De Unie


Kabinet moet in 2006 stoppen met netto-nivellering 15/08/2005

Middeninkomens grootste slachtoffer sluipend nivelleringsbeleid

Culemborg, 15 augustus 2005 - De negatieve inkomenseffecten van de opeenvolgende kabinetsmaatregelen pakken in de dagelijkse praktijk aanzienlijk slechter uit voor de bijna 3 miljoen huishoudens in Nederland met een modaal-plus inkomen (bruto-inkomen 30.000 - 60.000 Euro). Hiervan is zeker een miljoen Nederlanders ouder dan 65 jaar met een aanvullend pensioen. De Nederlanders met een modaal-plus inkomen betalen over de gehele linie het gelag door met name de forse verslechteringen in het netto besteedbare inkomen.

De Nederlanders met een modaal-plus inkomen betalen, via diverse verborgen Haagse nivelleringsmethodieken, uiteindelijk het gelag. De middengroepen (gepensioneerden en huishoudens met kinderen) leveren sinds 2002 tussen de 4% à 5% koopkracht in. Voor de lagere inkomenscategorieën zijn in deze periode de cijfers respectievelijk 0,5% en 1,5%. Deze nivelleringstendens wordt verder versterkt door de ontwikkeling dat in een deel van de CAOâs nominale loonafspraken worden gemaakt. Jacques Teuwen, voorzitter van De Unie: âOok dit werkt nivellerend, want de middengroepen houden netto minder over van een nominale loonstijgingâ.

* Duurdere Kinderopvang
Door de nieuwe Wet Kinderopvang betalen middeninkomens jaarlijks enkele honderden euroâs meer voor kinderopvang. Dit tast het netto besteedbare inkomen in de kern aan. Lagere inkomens krijgen hiervoor meer compensatie.


* Hogere inkomstenbelasting
Door de stijging van het tarief in de laagste schijf relatief te beperken (periode 2002 2005: +1,05%-punt) ten opzichte van die in de tweede schijf (periode 2002-2005: +4,1%-punt). Dit treft met name de middengroepen.


* Forse premiestijging voor particuliere ziektekostenpremies Die stijgen in deze kabinetsperiode jaarlijks met gemiddeld meer dan 10%.


* De stijging van de ziekenfondspremie blijft in de periode 2002-2005, via inkomenspolitieke maatregelen, âbeperktâ tot gemiddeld 4,5% per jaar. Dezelfde middeninkomens betalen ook weer het gelag in het nieuwe stelsel van ziektekosten. Wederom vallen zij hier buiten de boot als het gaat om een nieuw bureaucratisch woud van compenserende maatregelen.


* Goochelen met de WW-premie
Deze premie is eigenlijk te hoog vastgelegd als we kijken naar het EMU-saldo. (In de vaktaal: boven lastendekkend niveau houden). Door verdere technische exercities (in de vaktaal: franchise in de Awf-premie bewerkstelligt een gemaximeerd progressief tarief) betalen de middeninkomens de rekening van de te hoge premie.


* Explosie lokale lasten
Deze buitenproportionele stijging van de lokale lasten treft vooral de middengroepen. Zij komen â in tegenstelling tot lagere inkomencategorieën â niet in aanmerking voor (gedeeltelijke) kwijtschelding. Het afgelopen paar jaar bedraagt deze stijging bijna 10% per jaar (2005: +10,1%).

Unievoorzitter Jacques Teuwen: âEn dan hebben we het nog niet over tastbare feiten als huishoudens met een modaal inkomen die voor hun studerende kinderen geen beroep kunnen doen op bijvoorbeeld schoolboekenfondsen, geen tegemoetkoming krijgen van gemeenten voor culturele evenementen etc. De politiek tovert in hun Haagse burchten versluierende bruto-koopkrachtplaatjes, maar de dagelijkse praktijk is dat politieke partijen een netto-nivellerendbeleid voeren. Van dit beleid worden met name de middeninkomens, de ruggengraat van de Nederlandse economie, het slachtoffer. Zij zijn bepalend voor het herstel van het consumentenvertrouwen dat de economie een nieuwe impuls moet geven. Het kabinet moet in de begroting 2006 met gerichte maatregelen komen voor het huishouden met een modaal-plus inkomen en een eind maken aan de netto-nivellering. Ons geduld is uitgeput.â