AutoRai

Print

Geavanceerde motoren voor Dodge Caliber

(9-8-2005)
De Caliber, de eerste Dodge die speciaal voor Europa is ontwikkeld, krijgt de beschikking over een indrukwekkende motoren line-up, die bestaat uit drie benzinemotoren uit de World Engine-familie en een high-tech dieselkrachtbron.
Alle motoren voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van prestaties, brandstofverbruik, betrouwbaarheid en raffinement. Daarbij is de Caliber de eerste Dodge, die met een Continu Variabele Transmissie (CVT) kan worden uitgerust.

De World Engine-familie
De World Engine-familie is het resultaat van een joint venture. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie viercilinder benzinemotoren stond een zo gunstig mogelijk verbruik voorop. Eric Ridenour, COO (Chief Operating Officer) van de Chrysler Group hierover: "Het World Engine-project stelt ons in staat om tegen een gunstige prijs geavanceerde technieken toe te passen. Mede daardoor zijn we er in geslaagd een motorenlijn te ontwikkelen die nieuwe maatstaven zet op het gebied van zuinigheid, raffinement, duurzaamheid, kwaliteit én prestaties."

De inbreng van de Chrysler Group bij de ontwikkeling van de World Engine-familie bestond onder meer uit het ontwerp van de verbrandingsruimte en het inlaatspruitstuk. Daarbij werd gebruik gemaakt van CFD-gereedschap (Computional Fluid Dynamics). Daarnaast waren de ingenieurs van de Chrysler Group verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de variabele kleptiming (VVT) en de de geïntegreerde oliepomp/balansas-aandrijving. Bovendien heeft de Chrysler Group veel werk verricht bij de fine-tuning van de motoren en dan in het bijzonder op het gebied van souplesse en geluidskwaliteit. Het resultaat daarvan: motoren met een aangename loop en een goede 'sound'.

Drie maal benzine en een diesel
Voor de Caliber zijn drie versies van de World Engine beschikbaar: een
1.8, een 2.0 en een 2.4 met respectievelijke vermogens van 140, 150 en 170 pk (SAE).
Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door een gevanceerde 2.0 turbodiesel en daarmee is de Caliber de eerste Dodge in het C-segment die met een dergelijke motor leverbaar is. Deze tweeliter beschikt over hogedruk directe injectie, een turbo met variabele geometrie en vier kleppen per cilinder. De injectors worden elektronisch gestuurd, waardoor per cilinder de optimale brandstofhoeveelheid wordt ingespoten. Het systeem werkt met een maximale druk van 2000 bar. Daardoor kan de brandstof zeer fijn worden verneveld en dat leidt tot een hoog vermogen, een dito koppel en een gunstig brandstofverbruik.
Het topvermogen van deze dieselmotor bedraagt circa 100 kW (136 pk, DIN), het koppel ongeveer 310 Nm.

De Continu Variabele Transmissie
De Caliber wordt standaard geleverd met handgeschakelde versnellingsbakken, maar hij is ook leverbaar met de nieuwste generatie CVT. De Continu Variabele Transmissie in de Caliber is elektronisch gestuurd en uitgerust met Autostick waardoor handmatig schakelen (zes voorgeprogrammeerde schakelpunten) mogelijk is. Door de elektronische sturing van de versnellingsbak zorgt het intrappen van het gaspedaal voor een extra toename van het toerental - vroegere versies van de CVT zorgden voor een lineair oplopend toerental waardoor de acceleratie-sensatie minder sterk was. Vergeleken met een traditionele viertraps automaat, zorgt de CVT van de Chrysler Group voor een brandstofverbruik dat 6-8 procent lager ligt. Zodra er geaccelereerd wordt, komt de koppelomvormer in actie en dat blijft zo doordat schakelmomenten ontbreken. Deze efficientere werking betaalt zich vooral uit bij stadsritten.

Een ander voordeel van de CVT, zit hem in de - vergeleken met traditionele automaten - betere prestaties. De CVT zorgt altijd voor de optimale overbrengingsverhouding en dan met name in het snelheidsbereik tussen pakweg 50 en 100 km/h. De CVT zorgt daarbij voor onmiddellijke reacties op het gaspedaal, maar ook voor bijvoorbeeld vlotte inhaalacties.
Dankzij de CVT is een onbeperkt aantal overbrengingsverhoudingen beschikbaar, waardoor de motor altijd op de meest efficiente manier kan presteren. Het CVT-syteem maakt gebruik van twee poelies en een stalen duwband om de overbrengingsverhouding te varieren. Dit in tegenstelling tot traditionele versnellingsbakken die met vaste overbrengingsverhoudingen werken.

De missie van de Caliber
De Dodge Caliber is een auto die bestemd is om consumenten over de hele wereld aan te spreken. Daarbij ligt de focus het veroveren van de Europese en andere volume-markten buiten Noord Amerika. De Caliber begint daarmee in 2006.