Nederlandse Spoorwegen 12 augustus 2005

Extra treinen voor bezoekers aan SAIL 2005

Tijdens SAIL zet NS extra en langere treinen in om zoveel mogelijk bezoekers comfortabel naar het evenement te brengen dat nagenoeg achter station Amsterdam Centraal plaatsvindt. Bij alle NS-servicepunten is een folder beschikbaar met een plattegrond van de stationsomgeving en extra terugreisinformatie.

SAIL is het best bereikbaar per trein. Amsterdam Centraal ligt aan het IJ en vormt zo dé toegangspoort naar SAIL. Daarmee is NS de logische vervoerpartner van dit evenement en dit jaar tevens sponsor. NS verwacht deze zomer 1,2 miljoen bezoekers van SAIL per trein naar het evenement te brengen.

Extra treinen
NS rijdt tijdens SAIL zoveel mogelijk met langere treinen en zet ook extra treinen in:
- vanuit de richting Noord-Holland:
Op woensdag, donderdag en vrijdag rijden tussen 16.00 en 20.00 uur extra stoptreinen tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. In het weekend rijden deze extra treinen tussen 8.30 en 21.00 uur.


- vanuit de richting Utrecht, Den Bosch, Eindhoven: In het weekend rijden er tussen Eindhoven en Amsterdam Centraal tussen 8.30 en 20.30 uur vier Intercity's per uur.
De bagagekluizen op Amsterdam Centraal zijn tijdens SAIL geopend.

Aanbieding voor Zomertoer-klanten
Op vertoon van een Zomertoer (samen 2 dagen reizen, binnen een periode van 7 aaneengesloten dagen, voor 49,-. Of met z'n drieën voor 69,-) en tegen inlevering van een speciale actiebon krijgen klanten 2,50 korting op een rondvaart in het SAIL-gebied via het Nautisch Evenementenbureau. Ook meereizende kinderen krijgen korting op vertoon van hun Railrunner. Tegen inlevering van de speciale actiebon en op vertoon van een NS Zomertoer krijgen reizigers per persoon een gratis SAIL-munt ter waarde van 2,-. De actiebon staat in diverse huis-aan-huisbladen of kan worden gedownload via www.laatjegaan.nl. Deze actie loopt van 17 t/m 21 augustus 2005.

SailTrain
Tijdens SAIL 2005 is NS ook op het water aanwezig. Speciaal voor dit evenement introduceerde NS de SailTrain, een varende trein die klanten en relaties van NS de mogelijkheid biedt over het IJ te varen en het evenement vanuit de trein bij te wonen. Tijdens verschillende acties maakten klanten kans op een rondvaart met de SailTrain.

Reisinformatie
Voor algemene reisinformatie kunnen treinreizigers terecht op www.ns.nl. Op deze site is via de Planner Plus gemakkelijk de reis vooruit te plannen. Voor een reisadvies op maat: 0900-1475 ( 0,35 p.m.), voor internationale reizen: 0900-9296 ( 0,35 p.m.).

Datum 12 augustus 2005
Pagina 2/2

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting NS, telefoon: 020 ­ 2067404. NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --