Gemeente Deventer

Week 30, 5 augustus 2005

Onderzoek toont aan:

KLANTEN VAN AFDELING BURGERZAKEN TEVREDEN

De afdeling Onderzoek & Statistiek van de gemeente Deventer heeft van 20 tot en met 23 juni een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd naar de dienstverlening van de afdeling Burgerzaken in het Stadskantoor. De openingstijden, wachttijden, bejegening en de kwaliteit van de informatie scoren hoog. De bezoekers geven gemiddeld een 7,9 voor de totale dienstverlening van de afdeling Burgerzaken. Burgemeester en wethouders zijn blij met deze resultaten, maar zien mogelijkheden om nog verbeteringen door te voeren.

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn:
* de openingstijden zijn met een gemiddelde van 6,6 gewaardeerd. Dat is iets hoger dan de gemiddelde waardering in 2001 en 2004 en een fractie lager dan de waardering in 2002. Opmerkelijk is dat in 2005 de dagbezoekers de openingstijden gemiddeld hoger waardeerden dan in 2004, en dat de waardering van de avondbezoekers dit jaar een vol punt lager was

* in het onderzoeksverslag in 2004 zijn de wachttijden een punt van aandacht genoemd. De waardering van de bezoekers voor de wachttijden laat tijdens de laatste meting echter een zeer positief beeld zien. De gemiddelde waardering van alle ondervraagden was tijdens de laatste meting 7,7. Het belangrijkste verschil is de sterk gestegen waardering onder de avondbezoekers, van gemiddeld 4 in 2004 naar 6,9 nu

* net als bij alle vorige metingen oordelen bezoekers zeer positief over de behandelende baliemedewerker. Een duidelijke verbetering ten opzichte van 2004 is dat toen een kwart van de ondervraagden aangaf extra vragen of mededelingen van de baliemedewerker te hebben verwacht en deze niet ontvingen, en dat in 2005 dat aandeel op de vingers van één hand is te tellen

* de gemiddelde waardering voor de behandeltijd is gestegen van 7,7 naar 8,2. De laatste meting laat voor alle bezoekersgroepen een stijging van de waardering zien, het meest opvallend onder de avondbezoekers

* 95 procent van de ondervraagden heeft voldoende informatie ontvangen; dit is het hoogste percentage van alle metingen
* tijdens de laatste meting gaf 68 procent van de ondervraagden aan dat het bezoek minder tijd had gekost dan vooraf gedacht. Twaalf procent vond dat het bezoek meer tijd had gekost dan verwacht, een halvering van het resultaat in 2004

* tijdens de afgelopen meting gaven de bezoekers gemiddeld een 7,9 voor de dienstverlening. Alleen 55-plussers geven een iets lagere waardering dan in 2004, maar hun 7,9 is gelijk aan het totaalgemiddelde.

Openingstijden

De openingstijden worden met een 6,6 gewaardeerd, terwijl 61 procent van de bezoekers bekend is met de openingstijden. Op korte termijn wordt bekeken hoe de bekendheid met de openingstijden is te verbeteren. Daarna wil het college weten welke wensen bij het publiek leven ten aanzien van de openingstijden.

Publicatiedatum: 5-8-2005

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging vrijdag 5 augustus 2005