Print
Fiat Auto presenteert ontwikkelingsplan 2005-2008
(5-8-2005)
Tijdens een bijeenkomst met vertegenwoordigers van de overheid en de
bonden op 3 augustus 2005, schetste Fiat CEO Sergio Marchionne een
beeld van de huidige situatie van de Fiat Groep, toegespitst op de
financiële situatie van Fiat Auto en het Development Plan voor de
toekomst.
De turnaround van Fiat Auto blijft de hoogste prioriteit van het
management houden. De resultaten over het tweede kwartaal laten zien
dat alle onderdelen van de Fiat Groep hun financiële situatie
verbeterd hebben. Op concern niveau werd de brutowinst verdubbeld tot
⬠360 miljoen, resulterend in een nettowinst van ⬠217 miljoen, een
forse stijging vergeleken met het tweede kwartaal van 2004 toen een
verlies van ⬠246 miljoen werd genoteerd. Fiat Auto heeft haar
verliezen aanzienlijk verminderd, van ⬠238 miljoen in het tweede
kwartaal van 2004 tot ⬠88 miljoen in dezelfde periode van 2005. ook
is de omzet gestegen met 2.4% tot ⬠5.6 miljard.
Alle gestelde financiële doelen worden bevestigd: Fiat Groep behaalt
een positief netto inkomen (incl. bijzondere baten) in 2005 en een
nettowinst van ⬠700 miljoen in 2006. Voor Fiat Auto een reductie van
de verliezen over geheel 2005 met circa ⬠500 miljoen, van een
verlies van ⬠820 miljoen over geheel 2004, en een nettowinst van 2%
à 4% in 2007.
Marchionne beschreef tevens het plan van Fiat Auto voor de periode
2005 â 2008, inclusief het geplande modelprogramma, de productie
allocatie voor 2005 â 2006, het investeringsprogramma en de
voorwaarden voor de realisatie hiervan.
Productiefaciliteiten
Marchionne bevestigde het streven van de Fiat Groep om geen enkele
fabriek in Italië te sluiten en gaf de productieplanning voor elke
fabriek in detail weer voor de periode 2005 â 2006. In deze planning
is ook de overeenkomst begrepen welke recentelijk werd bereikt met de
lokale autoriteiten van Piemonte. Deze moet nog bekrachtigd worden
wanneer de relevante resoluties zijn aangenomen.
Mirafiori: productie van de Fiat Grande Punto, huidige Punto, MPVâs en
de topmodellen binnen het leveringsprogramma.
Melfi: productie van de Fiat Grande Punto.
Cassino: productie van de Fiat Croma en Fiat Stilo, productie van
toekomstige modellen in het middenklasse segment.
Pomigliano: productie van de Alfa 147, Alfa 159 (sedan en SW) en de
Alfa GT.
Termini Imerese: productie van de Lancia Ypsilon.
Sevel: productie van de opvolger van de Ducato.
Elke beslissing over productie allocatie in de periode 2007 â 2008 zal
worden genomen op basis van de volgende factoren: benutting van de
capaciteit, concurrerend vermogen, deling van platforms, optimalisatie
van investeringen in de fabrieken en efficiënte inzet van personeel.
Ook werd er aangekondigd dat productie van één van de modellen vanaf
2008 in Mirafiori plaats gaat vinden en dat de toekomstige Fiat
stadsauto in het A-segment (â500â) in de Tychy fabriek te Polen
gefabriceerd gaat worden.
Fiat Auto gaat ongeveer ⬠150 miljoen investeren in nieuwe
lakstraten, welke voldoen aan de nieuwste emissie eisen. Deze
investering heeft een verlaging van de totale productiecapaciteit tot
gevolg, welke na verlaging zonder problemen aan de marktvraag kan
voldoen.
Modelprogramma
De uitgebreide vernieuwing van het modelprogramma welke twee jaar
geleden in gang is gezet, zal worden voortgezet in de periode 2005 â
2008. Het plan bestaat uit de introductie van 20 nieuwe modellen en de
restyling van 23 bestaande modellen van Fiat, Alfa Romeo, Lancia en
Fiat LCV. Voor het eerst werd er melding gemaakt van de toevoeging van
maar liefst vijf nieuwe modellen aan het bestaande plan.
Investeringen
Om het herstel van Fiat Auto mogelijk te maken wordt er in de komende
vier jaar ⬠10 miljard geïnvesteerd, ⬠4 miljard hiervan is
gereserveerd voor R&D. De totale investeringen in de Fiat Groep voor
deze periode bedragen ⬠18 miljard.
Fiat Powertrain Technologies
Het Development Plan van Fiat Auto loopt parallel aan het
productontwikkelingplan van Fiat Powertrain Technologies, het nieuwe
bedrijfsonderdeel welke de totale expertise van de Fiat Groep op het
gebied van ontwerp en productie van motoren en transmissies
samenvoegt.
Dit concept stelt Fiat Auto in staat om de aanwezige kennis en
ervaring, opgedaan met de ontwikkeling van de Fire benzine- en
MultiJet dieselmotoren, ten volle te benutten alsmede toe te passen in
het onderzoek naar aandrijfsystemen met alternatieve brandstoffen.
Fiat Powertrain Technologies kondigde de ontwikkeling aan van een
range nieuwe motoren: een Fire 1.4 16v Turbo benzinemotor (vanaf 2007,
productie in de Termoli plant), een 1.6 viercilinder dieselmotor
(vanaf 2007, productie in de Pratola Serra plant) en een
6-versnellings transmissie voor Fiat LCV voertuigen (vanaf 2006,
productie in de Termoli plant).
Er wordt ook onderzoek verricht om een kleine twee- of drie-cilinder
motor te ontwikkelen met een zeer lage uitstoot. Deze motor gaat
gebruikmaken van de MultiAir technologie met elektronische
klepbediening om verbruik en emissie te optimaliseren.
Sociaal vangnet
Fiat Groep bevestigde de noodzaak om tot organisatorische oplossingen
te komen, welke de inzet van personeel en faciliteiten optimaliseren
en de overhead-kosten verlagen. De onderbezetting van de
productiecapaciteit wordt bestreden met tijdelijke ontslagen, waardoor
ingrijpende maatregelen met een grote sociale impact vermeden worden.
Voorwaarden voor realisatie van het Development Plan
De realisatie van het Development Plan mede afhankelijk van een aantal
financiële en organisatorische factoren en de medewerking van
bepaalde personen.
Vanuit het financiële perspectief, succes van het plan is afhankelijk
van de mogelijkheid van Fiat Groep om de voorgestelde winstgevendheid
te bereiken, om financiering en subsidies te krijgen voor onderzoek en
innovatie en de voorgestelde programmaâs te realiseren.
Om werkelijk competitief te worden is het noodzakelijk
organisatorische oplossingen te vinden welke het mogelijk maken om de
kosten efficiency, flexibiliteit en productiviteit van de plants te
verbeteren. Hiervoor is samenwerking met en ondersteuning van de
bonden noodzakelijk.
AutoRai