Gemeente Den Helder

15-08-2005 Toespraak burgmeester Staatsen tijdens 15 augustus-herdenking

Herdenken is toekomst houden

Dames en heren,

Met zn allen zijn wij één grote vuurbal, die de gealliëerden zal verpletteren. Aldus de Japanse regering in 1945. En er kwam een grote vuurbal, maar wel een geheel andere. Twee vuurballen zelfs: een 6 augustus 1945- op Hiroshima: 64.000 doden en 72.000 gewonden; een- 9 augustus 1945- op Nagasaki: 39.000 doden en 25.000 gewonden.
Tenslotte kwam de bom dus.
In de woorden van schrijver Alberts: De verlossing door de bom. Het mag gruwelijk klinken in de oren van hen die sindsdien de gevolgen kennen van Hiroshima en Nagasaki en die geen compensatie hadden in de vorm van een bevrijding uit een drieënhalfjarige internering met voor de meesten de dood als snel naderend einde.

Zeker, het mag gruwelijk klinken, maar door deze vuurballen kwam uiteindelijk wel een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Vandaag is het precies 60 jaar geleden dat het keizerrijk Japan zich overgaf aan de geallieerden. Bij de capitulatie sprak de keizer, dat Japan het onaanvaardbare diende te aanvaarden.

60 jaar geleden, maar nog lang niet vergeten. En dat mag ook niet gebeuren. Ook na 60 jaar blijft het nog steeds- van groot belang dat wij het verleden met elkaar delen. Dit is vooral nu van belang, omdat er nog mensen zijn die gezien, gehoord en geleden hebben. De oorlogservaringen van die burgers, het leed wat zij geleden hebben mogen wij maar ook de volgende generaties nooit vergeten. Oorlogservaringen die zo gruwelijk zijn dat tot op de dag van vandaag mensen nog steeds lijden aan de lichamelijke maar vooral geestelijke beschadingen die ze in de oorlogsjaren hebben opgelopen. Verdriet dat nooit slijt.

Tijdens de oorlog zaten vele landgenoten opgesloten in de ongeveer honderd Jappenkampen in Indië en elders in Azië. Veelal onder erbarmelijke omstandigheden. In totaal zijn tijdens de Japanse overheersing van Nederlands-Indië ongeveer 100.000 burgers in kampen opgesloten geweest. Het brute optreden van de Japanners en hun handlangers zorgde voor een sfeer van constante angst. Aan het eind van de oorlog bleek dat er in de burgerkampen rond 17.000 mensen zijn omgekomen.

Naast de burgerkampen waren er werkkampen voor de krijgsgevangenen. Vele tienduizenden krijgsgevangen vielen na de overgave van de geallieerden in Japanse handen. Aanvankelijk wisten de Japanners geen raad met de grote aantallen krijgsgevangenen.
Al snel werd besloten deze krijgsgevangenen als dwangarbeiders in te zetten. Het begon met het laden en lossen van schepen, daarop volgde de aanleg van vliegvelden en spoorlijnen. De aanleg van de Birmaspoorweg is voor ons allen, denk ik, wel het meest bekend. De omstandigheden waaronder de krijgsgevangenen aan het werk werden gezet, waren zowel qua huisvesting in de kampen, voeding als gezondheidszorg erbarmelijk. Van de Nederlandse, Britse en Amerikaanse gevangenen haalde één op de vier het einde van de oorlog niet.

Tenslotte kwam de bom dus.
Jeroen Brouwers, één van de vele eeltvoetige kamp-jongetjes, herinnert zich dat in zijn boek Bezonken rood aldus:
De bewoners van het Tjideng-kamp worden tot straf voor deze bombardementen te hoop gedreven op het koempoelanplein en zullen twaalf, dertien uur in de houding moeten blijven staan, de Jap gaat schietend, sabelhouwend en geselend rond, er moet opnieuw worden gekikkerd en gekwaakt.
Bij die gelegenheid versnippert de Jap alles wat zich aan papier in het kamp bevindt: bijbeltjes, kerkboekjes, andere lectuur, dagboekjes, tekeningen,brieven(maar ik draag mijn eigen boek, Daantje gaat op reis, op mijn blote lichaam bij mij, tussen de bladzijden van dit boek bewaar ik de foto van mijn vader in het uniform van het Koninklijk Nederlands-Indonesisisch Leger), de Jap snijdt matrassen open en gooit als een gravende hond de kapok om zich heen, de Jap slaat de vensterruiten aan diggelen, de Jap breekt vloeren open, de Jap sticht brand in de uitgewoonde kamphuizen, waarbij kleren, klompschoenen, klamboes, meubelstukken tot as verkruimelen.
Véél is er niet meer dat kan branden of op een andere manier kan worden vernietigd, maar het zijn de laatste kostbare bezittingen van de levende doden in dat kamp. (Einde citaat)

Tenslotte kwam de bom dus
Daarom kunnen we vandaag de overgave van Japan herdenken. Het echte einde van de Tweede Wereldoorlog, het einde van de verschrikkingen in de kampen. Voor vele Nederlanders in Indië het einde van hun leven van voor de oorlog.
Ieder jaar is de 15 augustusherdenking weer een gedenkwaardig moment, in het bijzonder in onze eigen stad. Voor veel Nieuwediepers blijft 15 augustus net zo belangrijk als 5 mei. Veel stadgenoten lieten hun leven in de strijd in de Verre Oost.
Zij dienden bij de Koninklijke Marine die nauw betrokken was bij de verdediging in Indië. Onze vlootsamenstelling was afgestemd op het Indische gebied. In Soerabaja had de Koninklijke Marine een belangrijke basis, bewust als ze was van de Japanse dreiging. De Koninklijke Marine en ook Den Helder hebben zwaar geleden in de strijd tegen Japan. Tijdens de Slag in de Javazee in februari 1942 sneuvelden duizenden marinemensen. Zij brachten het grootste offer wat een mens kan brengen: hun leven.

De stichting Herdenking 15 augustus Den Helder organiseert deze herdenking om recht te doen aan de velen die hun leven moesten laten in de gevechten en andere verschrikkingen gedurende de strijd tegen Japan, de bezetting van het voormalige Oost-Indië en de periode die volgde op de Tweede Wereldoorlog.
Als gemeentebestuur zijn wij de Stichting dankbaar dat zij zich hiervoor inzet. Zij zorgt er voor dat we naar de verhalen van toen blijven luisteren. Dat is belangrijk.
De jongere generaties zullen open moeten staan om dit verleden te willen delen. Wij zullen allen blijvend aandacht moeten geven aan hen die hun verhaal kwijt willen. Geduld opbrengen om te luisteren.

Herinneren, verwerken, luisteren, niet vergeten. Maar ik wil daar heel nadrukkelijk aan toevoegen: leren. Leren in die zin, dat wat gebeurd is nooit meer mag gebeuren. Dan wordt herdenken wat voor ons allemaal misschien wel het belangrijkste is: toekomst houden. We staan vandaag hier weer op De Vijfsprong. Op een vijfsprong moet je een keuze maken! Ik roep U op er bewust voor te kiezen om te blijven herdenken om toekomst te houden: voor onszelf maar meer nog voor de generaties na ons.
Herdenken is toekomst houden!