AutoRai

Print

C-SportLounge: de kijk van Citroën op Grand Tourisme

(10-8-2005)
Citroën presenteert tijdens de Salon van Frankfurt de C-SportLounge, een nieuwe interpretatie van de klassieke âGran Tourismoâ. Deze origineel vormgegeven conceptcar combineert de kracht en aerodynamiek van het exterieur met een als cockpit ingericht interieur. Dynamisch autorijden en een hoog niveau van comfort gaan hand in hand in de C-SportLounge. C-SportLounge is een indrukwekkende verschijning met zijn grote spoorbreedte en de golvende vorm van de flanken. De aerodynamiek die bij Citroën één van de kernwaarden is, komt tot uitdrukking in de vloeiende lijnen en het lange dak. Aan de afvloeiing van lucht is extra aandacht besteed en dit heeft geleid tot een Cx waarde van 0,26.

Het karakter van de auto wordt aan de voorkant onderstreept door de grote luchtinlaten en scherp uitgesneden koplampen. De grote voorruit gaat, zonder onderbreking, vloeiend over in het panoramisch dak, zodat een groot oppervlak het zicht en de lichtinval verbetert.

Het luxueuze interieur van de C-SportLounge, ontworpen om vier volwassenen comfortabel te kunnen vervoeren, drukt de wens van âgrand tourismeâ van dit concept uit. Aan boord wordt de sfeer bepaald door nobele materialen te combineren met een meer mechanische afwerking van de bestuurdersplek. Met achterportieren die in tegengestelde richting open gaan biedt de conceptcar een onverwachte toegankelijkheid voor een dergelijk type auto. De opvallende grootte van de kofferbak maakt langere reizen mogelijk.

In de studie naar een verbetering van het rijplezier ademt de bestuurdersplaats, net als die van de overige passagiers, de sfeer van een cockpit, geïnspireerd door de ruimtevaart. Deze indruk wordt versterkt door het gebruik van een klassiek instrumentarium met wijzers en de manier waarop dat is geplaatst. De hoge zit van de bestuurder draagt bij aan comfort en veiligheid, dankzij een beter zicht op de weg. De bestuurdersstoel is op gelijke hoogte met de middenconsole waardoor het schakelen en bedienen van de airconditioning binnen handbereik zijn, ongeacht de positie van de stoel. Alles staat in dienst van een optimale concentratie op de weg, met bediening op de vaste stuurkern en peddels om te schakelen.