Vodafone kan belofte niet waarmaken
12 augustus 2005
Advertentie over goedkoopst tarief misleidend
Vodafone kan zijn belofte na anderhalve minuut de goedkoopste te zijn
bij "vakantiebellen" niet waarmaken. De rechter heeft in een kort
geding bepaald dat claims van Vodafone in reclame-uitingen misleidend
zijn, omdat Vodafone in tegenstelling tot de bewering niet altijd de
goedkoopste kan zijn. De Consumentenbond vindt dat aanbieders alleen
moeten beloven wat ze kunnen waarmaken. Vodafone moet deze zaak bij
zijn klanten rechtzetten vindt de bond.
Op 1 juni 2005 lanceerde Vodafone een grootscheepse publiekscampagne
met een persbericht: "Vodafone goedkoopst met mobiel bellen op
vakantie in buitenland". In de Telegraaf van 12 juli 2005 plaatste het
bedrijf een advertentie over de actie, waarin het bedrijf beweert na
anderhalve minuut altijd het goedkoopste te zijn met mobiel bellen in
het buitenland en dat voordeliger bellen dan met Vodafone niet
mogelijk is.
Concurrent KPN stapte naar aanleiding van de uitingen in de Telegraaf
naar de rechter en werd op 5 augustus in het gelijk gesteld. De
rechter oordeelde onder meer dat de claim na anderhalve minuut altijd
de goedkoopste te zijn niet in alle gevallen opgaat. De rechter
oordeelde verder dat de stelling "buitenland = binnenland" consumenten
op het verkeerde been zet. Consumenten zouden hieruit ten onrechte
kunnen opmaken dat zij - na een starttarief van EUR 0,99 - in het
buitenland hetzelfde kwijt zijn als in Nederland.
De Consumentenbond is blij met deze uitspraak. De bond is van mening
dat reclames met termen als gratis, goedkoopste, voordeligste, beste
of altijd, daadwerkelijk gebaseerd moeten zijn op wat het betreffende
bedrijf levert. De uitspraak van de rechter bevestigt dit
uitgangspunt. In zijn vonnis verordent de rechter Vodafone de
advertentie in de Telegraaf te rectificeren. De Consumentenbond is
daarom van mening dat Vodafone zijn persbericht waarin het bedrijf
claimt de goedkoopste te zijn bij "vakantiebellen" van de website moet
halen. Bovendien moet Vodafone rechtstreeks aan zijn klanten duidelijk
maken wat niet klopt aan de reclame-uitingen en waar zij wél op kunnen
rekenen.
Tot slot vindt de Consumentenbond dat Vodafone een passende oplossing
moet bieden aan gedupeerde klanten. Uiteraard onder voorbehoud van een
afwijkend oordeel uit een eventueel door Vodafone ingesteld hoger
beroep.
Consumentenbond