Gemeente Den Helder

11-08-2005 Het verhaal over het fietspad en de bomen langs de N250

Het begon met een zeer onveilig fietspad waar boomwortels omhoog groeiden. Om alles te verbeteren zouden er maar liefst 55 bomen moeten worden gerooid. Veel boze reacties, inclusief die van wethouder Vos, waren het gevolg. Uiteindelijk kwam er een bomen reddend plan van de tekentafel met een nieuw, ingenieus, verhoogd fietspad. Onder het verhoogde fietspad kunnen de omhoog gegroeide wortels netjes verdwijnen, zo bleek uit een geslaagde praktijktest; het proefstuk op de Weststraat.

Uitdaging
Bij precieze meting langs het hele traject van anderhalve kilometer is er toch een aantal problemen ontdekt. Het fietspad mag niet zó hoog komen, dat het hemelwater over de drempels van de woningen zou kunnen lopen. Gezien de hoogte van enkele boomwortels lijkt dat een enkele keer onvermijdelijk. Het resultaat van de meting is, dat er uiteindelijk zon 10 twijfelgevallen overblijven. Daarbij zouden bovendien nog steeds gevaarlijke glooiingen en hobbels in het fietspad blijven omdat de wortels, weggewerkt onder het pad, toch te hoog blijken te zijn. Daarvoor is een aangepaste werkwijze geformuleerd, met de meeste kans op bomenbehoud.

Wat te doen met twijfelbomen
Het allergrootste gedeelte van het traject wordt gewoon volgens plan gerealiseerd. Dat betekent wel dat er hier en daar een, binnen de veiligheidsnormen toegestane, glooiing in het fietspad zal komen. Bij iedere twijfelboom wordt eerst gekeken of de te hoge worteltakken van de boom straffeloos verwijderd kunnen worden, zonder de boom te veel in gevaar te brengen. In dat geval wordt na het verwijderen van die enkele, te hoge, worteltak, het pad verder volgens plan aangelegd. Als het echt niet anders kan, zal de betreffende boom helaas plaats moeten maken voor een nieuwe boom.

Er komen meer bomen langs het pad
Voor de vervanging van de twijfelbomen is een kapvergunning aangevraagd. Maar als het even kan wordt de boom behouden. Er komt in ieder geval altijd een boom terug op de plaats waar er een verwijderd moest worden. Daarnaast komen er nog zeventien extra, nieuwe bomen langs het traject. Bij het planten worden wèl maatregelen genomen die er voor zorgen dat de wortels van die nieuwe bomen straks geen problemen kunnen veroorzaken voor het fietspad.