KPN NV

|                                                       |Datum                   |
|                                                       |11 augustus 2005        |
|Mobiele telefoon vervangt (Seizoen) Club Card Roda JC  |                        |
|                                                       |Nummer                  |
|                                                       |033                     |
|                                                       |                        |
|                                                       |                        |
Supporters van Roda JC zullen in het nieuwe seizoen 2005 - 2006 als eerste in Nederland proef draaien met een nieuw systeem waarbij de mobiele telefoon de functies van de (Seizoen) Club Card overneemt. 50 supporters zullen hun mobiele telefoon gebruiken voor toegang tot het Parkstad Limburg Stadion en om aankopen te doen bij horecapunten en de fanshop. Het gaat om een proef met Near Field Communication (NFC), een nieuwe techniek voor draadloze communicatie.

Roda JC, KPN, Philips, Bell ID, SmartPoint en KNVB ClubSupport hebben de handen ineengeslagen om de proef mogelijk te maken. Doel van het project is te onderzoeken in hoeverre 'mobile ticketing' op basis van de NFC-techniek voordelen kan opleveren ten opzichte van bekende vormen van ticketing, zoals het uitgeven en beheren van fysieke tickets en cards. Dit alles moet leiden tot meer gebruiksgemak voor de supporter.

De NFC techniek, ontwikkeld door Philips en Sony, is bedoeld om draadloos over korte afstanden informatie over en weer te sturen. Fysiek contact tussen een informatiedrager en -lezer is dan overbodig. Het is dus niet nodig om een pas door een lezer te halen. Bij de tourniquets aan het Parkstad Limburg stadion hoeven de deelnemers simpelweg de mobiele telefoon voor de lezer te houden. De gegevens op de NFC-chip in het mobieltje worden snel gecontroleerd en de supporter kan naar binnen.

De speciale mobiele telefoons (tijdens de proef wordt gebruik gemaakt van de Nokia 3220) zijn allemaal uitgerust met een NFC-chip, die alle functies van de (Seizoen) Club Card overneemt. Naast toegang is het ook mogelijk om in het stadion aankopen te doen met de mobiele telefoon. Op de horecapunten in het stadion kan niet contant worden betaald omdat Roda JC gebruik maakt van een gesloten betaalsysteem; de deelnemers aan de proef kunnen een tegoed op de NFC-chip opladen door het toestel voor de opwaardeermachine te houden. Bij de horecapunten worden consumpties eveneens contactloos betaald. Deelnemers kunnen het saldo van het tegoed altijd makkelijk nakijken op het scherm van de telefoon.

In een latere fase van de proef zal het ook mogelijk worden om tickets voor een wedstrijd via de mobiele telefoon aan te schaffen, overal en altijd. Daarnaast zal men het tegoed op de telefoon op afstand via een mobiel netwerk op kunnen waarderen, waardoor de noodzaak om telkens de opwaardeermachine te bezoeken vervalt.

Tijdens de proef gaan Roda JC en KPN onderzoeken of ook andere diensten op de mobiele telefoon interessant zouden zijn voor supporters van de club. Te denken valt bijvoorbeeld aan persoonlijke aanbiedingen voor supporters via SMS of mobiel internet.

Voor meer informatie over de samenwerkende partijen: KPN: www.kpn.com
Bell ID: www.bellid.com
Philips: www.philips.com
Roda JC: www.rodajc.nl
Smartpoint: www.smartpoint.biz
KNVB Club Support: www.knvb.nl


Noot voor de redactie (

KPN NV