Ingezonden persbericht
12 augustus 2005 -
Supermarktadvertenties boeien niet: Goed of slecht nieuws?
Het lijkt erop dat de gemiddelde Nederlander murw geslagen is door de supermarktoorlog die nog steeds gaande is, aanbiedingen met grote kortingen krijgen niet méér aandacht dan koopjes met een kleine korting.
Zo blijkt uit het onderzoek van Iris Donkers (zie Adformatie Online nieuwsbrief van 11 augustus). Zij haalde 110 dagbladadvertenties door de 'eye-tracking scanner' van Verify. De advertenties blijken de consument slechts een paar seconden te boeien. Maar het blijkt dat het vooral gaat om de slecht vormgegeven advertenties die slecht scoren. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de door Y&R met zorg gemaakte full colour advertenties van Super de Boer van kop tot en met het logo onderaan de pagina wel goed gelezen worden. Goed nieuws dus, want deze resultaten roepen op tot mooi vormgegeven advertenties, en onderstrepen het belang van creatie maar weer eens. Super de Boer heeft dat goed begrepen. In de top 10 reclamebestedingen van week 30 (zie Adformatie nr. 32/33, pagina 10) zagen we nog tot onze schrik dat de 4 grootste dagbladadverteerders van die week het zonder reclamebureau stellen, in elk geval voor de dagbladuitingen van die week, geen goede ontwikkeling in het licht van de resultaten van bovengenoemd onderzoek van Donkers.
Dus geachte adverteerders, zet uw reclamebureau aan het werk! Want het is weer tijd voor de mooi vormgegeven dagbladadvertenties van weleer, waarin de lezer op smakelijke wijze verleid wordt de aanbiedingen van de week te lezen, en ook te kopen! Jazeker, want dagbladadvertenties zetten aan tot kopen, dat blijkt ook uit de Reclame Reactie Planner van Cebuco waarin zo'n 300 reclame reactie onderzoeken naar dagbladadvertenties van de dagbladuitgevers geanalyseerd kunnen worden. Daaruit blijkt overigens ook dat kleur wel degelijk scoort in een advertentie, het heeft volgens diezelfde Reclame Reactie Planner een positieve invloed op het advertentiebereik, -effect en de advertentiecontactscore en de merkperformance. Meer informatie over de werking van dagbladadvertenties vindt u op deze site in het menu: Reclame Reactie Planner.