Print
Geavanceerde motoren voor Dodge Caliber
(9-8-2005)
De Caliber, de eerste Dodge die speciaal voor Europa is ontwikkeld,
krijgt de beschikking over een indrukwekkende motoren line-up, die
bestaat uit drie benzinemotoren uit de World Engine-familie en een
high-tech dieselkrachtbron.
Alle motoren voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van
prestaties, brandstofverbruik, betrouwbaarheid en raffinement. Daarbij
is de Caliber de eerste Dodge, die met een Continu Variabele
Transmissie (CVT) kan worden uitgerust.
De World Engine-familie
De World Engine-familie is het resultaat van een joint venture. Bij de
ontwikkeling van deze nieuwe generatie viercilinder benzinemotoren
stond een zo gunstig mogelijk verbruik voorop. Eric Ridenour, COO
(Chief Operating Officer) van de Chrysler Group hierover: "Het World
Engine-project stelt ons in staat om tegen een gunstige prijs
geavanceerde technieken toe te passen. Mede daardoor zijn we er in
geslaagd een motorenlijn te ontwikkelen die nieuwe maatstaven zet op
het gebied van zuinigheid, raffinement, duurzaamheid, kwaliteit én
prestaties."
De inbreng van de Chrysler Group bij de ontwikkeling van de World
Engine-familie bestond onder meer uit het ontwerp van de
verbrandingsruimte en het inlaatspruitstuk. Daarbij werd gebruik
gemaakt van CFD-gereedschap (Computional Fluid Dynamics). Daarnaast
waren de ingenieurs van de Chrysler Group verantwoordelijk voor de
ontwikkeling van de variabele kleptiming (VVT) en de de geïntegreerde
oliepomp/balansas-aandrijving. Bovendien heeft de Chrysler Group veel
werk verricht bij de fine-tuning van de motoren en dan in het
bijzonder op het gebied van souplesse en geluidskwaliteit. Het
resultaat daarvan: motoren met een aangename loop en een goede
'sound'.
Drie maal benzine en een diesel
Voor de Caliber zijn drie versies van de World Engine beschikbaar: een
1.8, een 2.0 en een 2.4 met respectievelijke vermogens van 140, 150 en
170 pk (SAE).
Het motorenaanbod wordt gecompleteerd door een gevanceerde 2.0
turbodiesel en daarmee is de Caliber de eerste Dodge in het
C-segment die met een dergelijke motor leverbaar is.
Deze tweeliter beschikt over hogedruk directe injectie, een turbo met
variabele geometrie en vier kleppen per cilinder. De injectors worden
elektronisch gestuurd, waardoor per cilinder de optimale
brandstofhoeveelheid wordt ingespoten. Het systeem werkt met een
maximale druk van 2000 bar. Daardoor kan de brandstof zeer fijn worden
verneveld en dat leidt tot een hoog vermogen, een dito koppel en een
gunstig brandstofverbruik.
Het topvermogen van deze dieselmotor bedraagt circa 100 kW
(136 pk, DIN), het koppel ongeveer 310 Nm.
De Continu Variabele Transmissie
De Caliber wordt standaard geleverd met handgeschakelde
versnellingsbakken, maar hij is ook leverbaar met de nieuwste
generatie CVT. De Continu Variabele Transmissie in de Caliber is
elektronisch gestuurd en uitgerust met Autostick waardoor handmatig
schakelen (zes voorgeprogrammeerde schakelpunten) mogelijk is. Door de
elektronische sturing van de versnellingsbak zorgt het intrappen van
het gaspedaal voor een extra toename van het toerental - vroegere
versies van de CVT zorgden voor een lineair oplopend toerental
waardoor de acceleratie-sensatie minder sterk was.
Vergeleken met een traditionele viertraps automaat, zorgt de CVT van
de Chrysler Group voor een brandstofverbruik dat 6-8 procent lager
ligt. Zodra er geaccelereerd wordt, komt de koppelomvormer in actie en
dat blijft zo doordat schakelmomenten ontbreken. Deze efficientere
werking betaalt zich vooral uit bij stadsritten.
Een ander voordeel van de CVT, zit hem in de - vergeleken met
traditionele automaten - betere prestaties. De CVT zorgt altijd voor
de optimale overbrengingsverhouding en dan met name in het
snelheidsbereik tussen pakweg 50 en 100 km/h. De CVT zorgt daarbij
voor onmiddellijke reacties op het gaspedaal, maar ook voor
bijvoorbeeld vlotte inhaalacties.
Dankzij de CVT is een onbeperkt aantal overbrengingsverhoudingen
beschikbaar, waardoor de motor altijd op de meest efficiente manier
kan presteren. Het CVT-syteem maakt gebruik van twee poelies en een
stalen duwband om de overbrengingsverhouding te varieren. Dit in
tegenstelling tot traditionele versnellingsbakken die met vaste
overbrengingsverhoudingen werken.
De missie van de Caliber
De Dodge Caliber is een auto die bestemd is om consumenten over de
hele wereld aan te spreken. Daarbij ligt de focus het veroveren van de
Europese en andere volume-markten buiten Noord Amerika. De Caliber
begint daarmee in 2006.
AutoRai