LNV ziet scharrelstal voor legbatterij aan
Persbericht - 10 augustus 2005
Stichting Wakker Dier heeft in een brief aan het Landbouwministerie
opgeroepen de deze week via Postbus 51 gestarte campagne `Biologisch,
dat proef je, dat merk je' terug te trekken en serieus werk te gaan
maken van de promotie van de biologische landbouw. In de lopende
campagne wordt de consument met tal van feitelijke onjuistheden
misleidt, vaak ten nadele van de diervriendelijkere biologische
landbouw. Zo wordt in de campagnebrochure bij een foto van een
scharrelstal (volière, met zitstokken, legnesten en stro) aangegeven
dat het een legbatterij zou zijn. Wakker Dier ziet in de biologische
overheidscampagne een nieuw signaal voor het feit dat er broddelwerk
wordt geleverd waarbij de bio-industrie angstvallig uit de wind wordt
gehouden. Blijkbaar ziet de overheid wel de voordelen van biologische
landbouw maar durft zij bij de promotie ervan niemand tegen de schenen
te schoppen waardoor een nietszeggende en weinig overtuigende campagne
wordt gevoerd (oa. `Biologisch, heel logisch'). Het ontbreekt het
ministerie kennelijk aan moed om duidelijk te kiezen voor een
fatsoenlijk biologisch product. Wakker Dier pleit voor een
overheidscampagne waarin duidelijk wordt aangegeven dat consumenten
door het kopen van biologische producten niet meewerken aan onverdoofd
staartknippen, tandenknippen, koeien die nooit meer de wei in kunnen,
zeugen die tussen hekken vastliggen, kippen in legbatterijen en
(witvlees)kalveren met bloedarmoede. Door de duidelijke dieronwaardige
werkwijze in de bio-industrie te laten zien zullen consumenten
gemotiveerder zijn iets meer te betalen voor een fatsoenlijk
biologisch product.
Tal van onjuistheden
Behalve een foto van een scharrelstal die door het ministerie ten
onrechte als een legbatterij wordt aangeduid, staan er nog tal van
andere blunders in de brochure. In de tekst wordt aangegeven dat elke
kip in een legbatterij een kooi voor zichzelf heeft terwijl er in
werkelijkheid altijd 4 of meer kippen in 1 kooi worden gepropt
(wettelijk minimum oppervlak per kip 550 cm2, minder dan een A4tje).
Biologische koeien zouden het hele jaar door buiten lopen, terwijl
verderop (terecht) wordt gesteld dat de biologische norm minimaal 120
dagen weidegang per jaar is. Tal van spelfouten geven de brochure een
zeer amateuristische uitstraling waardoor die geen aanbeveling vormt
voor de sector die zoveel verbeteringen op het gebied van dieren,
natuur en milieu levert. Daarnaast benadrukt de brochure meermalen ten
onrechte dat ook de bio-industrie steeds diervriendelijker aan het
worden zou zijn. Een serieuze biologische promotiecampagne zou juist
het onderscheid in diervriendelijkheid tussen biologisch en
bio-industrie moeten benadrukken en niet het onderscheid met onjuiste
feiten en voorstellingen kleiner maken dan het is.
Tijd voor een goede biologische campagne
Wakker Dier verwacht van de overheid dat zij een duidelijke en op
feiten gebaseerde biologische campagne voert waarbij zij de
verschillen tussen biologisch en bio-industrie inzichtelijk maakt
zodat consumenten duidelijk wordt dat de meerprijs van biologisch goed
besteed is aan onder meer extra dierenwelzijn. In de huidige campagnes
worden geen concrete verschillen getoond en wordt de bio-industrie met
fluwelen handschoenen behandeld en uit de wind gehouden terwijl de
biologische sector wordt geschaad als gevolg van het geleverde
broddelwerk. Wakker Dier heeft het ministerie verzocht de
campagnebrochure met de genoemde onjuistheden uit de roulatie te nemen
en te vervangen door een uitgave die echt voluit de voordelen van de
biologische landbouw weergeeft.