Antwerpen-Centraal bestaat 100 jaar
12/08/2005
Op 11 augustus 2005 bestaat het stationsgebouw van Antwerpen-Centraal
exact 100 jaar. Het opende zijn deuren op 11 augustus 1905. De
spoorhal is ouder en dateert van 1898. Ter gelegenheid van de
verjaardag staat er in het station een expo opgesteld met historische
fotos over de bouw van het station en de perronoverkapping. De expo
duurt nog tot en met 11 september.
De geschiedenis van het stationsgebouw
Het eerste Antwerpse station dateert van 1836, toen de spoorlijn
Mechelen Antwerpen werd geopend. In 1854 werd het vervangen door een
nieuw gebouw, eveneens van hout. Het stak sterk af tegen de
handelshuizen en woningen met veelal monumentale gevels langs de De
Keyserlei. Stemmen gingen dan ook op om een groot en imposant gebouw
te realiseren dat beter aansloot bij de rest van de wijk. De plannen
voor het nieuwe stationsgebouw dateren van 1895. De plannen zijn van
de hand van Louis De La Censerie, een Brugs architect. Zijn inspiratie
haalde hij bij het Pantheon in Rome en het station van Luzern. De
bouwwerken zijn begonnen in 1899 en in 1905 waren de werken klaar.
Het station is eclectisch van stijl. Dit betekent dat er kenmerken in
te vinden zijn van verschillende architecturale stijlen. De gevels
zijn in renaissancestijl, het gebouw doet daarom ook denken aan de
Italiaanse Palazzos. Binnenin is de trap een duidelijk voorbeeld van
barokstijl. Sinds 1975 staat het station op de lijst van beschermde
monumenten.
De geschiedenis van de perronoverkapping
De perronoverkapping is ouder dan het eigenlijke stationsgebouw. Ze
werd gebouwd in de periode 1895 1898 en ze is van de hand van
ingenieur Clement Van Bogaert. De afmetingen van de overkapping zijn
indrukwekkend: 43 meter hoog, 186 meter lang en 66 meter breed. De hal
moest zo hoog zijn opdat de stoom van de stoomlocomotieven niet zou
terugslaan op de reizigers. Sinds 1976 is de overkapping een beschermd
monument. In de periode 1986 1998 onderging de overkapping een
grondige renovatie.
De toekomst van Antwerpen-Centraal
Momenteel zijn de werken voor de bouw van de noord-zuidverbinding nog
volop aan de gang. Dankzij die werken wordt Antwerpen-Centraal een
doorgaand station. In 2007 moeten de werken voor de
noord-zuidverbinding en de ombouw van het Centraal station volledig
klaar zijn.
De NMBS-Holding zal ook doorgaan met de renovatie van het
stationsgebouw zelf. De gevels aan de kant van de De Keyserlei, de
stationshal en het Astridplein werden al onder handen genomen. De
komende jaren gaat de restauratie verder en wordt nog meer dan 3
miljoen euro geïnvesteerd in het verder opknappen van het gebouw. Zo
zal de gevel aan de kant van de Zoo worden gerenoveerd en zullen ook
de bovenste gedeelten van de gevels kant De Keyserlei, Astridplein en
spoorhal worden gerestaureerd. Aan de binnenkant van het gebouw zal de
koepel worden hersteld, zodat het metalen werkplatform kan worden
weggenomen, en zal de vloer in de hal terug worden gelegd. In 2008
moet de renovatie van het stationsgebouw achter de rug zijn.
""
NMBS