De Unie
Kabinet moet in 2006 stoppen met netto-nivellering
15/08/2005
Middeninkomens grootste slachtoffer sluipend nivelleringsbeleid
Culemborg, 15 augustus 2005 - De negatieve inkomenseffecten van de
opeenvolgende kabinetsmaatregelen pakken in de dagelijkse praktijk
aanzienlijk slechter uit voor de bijna 3 miljoen huishoudens in
Nederland met een modaal-plus inkomen (bruto-inkomen 30.000 - 60.000
Euro). Hiervan is zeker een miljoen Nederlanders ouder dan 65 jaar met
een aanvullend pensioen. De Nederlanders met een modaal-plus inkomen
betalen over de gehele linie het gelag door met name de forse
verslechteringen in het netto besteedbare inkomen.
De Nederlanders met een modaal-plus inkomen betalen, via diverse
verborgen Haagse nivelleringsmethodieken, uiteindelijk het gelag. De
middengroepen (gepensioneerden en huishoudens met kinderen) leveren
sinds 2002 tussen de 4% à 5% koopkracht in. Voor de lagere
inkomenscategorieën zijn in deze periode de cijfers respectievelijk
0,5% en 1,5%. Deze nivelleringstendens wordt verder versterkt door de
ontwikkeling dat in een deel van de CAOâs nominale loonafspraken
worden gemaakt. Jacques Teuwen, voorzitter van De Unie: âOok dit werkt
nivellerend, want de middengroepen houden netto minder over van een
nominale loonstijgingâ.
* Duurdere Kinderopvang
Door de nieuwe Wet Kinderopvang betalen middeninkomens jaarlijks
enkele honderden euroâs meer voor kinderopvang. Dit tast het netto
besteedbare inkomen in de kern aan. Lagere inkomens krijgen
hiervoor meer compensatie.
* Hogere inkomstenbelasting
Door de stijging van het tarief in de laagste schijf relatief te
beperken (periode 2002 2005: +1,05%-punt) ten opzichte van die in
de tweede schijf (periode 2002-2005: +4,1%-punt). Dit treft met
name de middengroepen.
* Forse premiestijging voor particuliere ziektekostenpremies
Die stijgen in deze kabinetsperiode jaarlijks met gemiddeld meer
dan 10%.
* De stijging van de ziekenfondspremie blijft in de periode
2002-2005, via inkomenspolitieke maatregelen, âbeperktâ tot
gemiddeld 4,5% per jaar. Dezelfde middeninkomens betalen ook weer
het gelag in het nieuwe stelsel van ziektekosten. Wederom vallen
zij hier buiten de boot als het gaat om een nieuw bureaucratisch
woud van compenserende maatregelen.
* Goochelen met de WW-premie
Deze premie is eigenlijk te hoog vastgelegd als we kijken naar het
EMU-saldo. (In de vaktaal: boven lastendekkend niveau houden).
Door verdere technische exercities (in de vaktaal: franchise in
de Awf-premie bewerkstelligt een gemaximeerd progressief tarief)
betalen de middeninkomens de rekening van de te hoge premie.
* Explosie lokale lasten
Deze buitenproportionele stijging van de lokale lasten treft
vooral de middengroepen. Zij komen â in tegenstelling tot lagere
inkomencategorieën â niet in aanmerking voor (gedeeltelijke)
kwijtschelding. Het afgelopen paar jaar bedraagt deze stijging
bijna 10% per jaar (2005: +10,1%).
Unievoorzitter Jacques Teuwen: âEn dan hebben we het nog niet over
tastbare feiten als huishoudens met een modaal inkomen die voor hun
studerende kinderen geen beroep kunnen doen op bijvoorbeeld
schoolboekenfondsen, geen tegemoetkoming krijgen van gemeenten voor
culturele evenementen etc. De politiek tovert in hun Haagse burchten
versluierende bruto-koopkrachtplaatjes, maar de dagelijkse praktijk is
dat politieke partijen een netto-nivellerendbeleid voeren. Van dit
beleid worden met name de middeninkomens, de ruggengraat van de
Nederlandse economie, het slachtoffer. Zij zijn bepalend voor het
herstel van het consumentenvertrouwen dat de economie een nieuwe
impuls moet geven. Het kabinet moet in de begroting 2006 met gerichte
maatregelen komen voor het huishouden met een modaal-plus inkomen en
een eind maken aan de netto-nivellering. Ons geduld is uitgeput.â