Sony bmg music entertainment

SONY BMG introduceert DualDisc(tm): CD en DVD op één disc

Nederland krijgt Europese primeur

Hilversum, 9 augustus 2005 - SONY BMG introduceert deze zomer een nieuwe multimedia drager in Europa: DualDisc. Na het succes in testmarkt Amerika krijgen Nederland - en Duitsland - de Europese primeur van de nieuwe beeld- en geluidsdrager. DualDisc combineert CD en DVD op één schijfje en biedt de consument aanzienlijk meer dan een standaard-CD. Het schijfje profiteert dankzij de DVD-zijde van talloze extra's zoals 5.1 Surround Sound, muziekclips, interviews, foto's, concertregistraties, biografieën, songteksten en meer.

DualDisc is in 2004 ontstaan als antwoord van de muziekindustrie op vraag vanuit de markt naar een aanvullend muziekproduct met duidelijke meerwaarde. 'In Amerika is DualDisc vorig jaar succesvol geïntroduceerd en nu willen wij ook in Europa de consument dit aantrekkelijke product bieden,' aldus Jurgen Post, General Manager SONY BMG Nederland. 'De consument krijgt meerwaarde met DualDisc.' Aan Nederland en Duitsland de taak te bewijzen dat de Europese consument klaar is voor DualDisc.

Behoefte consument aan fysieke muziekproducten blijft
SONY BMG blijft de CD vooralsnog zien als standaardformaat, maar wil de muziekfan graag meer bieden. DualDisc is dus niet de opvolger van de CD. Uit onderzoek in Amerika (Jupiter Research 2004) blijkt dat het downloaden van muziek de CD voorlopig niet zal vervangen. Daarvoor is de behoefte van de consument naar fysieke producten te sterk. DualDisc beantwoordt volledig aan deze vraag.

SONY BMG is groot voorstander van DualDisc. Andrew Lack, CEO SONY BMG, zei onlangs in een interview met 'The Wall Street Journal': 'De CD is technologisch gezien niet meer nieuw en heeft iets aan glans verloren. De muziekindustrie moest daarom met iets nieuws komen wat de consument weer een unieke belevenis geeft.' Volgens Andrew Lack voorziet DualDisc daarin. Lack ziet in de nabije toekomst zelfs alle muziek releases uitkomen op DualDisc.

Consument krijgt steeds meer keuze
Het DualDisc concept past binnen de strategie van SONY BMG, het aanbieden van muziek op verschillende manieren. Van het downloaden van ringtones en liedjes tot de fysieke albums op CD, DVD en DualDisc. 'De consument kan op steeds meer verschillende manieren aan zijn favoriete muziek komen,' aldus Jurgen Post. DualDisc wordt in Nederland net boven de reguliere CD gepositioneerd met een verwacht prijsverschil van zo'n drie à vier euro. 'Wil je meer of beter, dan kun je dat bij ons krijgen en betaal je ook iets meer,' vervolgt Post. 'We bieden de consument steeds meer keuze. DualDisc is wat dat betreft de 'premium' binnen onze productlijn.'

DualDisc stimuleert creativiteit
DualDisc betekent naast meerwaarde voor de consument ook een stimulans op creatief vlak voor de artiest. Deze kan zijn fans immers veel meer bieden dan alleen geluid. Daar geeft de DVD-zijde van de disc alle ruimte en mogelijkheden voor. Naast een sensationele geluidservaring (5.1 Surround Sound of Enhanced Stereo) kan de artiest zijn fans talloze extra's bieden als muziekclips, films, fragmenten en weblinks.

DualDisc: beslist géén niche
In Amerika zijn inmiddels zo'n vier miljoen DualDisc's verkocht. Een groot aantal schijfjes daarvan zijn albums van het SONY BMG label wat bevestigt dat het concern voorop loopt met deze nieuwe multimedia-drager. SONY BMG vindt dat de tijd nu rijp is ook in Europa dit concept te introduceren. Albums van bekende nationale en internationale artiesten (Miles Davis, Bruce Springsteen, Destiny's Child, John Mayer) worden daarom op korte termijn ook leverbaar als DualDisc.

Focus op geluidskwaliteit en extra's
Uit onderzoek in testmarkt Amerika blijkt dat DualDisc-bezitters erg enthousiast zijn over DualDisc. De consumenten roemen de extra's en in het bijzonder de geluidskwaliteit en
-beleving van 5.1 surround sound. Van de ondervraagden beveelt 94% DualDisc aan bij anderen. 78% denkt dankzij DualDisc vaker pre-recorded muziek te gaan kopen. Wat verder op valt is dat zo'n 80% van plan is om DualDisc albums te kopen van CD's die men al heeft.

Over SONY BMG
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT is een wereldwijd opererend muzieklabel met lokale artiesten en internationale supersterren onder contract. SONY BMG behoort tot de top vijf van de wereld en is recent ontstaan uit een fusie tussen Sony Music Entertainment en BMG (Bertelsmann). Wereldberoemde artiesten zoals Usher, Jennifer Lopez, Miles Davis, Bruce Springsteen, AC-DC en Destiny's Child maar ook vermaarde Nederlandse artiesten als Kane, Krezip en Within Temptation brengen muziek uit op het SONY BMG label. SONY BMG Nederland is gevestigd in Hilversum.

Over DualDisc
DualDisc is het eerste multimedia entertainment product dat muziek combineert met film en video op één schijfje. DualDisc is een innovatieve tweezijdig disc met een compleet album op de CD zijde en talloze extra's als 5.1 Surround Sound, muziekclips, interviews, foto's, concertregistraties, biografieën, songteksten op de DVD zijde. Alle grote muzieklabels zoals EMI, SONY BMG, Universal en Warner ondersteunen de DualDisc standaard.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Media:
Solid Ground Public Relations
Stijn Wesselink / Mike Duin
T: 023-5334099
E: sonybmg@solidground.nl

Overig:
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT (NETHERLANDS) BV
Dagmar Heijmans
T : 035-6298298
E : dagmar.heijmans@sonybmg.com

High resolution beeldmateriaal kunt u hier downloaden:
www.solidground.nl/press/SONYBMG/DualDisc-productoverview.jpg