Sony bmg music entertainment
SONY BMG introduceert DualDisc(tm): CD en DVD op één disc
Nederland krijgt Europese primeur
Hilversum, 9 augustus 2005 - SONY BMG introduceert deze zomer een nieuwe multimedia
drager in Europa: DualDisc. Na het succes in testmarkt Amerika krijgen Nederland - en
Duitsland - de Europese primeur van de nieuwe beeld- en geluidsdrager. DualDisc
combineert CD en DVD op één schijfje en biedt de consument aanzienlijk meer
dan een standaard-CD. Het schijfje profiteert dankzij de DVD-zijde van talloze extra's
zoals 5.1 Surround Sound, muziekclips, interviews, foto's, concertregistraties,
biografieën, songteksten en meer.
DualDisc is in 2004 ontstaan als antwoord van de muziekindustrie op vraag vanuit de markt
naar een aanvullend muziekproduct met duidelijke meerwaarde. 'In Amerika is DualDisc
vorig jaar succesvol geïntroduceerd en nu willen wij ook in Europa de consument dit
aantrekkelijke product bieden,' aldus Jurgen Post, General Manager SONY BMG Nederland.
'De consument krijgt meerwaarde met DualDisc.' Aan Nederland en Duitsland de taak te
bewijzen dat de Europese consument klaar is voor DualDisc.
Behoefte consument aan fysieke muziekproducten blijft
SONY BMG blijft de CD vooralsnog zien als standaardformaat, maar wil de muziekfan graag
meer bieden. DualDisc is dus niet de opvolger van de CD. Uit onderzoek in Amerika
(Jupiter Research 2004) blijkt dat het downloaden van muziek de CD voorlopig niet zal
vervangen. Daarvoor is de behoefte van de consument naar fysieke producten te sterk.
DualDisc beantwoordt volledig aan deze vraag.
SONY BMG is groot voorstander van DualDisc. Andrew Lack, CEO SONY BMG, zei onlangs in een
interview met 'The Wall Street Journal': 'De CD is technologisch gezien niet meer nieuw
en heeft iets aan glans verloren. De muziekindustrie moest daarom met iets nieuws komen
wat de consument weer een unieke belevenis geeft.' Volgens Andrew Lack voorziet DualDisc
daarin. Lack ziet in de nabije toekomst zelfs alle muziek releases uitkomen op DualDisc.
Consument krijgt steeds meer keuze
Het DualDisc concept past binnen de strategie van SONY BMG, het aanbieden van muziek op
verschillende manieren. Van het downloaden van ringtones en liedjes tot de fysieke albums
op CD, DVD en DualDisc. 'De consument kan op steeds meer verschillende manieren aan zijn
favoriete muziek komen,' aldus Jurgen Post. DualDisc wordt in Nederland net boven de
reguliere CD gepositioneerd met een verwacht prijsverschil van zo'n drie à vier
euro. 'Wil je meer of beter, dan kun je dat bij ons krijgen en betaal je ook iets meer,'
vervolgt Post. 'We bieden de consument steeds meer keuze. DualDisc is wat dat betreft de
'premium' binnen onze productlijn.'
DualDisc stimuleert creativiteit
DualDisc betekent naast meerwaarde voor de consument ook een stimulans op creatief vlak
voor de artiest. Deze kan zijn fans immers veel meer bieden dan alleen geluid. Daar geeft
de DVD-zijde van de disc alle ruimte en mogelijkheden voor. Naast een sensationele
geluidservaring (5.1 Surround Sound of Enhanced Stereo) kan de artiest zijn fans talloze
extra's bieden als muziekclips, films, fragmenten en weblinks.
DualDisc: beslist géén niche
In Amerika zijn inmiddels zo'n vier miljoen DualDisc's verkocht. Een groot aantal
schijfjes daarvan zijn albums van het SONY BMG label wat bevestigt dat het concern voorop
loopt met deze nieuwe multimedia-drager. SONY BMG vindt dat de tijd nu rijp is ook in
Europa dit concept te introduceren. Albums van bekende nationale en internationale
artiesten (Miles Davis, Bruce Springsteen, Destiny's Child, John Mayer) worden daarom op
korte termijn ook leverbaar als DualDisc.
Focus op geluidskwaliteit en extra's
Uit onderzoek in testmarkt Amerika blijkt dat DualDisc-bezitters erg enthousiast zijn over
DualDisc. De consumenten roemen de extra's en in het bijzonder de geluidskwaliteit en
-beleving van 5.1 surround sound. Van de ondervraagden beveelt 94% DualDisc aan bij
anderen. 78% denkt dankzij DualDisc vaker pre-recorded muziek te gaan kopen. Wat verder
op valt is dat zo'n 80% van plan is om DualDisc albums te kopen van CD's die men al
heeft.
Over SONY BMG
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT is een wereldwijd opererend muzieklabel met lokale artiesten
en internationale supersterren onder contract. SONY BMG behoort tot de top vijf van de
wereld en is recent ontstaan uit een fusie tussen Sony Music Entertainment en BMG
(Bertelsmann). Wereldberoemde artiesten zoals Usher, Jennifer Lopez, Miles Davis, Bruce
Springsteen, AC-DC en Destiny's Child maar ook vermaarde Nederlandse artiesten als Kane,
Krezip en Within Temptation brengen muziek uit op het SONY BMG label. SONY BMG Nederland
is gevestigd in Hilversum.
Over DualDisc
DualDisc is het eerste multimedia entertainment product dat muziek combineert met film en
video op één schijfje. DualDisc is een innovatieve tweezijdig disc met een
compleet album op de CD zijde en talloze extra's als 5.1 Surround Sound, muziekclips,
interviews, foto's, concertregistraties, biografieën, songteksten op de DVD zijde.
Alle grote muzieklabels zoals EMI, SONY BMG, Universal en Warner ondersteunen de DualDisc
standaard.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Media:
Solid Ground Public Relations
Stijn Wesselink / Mike Duin
T: 023-5334099
E: sonybmg@solidground.nl
Overig:
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT (NETHERLANDS) BV
Dagmar Heijmans
T : 035-6298298
E : dagmar.heijmans@sonybmg.com
High resolution beeldmateriaal kunt u hier downloaden:
www.solidground.nl/press/SONYBMG/DualDisc-productoverview.jpg