Nieuwsbrief 5 augustus 2005
Extra staal
Corus handelt sinds kort een groot extra pakket staalrollen af via het
speciale op- en overslagcentrum voor rollen staal (Coillager) in het
Duitse Hagen. Per maand brengt Railion ongeveer 9.000 ton naar een van
de Corus-klanten in het Ruhrgebied.
Een pakket van jaarlijks 5.000 ton rollen staal gaat voortaan per
spoor in plaats van per vrachtwagen van Corus naar het Roemeense
Stefanisti de Josis. De coils liggen - in tegenstelling tot de normale
vervoerswijze - plat in platte, gesloten wagens (type Rijmmns).
Petro-Canada
Railion startte onlangs een vervoer voor Petro-Canada, een van de
grootste olie- en gasbedrijven van Canada. Het gaat om 7.000 ton per
jaar van de Petro-Canada Petroplus Terminal in Dordrecht naar de klant
in Mannheim. Vanwege de verhuizing van een Duitse klant - voorheen per
binnenvaart aangeleverd - zocht Petro-Canada een railvervoerder.
Nieuw transitvervoer
Railion Nederland voert steeds vaker transitvervoer uit. Na de Opel-
en Volvotreinen gaat het nu om een kalkvervoer van het Belgische Yves
de Gommezee naar het Duitse Millingen. Rijden via Nederland blijkt
goedkoper omdat de hellingen minder stijl zijn en er geen locwissel
nodig is. Mede daardoor behoeft de trein geen 3 maar slechts 2 locs.
De oude route liep via Montzen en Aachen West terwijl de reis straks
via Maastricht en Venlo gaat. Een deel van het pakket start begin
september, de rest in december.
Trafo toch nog op zijn pootjes
Vorige week donderdag vertrok vanuit het Poolse Lodz een 8-assige
kuilwagen, beladen met een 115 ton zware transformator. Onderweg ging
het echter even mis toen de kuilwagen met lage snelheid ontspoorde in
Amersfoort. Schade aan de trafo trad niet op. Het apparaat werd
overgevijzeld op een andere kuilwagen en werd toen naar Amsterdam
gebracht. Met behulp van een mobiele kraan loste Railion deze gigant
in de Westhaven op een vrachtwagen met 11-assige trailer. Vervolgens
is de transformator bij het Afval Energie Bedrijf Amsterdam op zijn
fundament geplaatst.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.