Ingezonden persbericht
Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 11-40
6546 RG Nijmegen
Nijmegen 27 juli 2005
PERSBERICHT
Bach Solo II
NIJMEGEN - Bach solo II: het oeuvre van de componist J. S. Bach voor orgel is zo omvangrijk en van zo'n hoogstaande kwaliteit, dat tijdens twee concerten in de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring louter muziek van Bach te beluisteren is. Speciaal hiervoor nodigt de Nijmeegse Orgelkring Bach-specialisten uit. Op dinsdag 9 augustus treedt Reitze Smits uit Zaltbommel op in het tweede Bach-concert in de Sint Stevenskerk te Nijmegen. Omdat hij bekend is om zijn reconstructies van orgelwerken van Bach voor een barokensemble, kan ook juist hij de multi-instrumentaliteitsgedachte in Bach's orgelwerken laten horen. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤5,- en ¤ 4,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring loopt tot en met 6 september.
De variatie in genres en de mate waarin Bach iedere stijl beheerst, maakt hem tot een meestercomponist. Zijn preludia en fuga's en toccata's zijn doorgaans zeer energiek en de fantasia's virtuoos met een zeer ingenieus in elkaar geweven tapijt van meerstemmigheid. De koraalbewerkingen zijn zeer melodieus geschreven en te beschouwen als puur muzikale gedichten waarbij Bach zich liet inspireren door de titel, tekst of sfeer van een lied. Partita's zijn een serie bewerkingen van één koraal waarbij Bach soms zelfs de tekst en sfeer van de verschillende opeenvolgende strofen van een lied volgde. Ook hanteert hij hierbij technieken waarbij het lijkt alsof andere instrumenten dan een orgel aan het spelen zijn: een fluitkwartet, of een blaasinstrument begeleidt door een cello. Deze vorm voert hij tot het uiterste door in de triosonates en concerto's: daar lijkt het vaak alsof een barokensemble met verschillende instrumenten aan het spelen is.
Reitze Smits studeerde zowel orgel, klavecimbel, compositie en muziekwetenschappen. Hij heeft met zijn barokensemble Concerto Strumentale tijdens verschillende muziekfestivals veel aandacht getrokken met zijn 'reconstructies' van orgelconcerten van Bach. Doordat hij orgelwerken van Bach uit elkaar heeft gerafeld en heeft omgezet naar composities voor meerdere instrumentalisten, is juist hij dé persoon die in zijn orgelspel de multi-instrumentaliteitsgedachte van Bach kan laten doorklinken. Niet voor niets programmeert Smits zowel een Partita (O Jesu de edle Gabe), een Concerto (Concerto in a) èn een grote koraalbewerking (An Wasserflüssen Babylon). Deze werken zijn omlijst door de vrije fantasiewerken het Capriccio in E en de Toccata in E.
Smits verkent in diverse cd-opnames de grenzen van het repertoire van orgel, piano en klavecimbel. Zijn orgelbewerkingen van pianowerken van Mendelssohn, Schumann en Schubert worden internationaal gewaardeerd. Als inititatiefnemer van de stichting ''Voor de wind', brengt hij met een vernieuwende programmering het orgel onder de aandacht van een breder publiek. Smits is docent orgel en improvisatie aan de conservatoria van Utrecht en Leuven.
---
Noot voor de pers,
Ingezonden persbericht