Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school. Een verkenning.
auteur(s) Monique Turkenburg
publicatiedatum 05/08/2005
prijs EUR 11,90
aantal pagina's 139
isbn/issn/anders 9037702139
reeks Werkdocument 111
Bestel deze publicatie
Van deze publicatie zijn de volgende PDF-bestanden beschikbaar:
Grenzen maatschap (PDF 740 kB)
Voorkant (PDF 96 kB)
We raden aan het PDF-bestand eerst op te halen en dan pas te bekijken.
In de meeste browsers kan dat door de link te selecteren met de
rechtermuisknop en dan in dat menu "doel opslaan als ..." te kiezen.
Tip: Als het afdrukken niet goed gaat, kunt u "afdrukken als
afbeelding" aanvinken.
Na downloaden is alleen enkelvoudig uitprinten voor persoonlijk
gebruik toegestaan. Doorsturen of vermenigvuldiging van het bestand
alleen met toestemming van het SCP.
Excerpt
Samenleving, ouders, overheid en politiek verwachten dat scholen
bijdragen aan het oplossen van een ogenschijnlijk onbegrensd aantal
maatschappelijke vragen en problemen.
In de zogenoemde Koersen primair en voortgezet onderwijs heeft de
minister van OCW haar langetermijnvisie op het onderwijs gegeven. Het
huidige kabinet maakt zich sterk voor deregulering in het onderwijs en
autonomievergroting voor de school. In de Koersen is er voor het eerst
sprake van de maatschappelijke opdracht van de school, maar de Koersen
maken niet duidelijk welke extra maatschappelijke taken scholen nog
wel en welke zij beter niet op zich kunnen nemen.
Deze verkenning beoogt duidelijkheid te scheppen over wat de
maatschappelijke opdracht voor scholen in het primair en voortgezet
onderwijs kan behelzen en waar voor een school de grenzen liggen.
Verschillende onderwijsdeskundigen hebben zich over dit thema
uitgesproken. De toenemende autonomie van scholen en het streven naar
een nieuwe verantwoordingsstructuur worden in deze discussie
betrokken. Wat betekent het nu eigenlijk voor de samenleving als
scholen steeds meer hun eigen gang kunnen gaan en autonoom
beslissingen kunnen nemen? Scholen zijn immers niet altijd in staat
maar ook niet altijd bereid om elke maatschappelijke opdracht te
vervullen.
Deze verkenning schetst het spanningsveld tussen schoolspecifieke en
bredere maatschappelijke belangen.
Bestelformulier
Na uw bestelling ontvangt u per post een rekening voor de door u
bestelde publicatie, verhoogd met de administratiekosten. Na ontvangst
van uw betaling, onder vermelding van het factuurnummer wordt u de
publicatie zo spoedig mogelijk toegezonden. Bij onjuiste of
onduidelijke omschrijving wordt het bedrag teruggestort en kan de
bestelling niet worden uitgevoerd.
Publicatie: Grenzen aan de maatschappelijke opdracht van de school.
Een verkenning.
Sociaal en Cultureel Planbureau