Print
Renault Egeus: luxe SUV met de flair van een hatchback
(9-8-2005)
Renault gaat allroad met de nieuwe conceptcar Egeus, een luxueuze
vierwielaangedreven SUV. âDe Egeus is een SUV voor in de stad en voor
daarbuiten, een soort âhoge coupéâ die rijplezier, elegantie en
sportiviteit met elkaar combineert,â aldus Patrick le Quément,
directeur industrial design bij Renault.
Op de IAA in Frankfurt in september krijgt het publiek Renaults
interpretatie van een SUV voor het eerst te zien. Met de Egeus toont
Renault dat een SUV ook aantrekkelijk en elegant kan zijn en niet per
definitie een agressieve uitstraling hoeft te hebben. De conceptcar
combineert de flair van een hatchback met de sportiviteit van een
coupé en de ruimte van een SUV. Het design van het team van Le
Quément ligt in de lijn van conceptcars die Renault vorig jaar
toonde, de roadster Wind en de vierpersoons sportcoupé Fluence.
De vormgeving van de voorzijde van de Egeus is eenvoudig en puur. Elk
lijntje en onderdeel van de conceptcar heeft een bedoeling. Neem
bijvoorbeeld de grille die ontbreekt waardoor het Renault-logo wordt
geaccentueerd. Direct onder de koplampen zitten twee forse
luchtinlaten, die aan de krachtige uitstraling bijdragen. Dankzij deze
inlaten heeft de Egeus geen verstorende grille nodig. De lijnen aan de
zijkanten volgen een dubbele kromming die een lichtspeling creëren en
de vloeiende lijnen van deze conceptcar benadrukken.
Met de bolle vooruit die doorloopt in het glazen schuifdak creëert
Renault een panoramisch uitzicht. De bolle lijnen komen terug in de
rest van de auto. Met zijn lange motorkap, korte overbouw vóór en
achter en gewelfde achterschermen oogt de Egeus sportief en sterk. De
grote 22 inch wielen en zijn hoogte benadrukken het robuuste karakter
van de auto. De hoge zitpositie van de Egeus zorgt voor een goed zicht
en meer comfort en veiligheid voor de inzittenden.
Luxe en comfort worden in de nieuwe conceptcar met hoofdletters
geschreven. De Egeus heeft vier onafhankelijke stoelen; Renault
gebruikt in het ruime interieur hoogwaardige materialen en combineert
kleuren en stoffen subtiel met elkaar. De aangename sfeer in de auto
âmet blauwtinten die doen denken aan de onderwaterwereld- verhoogt de
gemoedsrust van de inzittenden. Roodkleurig leder creëert een warme
sfeer.
De deurgrepen van de zijportieren zijn verzonken in de zijkanten van
de auto. Zo worden de vloeiende lijnen niet verstoord. Een simpele
handbeweging activeert een optische sensor waarna de deurgreep
opduikt.
De snelheid van de Egeus is zowel analoog als digitaal af te lezen.
Boven aan het dashboard en in het midden van de auto bevindt zich een
interactief scherm met daarop informatie voor alle passagiers,
waaronder een gedetailleerde navigatiekaart. Renault blijft trouw aan
het Touch Design concept dat zich kenmerkt door een eenvoudige
bediening.
De Egeus conceptcar is voorzien van een 3.0 liter V6 dieselmotor met
250 pk. Deze motor voldoet aan de Euro 4 emissienormen en is voorzien
van een microfilter. De vierwielaandrijving werkt volautomatisch.
Afhankelijk van de grip wordt de aandrijving over de vier wielen
verdeeld. De aandrijving zorgt in combinatie met een zeven-traps
automatische versnellingsbak met sequentiële bediening voor een hoge
mate aan rijcomfort. Wanneer de Egeus offroad wordt gebruikt,
verschijnt een indicator op het instrumentenpaneel die de hellingshoek
van de auto aangeeft en waarschuwt als de auto dreigt om te slaan.
Michelin
De Renault Egeus is voorzien van de zogeheten Eden Weiss banden van
Michelin. Deze banden bieden een perfecte combinatie voor zowel
onroad- als offroadgebruik. Ze hebben een lagere rolweerstand en
dragen daarmee bij aan een lager brandstofverbruik en een verminderde
CO2-uitstoot. De voor- en achterbanden verschillen: het profiel van de
voorbanden is zo gesneden, dat het vermogen perfect wordt doorgegeven
aan de weg en er een optimale grip op natte wegen wordt geboden. De
achterbanden zijn voorzien van massievere wangen voor een beter
weggedrag in bochten. Dankzij het Michelin PAX System is het ook na
een lekke band of plotseling luchtverlies mogelijk nog zoân
tweehonderd kilometer door te rijden. De Egeus heeft dus geen
reservewiel nodig.
De Michelin banden worden gemonteerd op velgen die speciaal door
velgenfabrikant Montupet ontwikkeld zijn.
Valeo
De koplampen van de Egeus -ontwikkeld met Valeo- zijn in de vorm van
een boemerang uitgevoerd. Ze bevatten de functies voor de lampen en de
knipperlichten met twee kleuren dioden. Net als bij de Fluence is de
hoeveelheid en de verdeling van het licht aan te passen aan de
rijomstandigheden. De dioden die aan de voorkant van de auto zijn
gemonteerd gaan branden wanneer de draaihoek van de wielen verandert;
hierdoor wordt in een bocht voor extra verlichting gezorgd in diverse
richtingen. Op de snelweg worden de LEDs automatisch geactiveerd en
aangepast om constant een optimaal bereik van de lichtbundel te
garanderen zonder dat de overige weggebruikers erdoor verblind worden.
De kleur van het licht benadert het daglicht en biedt meer comfort en
een beter zicht. De dioden gaan aanzienlijk langer mee dan alle
huidige lichtbronnen.
AutoRai