AutoRai

Print

Renault Egeus: luxe SUV met de flair van een hatchback

(9-8-2005)
Renault gaat allroad met de nieuwe conceptcar Egeus, een luxueuze vierwielaangedreven SUV. âDe Egeus is een SUV voor in de stad en voor daarbuiten, een soort âhoge coupéâ die rijplezier, elegantie en sportiviteit met elkaar combineert,â aldus Patrick le Quément, directeur industrial design bij Renault.
Op de IAA in Frankfurt in september krijgt het publiek Renaults interpretatie van een SUV voor het eerst te zien. Met de Egeus toont Renault dat een SUV ook aantrekkelijk en elegant kan zijn en niet per definitie een agressieve uitstraling hoeft te hebben. De conceptcar combineert de flair van een hatchback met de sportiviteit van een coupé en de ruimte van een SUV. Het design van het team van Le Quément ligt in de lijn van conceptcars die Renault vorig jaar toonde, de roadster Wind en de vierpersoons sportcoupé Fluence.

De vormgeving van de voorzijde van de Egeus is eenvoudig en puur. Elk lijntje en onderdeel van de conceptcar heeft een bedoeling. Neem bijvoorbeeld de grille die ontbreekt waardoor het Renault-logo wordt geaccentueerd. Direct onder de koplampen zitten twee forse luchtinlaten, die aan de krachtige uitstraling bijdragen. Dankzij deze inlaten heeft de Egeus geen verstorende grille nodig. De lijnen aan de zijkanten volgen een dubbele kromming die een lichtspeling creëren en de vloeiende lijnen van deze conceptcar benadrukken.

Met de bolle vooruit die doorloopt in het glazen schuifdak creëert Renault een panoramisch uitzicht. De bolle lijnen komen terug in de rest van de auto. Met zijn lange motorkap, korte overbouw vóór en achter en gewelfde achterschermen oogt de Egeus sportief en sterk. De grote 22 inch wielen en zijn hoogte benadrukken het robuuste karakter van de auto. De hoge zitpositie van de Egeus zorgt voor een goed zicht en meer comfort en veiligheid voor de inzittenden.

Luxe en comfort worden in de nieuwe conceptcar met hoofdletters geschreven. De Egeus heeft vier onafhankelijke stoelen; Renault gebruikt in het ruime interieur hoogwaardige materialen en combineert kleuren en stoffen subtiel met elkaar. De aangename sfeer in de auto âmet blauwtinten die doen denken aan de onderwaterwereld- verhoogt de gemoedsrust van de inzittenden. Roodkleurig leder creëert een warme sfeer.

De deurgrepen van de zijportieren zijn verzonken in de zijkanten van de auto. Zo worden de vloeiende lijnen niet verstoord. Een simpele handbeweging activeert een optische sensor waarna de deurgreep opduikt.

De snelheid van de Egeus is zowel analoog als digitaal af te lezen. Boven aan het dashboard en in het midden van de auto bevindt zich een interactief scherm met daarop informatie voor alle passagiers, waaronder een gedetailleerde navigatiekaart. Renault blijft trouw aan het Touch Design concept dat zich kenmerkt door een eenvoudige bediening.

De Egeus conceptcar is voorzien van een 3.0 liter V6 dieselmotor met 250 pk. Deze motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen en is voorzien van een microfilter. De vierwielaandrijving werkt volautomatisch. Afhankelijk van de grip wordt de aandrijving over de vier wielen verdeeld. De aandrijving zorgt in combinatie met een zeven-traps automatische versnellingsbak met sequentiële bediening voor een hoge mate aan rijcomfort. Wanneer de Egeus offroad wordt gebruikt, verschijnt een indicator op het instrumentenpaneel die de hellingshoek van de auto aangeeft en waarschuwt als de auto dreigt om te slaan.

Michelin
De Renault Egeus is voorzien van de zogeheten Eden Weiss banden van Michelin. Deze banden bieden een perfecte combinatie voor zowel onroad- als offroadgebruik. Ze hebben een lagere rolweerstand en dragen daarmee bij aan een lager brandstofverbruik en een verminderde CO2-uitstoot. De voor- en achterbanden verschillen: het profiel van de voorbanden is zo gesneden, dat het vermogen perfect wordt doorgegeven aan de weg en er een optimale grip op natte wegen wordt geboden. De achterbanden zijn voorzien van massievere wangen voor een beter weggedrag in bochten. Dankzij het Michelin PAX System is het ook na een lekke band of plotseling luchtverlies mogelijk nog zoân tweehonderd kilometer door te rijden. De Egeus heeft dus geen reservewiel nodig.

De Michelin banden worden gemonteerd op velgen die speciaal door velgenfabrikant Montupet ontwikkeld zijn.

Valeo
De koplampen van de Egeus -ontwikkeld met Valeo- zijn in de vorm van een boemerang uitgevoerd. Ze bevatten de functies voor de lampen en de knipperlichten met twee kleuren dioden. Net als bij de Fluence is de hoeveelheid en de verdeling van het licht aan te passen aan de rijomstandigheden. De dioden die aan de voorkant van de auto zijn gemonteerd gaan branden wanneer de draaihoek van de wielen verandert; hierdoor wordt in een bocht voor extra verlichting gezorgd in diverse richtingen. Op de snelweg worden de LEDs automatisch geactiveerd en aangepast om constant een optimaal bereik van de lichtbundel te garanderen zonder dat de overige weggebruikers erdoor verblind worden. De kleur van het licht benadert het daglicht en biedt meer comfort en een beter zicht. De dioden gaan aanzienlijk langer mee dan alle huidige lichtbronnen.