Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Het spoorboekje: commercieel wonder ondanks afwezigheid reclame
Persreactie
Uit een artikel in de Gazet van Antwerpen van 6 augustus 2005 blijkt
dat de oplage van het spoorboekje bijna volledig verkocht is. Een
succes, en zelfs een wonder, daar de NMBS geen enkele reclame voor het
spoorboekje voert en het zelfs niet (meer) aan de loketten in de
kijker wordt geplaatst. Er is dus een markt voor het spoorboekje
ONDANKS de NMBS...
De NMBS promoot sinds 1984 (IC/IR) het gratis boekje Treinwijs. Hierin
vindt men alleen de IC en IR-diensten. Andere diensten, b.v.
stoptreinen, piekuurtreinen, toeristische treinen, worden niet
vermeld. De overige gratis folders (b.v. stationsfolders) zijn
onvolledig en niet foutloos, zoals o.a. het Raadgevend Comité van de
Gebruikers bij de NMBS reeds opmerkte. Nochtans besteedt de NMBS wel
zonder morren geld aan deze naar kwaliteit ondermaatse informatie.
Waarom geeft manager Leo Pardon geen opening van zaken wat betreft de
kosten voor deze gratis folders?
Zwitserland heeft én een hoge oplage voor het spoorboekje én gratis
stationsfolders én veel internetaansluitingen: deze informatiekanalen
vullen elkaar aan. (Het aantal bladzijden van het Zwitserse
spoorboekje en de levensduurte aldaar zijn niet vergelijkbaar met
België, 11 euro aldaar heeft minder "waarde" dan 10 euro in eigen
land).
De BTTB pleit ervoor om in december 2005 voor het spoorboekje een
promotie-actie te voeren aan de loketten en bij de treinkaarthouders,
net als in Nederland. En waarom zou de NMBS niet besparen op de
kwaliteit van het papier van het spoorboekje i.p.v. op de kwaliteit
van de informatie?