Ingezonden persbericht
Hilversum, 14 augustus 2005
EERSTE KIJKCIJFERS TALPA VER BOVEN VERWACHTING
Gisteren, op haar eerste uitzendavond, scoorde de nieuwe televisiezender Talpa verpletterende cijfers. Tussen 20 uur en middernacht, de uren waarin het openingsprogramma, een speciaal concert van Marco Borsato en de eerste samenvattingen van de wedstrijden in de Eredivisie werden uitgezonden, behaalde de zender een marktaandeel van 22,8% in de doelgroep 20 tot 49 jaar, de voor adverteerders zo belangrijke kijkers. (Voor 13 jaar en ouder was dat cijfer 19,1%.)
Daarmee was Talpa marktleider vanaf de eerste minuut van uitzending. De nummer 2 was gisteravond Net5 met een aandeel van 10,8% in dezelfde doelgroep, SBS6 haalde 9% en RTL4 8,5%. Talpa werd bijna even goed bekeken als de drie RTL-zenders samen en evengoed als de SBS-zenders bij elkaar opgeteld. De publieke zenders scoorden samen een magere 18,1% in het genoemde tijdvak.
35,6% ( 5,4 miljoen van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder heeft zaterdag ten minste 1 minuut naar Talpa gekeken. Binnen de doelgroep 20-49 was het netto bereik zelfs 39,6%.
Best bekeken programma 6+ over alle zenders gemeten:
Zender
Titel
K% 6+
M 6+
K# 6+
Talpa
De Wedstrijden
7,4
27,3
1116
Talpa
Linda, Beau & Jack, de weg naar Talpa
7
18,5
1053
Talpa
Marco Borsato & Friends
6,4
16,1
971
Beste bekeken programma 20-49 over alle zenders gemeten:
Zender
Titel
K% 20-49
M 20-49
K# 20-49
Talpa
Linda, Beau & Jack, de weg naar Talpa
9,0
24,8
647
Talpa
De Wedstrijden
8,4
26,2
601
Talpa
Marco Borsato & Friends
8,4
20,3
605
Talpa Media Holding is de houdstermaatschappij waarbinnen John de Mol al zijn media-activiteiten heeft ondergebracht. De belangrijkste onderdelen daarvan zijn, tot nu toe, de radiodivisie met zenders in Nederland, België en Denemarken en het Nederlandse televisiestation Talpa. Daarnaast zijn binnen Talpa Media afzonderlijke divisies opgezet voor muziek, voor de ontwikkeling van content - onder meer voor televisie - en voor cross media-activiteiten. Talpa kent nu twee branches, waarvan Talpa Media de ene is. De andere is vermogensbeheerder Talpa Capital.
______________