Ingezonden persbericht
Persbericht
Outsourcing-aanbieders kunnen zich niet onderscheiden
~ Afnemers van outsourcing-diensten worden geconfronteerd met een weinig transparante markt ~
Rotterdam, 10 augustus 2005 - Aanbieders van outsourcing-diensten kunnen slecht duidelijk maken waarom zij anders zijn dan hun concurrenten, ze hebben grotendeels dezelfde Unique Selling Points (USP's). Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van SourcingCenter, een informatieprovider die organisaties ondersteunt bij de oriëntatie en selectie van outsourcing-aanbieders.
SourcingCenter ondervroeg 141 aanbieders die in de Nederlandse markt van outsourcing actief zijn over hun dienstenaanbod, positionering en directe concurrenten. Uit de antwoorden van de aanbieders ten aanzien van hun positionering komen de volgende trends naar voren:
- Outsourcing-aanbieders leveren veelal vergelijkbare producten en diensten;
- Flexibiliteit, kennis en expertise zijn de meest voorkomende USP's.
Outsourcing-aanbod komt op hetzelfde neer
Aanbieders komen met grotendeels dezelfde producten en diensten wanneer het gaat om outsourcing. Tweederde van de aanbieders heeft help- en servicedesk, managed services, client- en servermanagement en het volledige IT-management in het portfolio. Ook netwerkservices, desktopmanagement en applicatiemanagement zijn bij het overgrote merendeel van de aanbieders te vinden. Een opvallende uitzondering is offshoring; slechts 18 % van de aanbieders kan dat verzorgen en dat zijn dan met name de organisaties met meer dan 1.000 medewerkers.
Flexibiliteit is het toverwoord
De positionering van de verschillende outsourcing-aanbieders lijkt opvallend veel overeenkomsten te hebben. Bij de vraag "wat zijn uw USP's?", komen dikwijls dezelfde kenmerken naar voren. De USP 'flexibel' is met 26% veruit de populairste, gevolgd door kennis en expertise (14%) en kostenbesparend (12%).
"USP's zijn juist bedoeld om uniek en onderscheidend te zijn", aldus Jordi van Herk van SourcingCenter. "Nu de meeste aanbieders met dezelfde kenmerken op de proppen komen, is het voor afnemers van hun producten en diensten bijzonder lastig om de best passende leverancier eruit te pikken."
Grondige selectie essentieel
SourcingCenter heeft als onafhankelijk mediabedrijf en adviseur een objectief en compleet overzicht van de outsourcing-aanbieders die actief zijn op de Nederlandse markt en helpt afnemers de juiste partner te selecteren. Naar aanleiding van dit onderzoek is het selectietraject dat SourcingCenter biedt verder aangescherpt om wel degelijk de verschillen tussen de diverse spelers te kunnen identificeren. "Onderzoek dat wij uitgevoerd hebben in de markt heeft eerder al laten zien dat de vraag naar outsourcing en offshoring de komende twee jaar met 10% zal stijgen", zegt Jordi van Herk. "Het is dan ook belangrijk dat aanbieders in deze markt hun aanbod en sterke punten transparanter maken, zodat je als afnemer door de bomen het bos ziet als je wilt gaan outsourcen."
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over SourcingCenter
SourcingCenter is een onafhankelijke organisatie die vraag en aanbod in de markt voor sourcing-diensten bij elkaar brengt. SourcingCenter doet dit onder andere door het in kaart brengen van de behoefte en ontwikkelingen van klantorganisaties op het gebied van sourcings-vraagstukken.
SourcingCenter is specialist in het uitvoeren van marktonderzoeken. Deze onderzoeken richten zich op trends en marktinzichten in zowel de vraag en als de aanbodzijde.
http://www.sourcingcenter.nl
Want2manage BV
SourcingCenter is een label van Want2manage BV. Want2manage brengt vraag en aanbod in de zakelijke markt bij elkaar. Andere labels zijn Independenttool en WishUmobile. Deze labels richten zich respectievelijk op de markt voor software beheertools en mobiele data oplossingen.
http://www.want2manage.nl
Voor het volledige onderzoeksrapport of een interview kunt u contact opnemen met:
Marieke van Zuien van LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com
LEWIS - Global Public Relations
Hoevenweg 23
5652 AW Eindhoven
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com