Ingezonden persbericht
Helft Nederlandse vrouwen doet wel eens aan de lijn
Suiker en vet gezien als belangrijkste boosdoeners
Tilburg, 9 augustus 2005 - De helft van de Nederlandse vrouwen tussen de 25 en 55 jaar heeft wel eens een dieet gevolgd. Zij letten bij het lijnen vooral op de hoeveelheid suiker en vet en daarnaast op het aantal calorieën. Het aantal koolhydraten speelt een minder grote rol. Dat blijkt uit een recent onderzoek van PMR (Partners in Marketing Research) naar trends op het gebied van afvallen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Campina, dat zich met Optimel richt op consumenten die op hun lijn letten. De Optimel-producten zitten vanaf deze week in een nieuwe verpakking.
Op dieet
Steeds meer Nederlanders houden zich bewust bezig met hun gewicht. Om inzicht te krijgen in de manier waarop Nederlandse vrouwen dat doen, heeft PMR voor Campina 529 vrouwen in de leeftijd van 25 tot 55 jaar ondervraagd. Het onderzoek toont aan dat veel Nederlandse vrouwen zich bezighouden met afvallen: 49% heeft wel eens een dieet gevolgd. Hoe ouder men is, hoe vaker dit het geval blijkt te zijn. Als naar opleiding wordt gekeken blijkt: hoe hoger de opleiding, hoe minder vaak men een dieet heeft gevolgd. Verder toont het onderzoek aan dat de bekendheid met verschillende soorten diëten hoog is. Iedereen kan wel een paar diëten opnoemen en sommige diëten blijken bij vrijwel iedereen bekend te zijn. De bekendste zijn: Weight Watchers, Slimfast, Modifast, Montignac en Herbalife. De diëten die het meest gevolgd worden, zijn het puntendieet, Slimfast, Weight Watchers, Modifast en Herbalife.
Suiker, vet en koolhydraten
Suiker en vet krijgen de meeste aandacht van vrouwen die bewust met hun lijn bezig zijn. Van de vrouwen die hun gewicht op peil willen houden, let 82% op de hoeveelheid suiker die ze binnenkrijgen en 83% op de hoeveelheid vet. Bij vrouwen die daadwerkelijk willen afvallen, let 90% op suiker en 89% op vet. Bovendien speelt in het laatste geval het aantal calorieën een grote rol: 85% van de lijners houdt dit goed in de gaten. Bij de vrouwen die hun gewicht op peil willen houden is dit 69%. Aan koolhydraten wordt duidelijk minder aandacht besteed. Van de vrouwen die aan de lijn doen, is 56% hiermee bezig. Bij de vrouwen die hun gewicht op peil willen houden, is dit 42%. Van een low-carb-hype zoals die zich in de Verenigde Staten heeft voorgedaan, is hier dus geen sprake. Eind 2005 zal Campina het onderzoek naar diëten opnieuw laten uitvoeren om nog meer inzicht te krijgen in de trends op het gebied van afvallen.
Optimel
Campina speelt met Optimel in op de behoefte van consumenten om bewust om te gaan met suiker en vet. Dit assortiment yoghurt(dranken), vla en kwark bevat 0% vet en geen toegevoegde suikers. Onlangs heeft Optimel een restyling ondergaan. Sinds deze week zitten de Optimel-producten in een nieuwe verpakking, met opvallende, frisse kleuren en een duidelijke vermelding van de kenmerken: 0% vet, geen suiker toegevoegd, extra vitaminen en rijk aan calcium.
Over Campina
Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina telt ongeveer 7.000 werknemers en heeft een jaaromzet van circa 3,5 miljard euro. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met zijn groep Industriële Producten. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.
EINDE BERICHT
Ingezonden persbericht