Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-522       |
|                                            |Arnhem|11 augustus    |
|                                            |,     |2005           |
BURGERJAARVERSLAG 2004

Het burgerjaarverslag 2004 beschrijft de acties die de provincie het afgelopen jaar heeft uitgevoerd op het gebied van de dienstverlening en burgerparticipatie. Zo is een kwaliteitshandvest ingevoerd waarin de provincie zichzelf verplichtingen oplegt waaraan de burgers de organisatie mogen houden. Daarnaast zijn regels opgesteld die moeten bijdragen aan een verbetering van de klachtafhandeling. Om het contact met de inwoners van de provincie te verbeteren, zijn de Gelderse Debatten ingevoerd. Ook organisatorisch gezien hebben er veranderingen plaatsgevonden, zoals de meer centrale aansturing van de afdeling communicatie en de verbeterde administratieve afhandeling van de bezwaarschriften. Het burgerjaarverslag staat op de provinciale website www.gelderland.nl, kijk bij Provinciale Staten, Dichter bij de burger.

2004 is een overgangsjaar
De waarnemend Commissaris van de Koningin Hans Esmeijer beschouwt het jaar 2004 als een overgangsjaar, waarin weliswaar concrete resultaten zijn geboekt, maar vooral gewerkt is aan allerlei acties om verdere verbeteringen te kunnen realiseren. Waarnemend Commissaris Hans Esmeijer: "De provincie Gelderland is op de goede weg om de relatie met de burgers en andere doelgroepen te verbeteren. Ik juich de ingezette koers van Gedeputeerde Staten toe, maar constateer tevens dat de veranderingen langzaam gaan. De provincie moet bereikbaar zijn en duidelijk maken hoe haar inwoners kunnen meepraten over nieuw beleid. Burgerparticipatie geeft burgers, bedrijven, instellingen en belangenorganisaties de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid van de provincie. Aandachtspunt is dat het voor de inspreker helder moet zijn bij wie hij inspreekt, onder welke voorwaarden en wat er met zijn inbreng wordt gedaan. Bereikbaar zijn we onder meer door de telefonische spreekuren, de website www.gelderland.nl en de persoonlijke websites van de commissaris en gedeputeerden die in de loop van 2005 beschikbaar zijn. Vernieuwing van de kantoorautomatisering maakt het mogelijk op interactieve wijze transacties met burgers en bedrijfsleven uit te voeren. De eerste grote stap in de richting van een echte E-provincie!". De nieuwe Commissaris van de Koningin, de heer Clemens Cornielje, zal naar verwachting in het volgende burgerjaarverslag de verbeterslag kunnen toelichten. Gelderse debatten
De relatie tussen de overheid en de burger is in de afgelopen decennia sterk veranderd. De overheid heeft een enorme invloed gekregen op het leven van de mensen en de provincie heeft een fors aantal taken gekregen. Op vele terreinen, van milieu tot ouderenzorg, oefent de provincie invloed uit op het leef- en werkklimaat in Gelderland. De burgers op hun beurt zijn mondiger geworden en verwachten van de overheid een goed product. Om de verwachtingen waar te kunnen maken en een goede relatie met de omgeving op te bouwen, moet de provincie permanent met haar burgers in gesprek zijn. Dit gebeurt al op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het organiseren van inspraakavonden voor inwoners en het afleggen van werkbezoeken aan gemeenten en instellingen. Vorig jaar is daar een nieuw instrument aan toegevoegd: de 'Gelderse Debatten'. Rondom actuele thema's of problemen zoekt de provincie samen met inwoners, overheden, bedrijven en instellingen naar goede oplossingen voor de toekomst. Het eerste debat over "Food Valley" was een groot succes. De opkomst was hoog en de reacties waren enthousiast. In de toekomst zullen vaker van dit soort debatten volgen.

Sinds 2003 moet de Commissaris van de Koningin op grond van de Wet Dualisering Provinciebestuur jaarlijks via het instrument van een burgerjaarverslag rapporteren over de kwaliteit van de ambtelijke organisatie. In het verslag komen de kwaliteit van de dienstverlening, de procedures op het vlak van burgerparticipatie en de klachtafhandeling bij de provincie aan de orde, met aansluitend de conclusies en aanbevelingen. Dit jaar heeft de Commissaris voor het eerst ook een aantal statenleden om hun mening gevraagd over de provinciale dienstverlening en burgerparticipatie. Deze reacties zijn in het burgerjaarverslag verwerkt.