Gemeente Hengelo
Positieve ontwikkeling detailhandel
Uitkomsten analyse detailhandel en binnenstadsonderzoek Hengelo bekend
Deze week zijn twee rapporten gepubliceerd door de gemeente Hengelo te
weten: Detailhandel Hengelo 2005 en Binnenstadsonderzoek Hengelo
voorjaar 2005.
De uitkomsten van het detailhandelsonderzoek in Hengelo tonen aan dat
de werkgelegenheid in de detailhandel de afgelopen vijf jaar gestegen
is met 4%. Oorzaak hiervan is vooral de vestiging van detailhandel op
Westermaat Plein. De detailhandel is goed voor bijna 11% van de totale
werkgelegenheid in Hengelo in 2004. Het merendeel van de detailhandel
(32%) is geconcentreerd in de binnenstad waarbij opvalt dat de
leegstand met 6,4% lager is dan het landelijk gemiddelde (7,2%).
Positief is dat de leegstand sinds oktober 2002 een dalende trend
vertoont. De Hengelose binnenstad onderscheidt zich van andere
binnensteden door relatief veel winkels voor huishoudelijke en luxe
artikelen, persoonlijke verzorging en juwelier en optiek.
Voorts is in het voorjaar van 2005 het jaarlijkse binnenstadsonderzoek
gehouden. Ten behoeve van het onderzoek zijn passantentellingen
gehouden en is een bezoekersenquête verricht. De tellingen laten een
daling van het aantal bezoekers aan de binnenstad zien. Hengelo sluit
hiermee aan bij de landelijke trend: daling van het aantal bezoekers
in binnensteden.
Analyse detailhandel in Hengelo
Een aantal belangrijke conclusies uit deze analyse zijn:
* de werkgelegenheid in de detailhandel nam de afgelopen vijf jaar
met 4% toe, waarbij de grootste groei zich voordeed in de wijk
Woolde met onder andere Westermaat Plein. De binnenstad zorgt voor
35% van de werkgelegenheid in de detailhandel en is daarmee de
belangrijkste "werkgever" voor de detailhandel.
* de detailhandel is met 4.499 arbeidsplaatsen goed voor bijna 11%
van de totale werkgelegenheid in Hengelo in 2004. Veruit de
grootste werkgever is IKEA.
* het aantal detailhandelsvestigingen nam in de afgelopen vijf jaar
met 7% af. Het winkelvloeroppervlak nam daarentegen door de komst
van Westermaat Plein met ruim een kwart toe.
* door de grootschalige concentratie heeft Hengelo relatief veel
winkelvloeroppervlakte. De Hengelose binnenstad is daarentegen
weer relatief klein.
* de Hengelose binnenstad onderscheidt zich van andere binnensteden
door relatief veel winkels voor huishoudelijke en luxe artikelen,
persoonlijke verzorging en juwelier en optiek.
* de filialisering in de binnenstad is met 43% hoger dan
vergelijkbare winkelgebieden in Nederland (37%). Winkelgebied
Westermaat Plein is het sterkst gefilialiseerd (100%).
* de leegstand in de binnenstad is met 6,4% lager dan het landelijk
gemiddelde in binnensteden (7,2%).
Uitkomsten bezoekersenquête
Enkele belangrijke conclusies uit de bezoekersenquête zijn:
* dit voorjaar komen er meer bezoekers van buiten naar de binnenstad
van Hengelo (36%). Dit is iets meer dan gemiddeld over de periode
1991-2004. Deze bezoekers komen met name uit de directe omgeving
van Hengelo. Opvallend is ook dat bijna 9% van de bezoekers uit
Duitsland komt.
* het belangrijkste bezoekmotief is winkelen, met op de tweede
plaats een bezoek aan de markt. Wel wordt het bezoek aan de markt
steeds minder vaak als belangrijkste bezoekmotief genoemd.
* de waardering voor de parkeervoorzieningen voor de auto is wederom
hoger dan het voorgaande jaar. De voorzieningen worden gewaardeerd
met een 6,7 terwijl vorig jaar een 6,1 werd gegeven. Bezoekers
hadden nagenoeg geen moeite een parkeerplek te vinden voor de
auto. 92% van de automobilisten hoefde niet te zoeken, terwijl dat
vorig jaar nog 75% was.
* de bewegwijzering en de bereikbaarheid naar het centrum worden
goed tot zeer goed gewaardeerd.
* de winkels krijgen een hogere waardering dan vorig jaar. Voor de
variatie wordt gemiddeld een 6,9 gegeven en voor de kwaliteit een
7,0.
* de warenmarkt wordt daarentegen wederom lager gewaardeerd dan het
jaar daarvoor. Dit voorjaar geven bezoekers gemiddeld een 6,9 voor
de warenmarkt.
* de waardering voor de sfeer en gezelligheid in de binnenstad
stabiliseert zich. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt
een 6,4 gegeven.
* net als vorig jaar geeft een meerderheid van de bezoekers (85%)
aan dat de komst van Westermaat Plein geen invloed heeft op hun
binnenstadsbezoek. In vergelijking tot vorig jaar geeft een groter
deel zelfs aan vaker in de binnenstad van Hengelo te komen.
Combinatiebezoeken worden door een grote meerderheid (91%) van de
binnenstadbezoekers niet afgelegd. Slechts 2% van de
binnenstadbezoekers brengt ook een bezoek aan Westermaat Plein.
Vervolgstappen
Naar aanleiding van het binnenstadsonderzoek van vorig voorjaar en het
onderzoek tijdens de gezamenlijke koopzondag is een aantal maatregelen
voorgesteld. Twee van deze maatregelen waren het onderzoeken van de
haalbaarheid van een buspendel en het ontwikkelen van een
actieprogramma om extra bezoekers naar het centrum te trekken.
Inmiddels zijn deze maatregelen ook uitgevoerd.
Buspendel
De haalbaarheid van een buspendel is onderzocht en sinds 26 maart 2005
rijdt er iedere zaterdag een gratis buspendel tussen Westermaat Plein
en het centrum. Uit een eerste evaluatie van deze buspendel blijkt dat
de buspendel nog niet voldoende gebruikt wordt. Vooral de
binnendstadbezoekers van buiten Hengelo zijn nog onvoldoende bekend
met de pendelbus. In overleg met de binnenstadsondernemers
(detailhandel en horeca) is besloten om de buspendel in ieder geval
nog tot oktober 2005 te laten lopen. In de tussentijd zal nog meer
publiciteit aan de buspendel gegeven worden.
Kleinschalige activiteiten binnenstad
Sinds 26 maart 2005 worden tevens iedere zaterdag en eerste
donderdagavond van de maand kleinschalige activiteiten gehouden in de
binnenstad (bijv. optreden muziekband). Uit het binnenstadsonderzoek
blijkt dat deze activiteiten in positieve zin bijdragen aan de sfeer
en gezelligheid in de binnenstad. De binnenstadbezoeker die de
activiteiten heeft opgemerkt geeft een hogere waardering voor sfeer en
gezelligheid. Met deze activiteiten zal ook verder worden gegaan.
Detailhandelsstructuurvisie
Uit het binnenstadsonderzoek blijkt dat de kwaliteit en de variatie
van de winkels in Hengelo nog steeds goed gewaardeerd worden, hoger
dan vorig jaar, met gemiddeld een 7. Verder blijkt dat de detailhandel
ook een belangrijke bijdrage levert aan de werkgelegenheid in Hengelo.
De gegevens uit de analyse detailhandel 2005 zullen gebruikt worden
als basis voor het samenstellen van een detailhandelsstructuurvisie.
Het doel van deze visie is een kader creëren voor de komende tien jaar
waardoor de gemeente beter kan toetsen en gerichter kan sturen bij
nieuwe aanvragen. Er zal bijvoorbeeld gekeken worden naar de
samenstelling van het winkelaanbod in Hengelo en de looproutes in de
binnenstad. Deze visie zal uiteindelijk een bijdrage moeten leveren
aan een optimale detailhandelsstructuur voor Hengelo en voor de
binnenstad.