Week 30, 5 augustus 2005
Onderzoek toont aan:
KLANTEN VAN AFDELING BURGERZAKEN TEVREDEN
De afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente Deventer heeft van
20 tot en met 23 juni een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd naar
de dienstverlening van de afdeling Burgerzaken in het Stadskantoor. De
openingstijden, wachttijden, bejegening en de kwaliteit van de
informatie scoren hoog. De bezoekers geven gemiddeld een 7,9 voor de
totale dienstverlening van de afdeling Burgerzaken. Burgemeester en
wethouders zijn blij met deze resultaten, maar zien mogelijkheden om
nog verbeteringen door te voeren.
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
* de openingstijden zijn met een gemiddelde van 6,6 gewaardeerd. Dat
is iets hoger dan de gemiddelde waardering in 2001 en 2004 en een
fractie lager dan de waardering in 2002. Opmerkelijk is dat in
2005 de dagbezoekers de openingstijden gemiddeld hoger waardeerden
dan in 2004, en dat de waardering van de avondbezoekers dit jaar
een vol punt lager was
* in het onderzoeksverslag in 2004 zijn de wachttijden een punt van
aandacht genoemd. De waardering van de bezoekers voor de
wachttijden laat tijdens de laatste meting echter een zeer
positief beeld zien. De gemiddelde waardering van alle
ondervraagden was tijdens de laatste meting 7,7. Het belangrijkste
verschil is de sterk gestegen waardering onder de avondbezoekers,
van gemiddeld 4 in 2004 naar 6,9 nu
* net als bij alle vorige metingen oordelen bezoekers zeer positief
over de behandelende baliemedewerker. Een duidelijke verbetering
ten opzichte van 2004 is dat toen een kwart van de ondervraagden
aangaf extra vragen of mededelingen van de baliemedewerker te
hebben verwacht en deze niet ontvingen, en dat in 2005 dat aandeel
op de vingers van één hand is te tellen
* de gemiddelde waardering voor de behandeltijd is gestegen van 7,7
naar 8,2. De laatste meting laat voor alle bezoekersgroepen een
stijging van de waardering zien, het meest opvallend onder de
avondbezoekers
* 95 procent van de ondervraagden heeft voldoende informatie
ontvangen; dit is het hoogste percentage van alle metingen
* tijdens de laatste meting gaf 68 procent van de ondervraagden aan
dat het bezoek minder tijd had gekost dan vooraf gedacht. Twaalf
procent vond dat het bezoek meer tijd had gekost dan verwacht, een
halvering van het resultaat in 2004
* tijdens de afgelopen meting gaven de bezoekers gemiddeld een 7,9
voor de dienstverlening. Alleen 55-plussers geven een iets lagere
waardering dan in 2004, maar hun 7,9 is gelijk aan het
totaalgemiddelde.
Openingstijden
De openingstijden worden met een 6,6 gewaardeerd, terwijl 61 procent
van de bezoekers bekend is met de openingstijden. Op korte termijn
wordt bekeken hoe de bekendheid met de openingstijden is te
verbeteren. Daarna wil het college weten welke wensen bij het publiek
leven ten aanzien van de openingstijden.
Publicatiedatum: 5-8-2005
© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 5 augustus 2005
Gemeente Deventer