Peilzender in auto prima, maar ook te duur
Trendbox bv
De Nederlandse automobilist is zeker niet tegen een peilzender in zijn auto. Met zo'n
zender kan een gestolen auto immers sneller opgespoord worden. Men meent ook dat een
peilzender preventief werkt tegen diefstal. De autobezitter is wel kritisch als het gaat
om de privacy, en argwanend over een verplichte inbouw van een zender. Vooralsnog spreekt
een voertuigvolgsysteem echter primair de eigenaren van duurdere auto's aan: de gemiddelde
automobilist heeft er het aanschafbedrag niet voor over.
Eerder dit jaar verschenen in de media diverse berichten over de zin en de toekomst van
peilzenders in auto's. Voertuigvolgsystemen bleken effectief bij de opsporing van
gestolen auto's. Vanuit de verzekeraars zou dat aanleiding kunnen geven om peilzenders
verplicht te stellen, of auto's met een dergelijk systeem korting te geven op de
verzekeringspremie. Er werd zelfs gesteld dat mogelijk al binnen 5 jaar alle nieuwe
auto's standaard met een peilzender uitgerust zouden zijn. Een en ander was voor Trendbox
reden om het onderwerp voor te leggen aan de Nederlandse autobezitter en in een verkennend
onderzoek te peilen wat hoe men denkt over peilzenders.
De belangrijkste uitkomsten
Nog geen 10% van de autobezitters is expliciet tegen een peilzender in de auto. Vier op de
vijf gelooft dat er een preventieve werking van zo'n zender uit gaat. Een beperkte
meerderheid verwacht dat het een gunstig effect zal hebben op de verzekeringspremie. Twee
van de vijf autobezitters denkt dat een voertuigvolgsysteem de privacy in gevaar brengt.
Hoe succesvol een peilzender als opsporingssysteem ook mag zijn, het inbouwen ervan zal
vooralsnog niet op grote schaal gebeuren; slechts een kleine 10% heeft er het reële
bedrag van 1000 euro voor over.
Onderzoekskader
Het onderwerp met betrekking tot peilzenders is opgenomen in de voorjaarsmeting van het
onderzoek Focus on Cars van Trendbox. Er zijn in totaal n=1194 automobilisten
ondervraagd. Focus on Cars is het semi continue automotive project van Trendbox, waarin
sinds 1993 ruim 42.000 autobezitters inzicht hebben gegeven in onder andere hun
autobezit, de autowens, de tevredenheid met de auto en het imago van merken en modellen.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in
Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt.
Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft
Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging
van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox
is te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
Tel.: 020 - 669 44 14
Richard Werkhoven
(Onderzoeksdirecteur)
richard.werkhoven@trendbox.nl
Of breng een bezoek aan onze website: www.trendbox.nl