NMBS

Antwerpen-Centraal bestaat 100 jaar

12/08/2005

Op 11 augustus 2005 bestaat het stationsgebouw van Antwerpen-Centraal exact 100 jaar. Het opende zijn deuren op 11 augustus 1905. De spoorhal is ouder en dateert van 1898. Ter gelegenheid van de verjaardag staat er in het station een expo opgesteld met historische fotos over de bouw van het station en de perronoverkapping. De expo duurt nog tot en met 11 september.

De geschiedenis van het stationsgebouw

Het eerste Antwerpse station dateert van 1836, toen de spoorlijn Mechelen Antwerpen werd geopend. In 1854 werd het vervangen door een nieuw gebouw, eveneens van hout. Het stak sterk af tegen de handelshuizen en woningen met veelal monumentale gevels langs de De Keyserlei. Stemmen gingen dan ook op om een groot en imposant gebouw te realiseren dat beter aansloot bij de rest van de wijk. De plannen voor het nieuwe stationsgebouw dateren van 1895. De plannen zijn van de hand van Louis De La Censerie, een Brugs architect. Zijn inspiratie haalde hij bij het Pantheon in Rome en het station van Luzern. De bouwwerken zijn begonnen in 1899 en in 1905 waren de werken klaar.

Het station is eclectisch van stijl. Dit betekent dat er kenmerken in te vinden zijn van verschillende architecturale stijlen. De gevels zijn in renaissancestijl, het gebouw doet daarom ook denken aan de Italiaanse Palazzos. Binnenin is de trap een duidelijk voorbeeld van barokstijl. Sinds 1975 staat het station op de lijst van beschermde monumenten.

De geschiedenis van de perronoverkapping

De perronoverkapping is ouder dan het eigenlijke stationsgebouw. Ze werd gebouwd in de periode 1895 1898 en ze is van de hand van ingenieur Clement Van Bogaert. De afmetingen van de overkapping zijn indrukwekkend: 43 meter hoog, 186 meter lang en 66 meter breed. De hal moest zo hoog zijn opdat de stoom van de stoomlocomotieven niet zou terugslaan op de reizigers. Sinds 1976 is de overkapping een beschermd monument. In de periode 1986 1998 onderging de overkapping een grondige renovatie.

De toekomst van Antwerpen-Centraal

Momenteel zijn de werken voor de bouw van de noord-zuidverbinding nog volop aan de gang. Dankzij die werken wordt Antwerpen-Centraal een doorgaand station. In 2007 moeten de werken voor de noord-zuidverbinding en de ombouw van het Centraal station volledig klaar zijn.

De NMBS-Holding zal ook doorgaan met de renovatie van het stationsgebouw zelf. De gevels aan de kant van de De Keyserlei, de stationshal en het Astridplein werden al onder handen genomen. De komende jaren gaat de restauratie verder en wordt nog meer dan 3 miljoen euro geïnvesteerd in het verder opknappen van het gebouw. Zo zal de gevel aan de kant van de Zoo worden gerenoveerd en zullen ook de bovenste gedeelten van de gevels kant De Keyserlei, Astridplein en spoorhal worden gerestaureerd. Aan de binnenkant van het gebouw zal de koepel worden hersteld, zodat het metalen werkplatform kan worden weggenomen, en zal de vloer in de hal terug worden gelegd. In 2008 moet de renovatie van het stationsgebouw achter de rug zijn.

""