Pro Auto wil geen Snelheidsbeperking voor Fijnstof
Stichting pro auto
Pro Auto vindt Fijn stof geen argument voor snelheidsbeperking tot 80 km op ringwegen bij
grote steden.
Verkeersminister Peijs en staatssecretaris Van Geel (Milieu) zijn voornemens om op een
negental plaatsen de maximumsnelheid op ringwegen te beperken tot 80 kilometer per uur.
Het argument hiervoor is, dat we in Nederland niet zouden voldoen aan de Europese normen
voor fijnstof in het jaar 2010. Rapporten van RIVM en MNP geven echter een volstrekt
ander beeld. Nederland zit en blijft ver onder de EU fijnstof jaarnorm voor 2010. Ook
zullen we de EU dagnorm in 2010 halen vanwege het schoner worden van het wagenpark.
Zoals blijkt uit de Milieubalans 2005 (MNP) en rapporten van het RIVM is het Nederlandse
fijnstof emissiebeleid op orde. De EU jaarnorm is 40 ìg/m3 in 2010 en was in 2003
in Nederland 34 ìg/m3. Van 1996 naar 2004 is de EU dagnorm, dat er op maximaal 35
dagen een overschrijding van 50 ìg/m3 fijnstof mag zijn, meer dan gehalveerd.Voor
de regio ligt de overschrijding nu op 20 dagen, onder de norm! Voor de steden op 40.
De metingen voor de EU dagnorm vinden op 39 locaties in Nederland plaats, waarvan 22 in de
stad. Dat is wel erg grof om conclusies te trekken voor heel Nederland. De EU dagnorm is
inconsequent. Het RIVM merkt op, dat bij doorrekening van deze norm er een jaarnorm
uitkomt van 31 ìg/m3. Dat is veel minder dan de EU jaarnorm. Het RIVM stelt
tevens, dat er in 2010 wel 35 tot 50 procent minder fijnstof door het verkeer uitgestoten
zal worden. De conclusie is, dat we de dagnorm in 2010 daarom gemakkelijk zullen halen.
Het niet halen van de fijnstof dagnorm van de EU voor 2010 is daardoor geen geldig
argument.
Een bijkomend aspect van fijnstof is, dat meer dan 80 procent van het fijnstof van buiten
Nederland komt. Zeezout en bodemstof maken bovendien nog eens 50 procent uit van het
fijnstof volume! Nationale maatregelen halen gewoon weinig of niets uit.
Een ander aspect van fijnstof zou zijn, dat er per jaar 18.000 mensen als gevolg hiervan
zouden overlijden. Het RIVM kan echter geen oorzakelijk verband vaststellen. Ook de
Milieubalans (MNP) geeft aan, dat er geen zekerheid is over ziekteverschijnselen door
fijnstof. Amerikaanse rapporten stellen dat er GEEN oorzakelijk verband is tussen ziekte
en fijnstof. Dus ook dit aspect vormt geen argument om de snelheid op ringwegen terug te
brengen naar 80 kilometer per uur.
De Stichting Pro Auto is op grond van het vorenstaande dan ook faliekant tegen het
verlagen van de maximum snelheid naar 80 km per uur op ringwegen rond grote steden.
Inlichtingen:
Wim Boogaart
Telefoon 0111 643344
Mobiel 0653 616811
Bronnen:
1. Milieubalans 2005, Milieu en Natuur Planbureau.
2. Particulate Air Pollution, weighing the risks; J.Schwarta, april 2003, CEI.
3. A review and critique of the EPAs rationale for a fine particle standard, 24 maart
2005, S.H. Moolgavar, www.sciencedirect.com.
4. Fijn stof nader bekeken, RIVM 2005.