Sociaal en Cultureel Planbureau

Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school. Een verkenning.

auteur(s) Monique Turkenburg
publicatiedatum 05/08/2005
prijs EUR 11,90
aantal pagina's 139
isbn/issn/anders 9037702139
reeks Werkdocument 111

Bestel deze publicatie

Van deze publicatie zijn de volgende PDF-bestanden beschikbaar: Grenzen maatschap (PDF 740 kB)
Voorkant (PDF 96 kB)

We raden aan het PDF-bestand eerst op te halen en dan pas te bekijken. In de meeste browsers kan dat door de link te selecteren met de rechtermuisknop en dan in dat menu "doel opslaan als ..." te kiezen. Tip: Als het afdrukken niet goed gaat, kunt u "afdrukken als afbeelding" aanvinken.

Na downloaden is alleen enkelvoudig uitprinten voor persoonlijk gebruik toegestaan. Doorsturen of vermenigvuldiging van het bestand alleen met toestemming van het SCP.

Excerpt

Samenleving, ouders, overheid en politiek verwachten dat scholen bijdragen aan het oplossen van een ogenschijnlijk onbegrensd aantal maatschappelijke vragen en problemen.

In de zogenoemde Koersen primair en voortgezet onderwijs heeft de minister van OCW haar langetermijnvisie op het onderwijs gegeven. Het huidige kabinet maakt zich sterk voor deregulering in het onderwijs en autonomievergroting voor de school. In de Koersen is er voor het eerst sprake van de maatschappelijke opdracht van de school, maar de Koersen maken niet duidelijk welke extra maatschappelijke taken scholen nog wel en welke zij beter niet op zich kunnen nemen.

Deze verkenning beoogt duidelijkheid te scheppen over wat de maatschappelijke opdracht voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs kan behelzen en waar voor een school de grenzen liggen. Verschillende onderwijsdeskundigen hebben zich over dit thema uitgesproken. De toenemende autonomie van scholen en het streven naar een nieuwe verantwoordingsstructuur worden in deze discussie betrokken. Wat betekent het nu eigenlijk voor de samenleving als scholen steeds meer hun eigen gang kunnen gaan en autonoom beslissingen kunnen nemen? Scholen zijn immers niet altijd in staat maar ook niet altijd bereid om elke maatschappelijke opdracht te vervullen.

Deze verkenning schetst het spanningsveld tussen schoolspecifieke en bredere maatschappelijke belangen.

Bestelformulier

Na uw bestelling ontvangt u per post een rekening voor de door u bestelde publicatie, verhoogd met de administratiekosten. Na ontvangst van uw betaling, onder vermelding van het factuurnummer wordt u de publicatie zo spoedig mogelijk toegezonden. Bij onjuiste of onduidelijke omschrijving wordt het bedrag teruggestort en kan de bestelling niet worden uitgevoerd.
Publicatie: Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school. Een verkenning.