Gemeente Waalwijk
Waalwijk start vanaf 5 augustus 2005 met 24 uur bereikbaarheidsdienst
voor milieuklachten
Inwoners van Waalwijk kunnen vanaf 5 augustus 24 uur per dag en 7
dagen in de week hun milieuklachten melden. Dit kan zoals nu al het
geval is tijdens kantooruren (8.00 16.30 uur) bij het cluster
Milieuzaken van de gemeente Waalwijk. Wat er veranderd is, is dat
buiten kantooruren de klachten in de toekomst worden opgepakt door de
RMD (Regionale Milieudienst West-Brabant). Aanleiding voor het
opstarten van deze dienst is het traject van de professionalisering
van de handhaving. Een van de nog openstaande zaken in de
professionalisering was de verplichte regeling voor een 24 uur
bereikbaarheidsdienst voor milieuklachten. De gemeente Waalwijk
voldoet nu ook aan deze eis.
Kostenbesparing
De uitbesteding buiten kantooruren levert voor de gemeente Waalwijk
een aanzienlijke kostenbesparing op ten opzichte van het opzetten van
een interne bereikbaarheidsdienst (door inzet van eigen medewerkers).
De totale kosten van de uitbesteding worden ingeschat op 10.873 euro.
De kosten van een eigen dienst zijn aanzienlijk hoger, vanwege o.a. de
overwerkvergoeding en de aanschaf van materialen die de bereikbaarheid
moeten garanderen. Alleen al op basis van het aantal uren is de
gemeente al meer kwijt aan een interne dienst. Daarbij is nog geen
rekening gehouden met het feit dat volgens het gemeentelijk
agressieprotocol - buiten kantoortijd - twee medewerkers controles
moeten uitvoeren. Ook zijn de organisatorische gevolgen van een
interne dienst buiten kantooruren niet wenselijk.
Telefooncentrale
De telefooncentrale krijgt een algemeen nummer (0416 683 630). Het
gaat hier om een gecombineerd nummer van de huidige servicelijn en de
milieuklachtenlijn. Overdag dient men ook via het algemene nummer te
bellen voor milieuklachten. Na het bellen van dit nummer krijgt men
een 1 en een 2 keuze, waarbij 1 de milieuklachten zijn en 2, de
overige meldingen en klachten over de openbare ruimte. Voor de
inwoners van Waalwijk betekent dit dat er een nummer komt voor alle
klachten en meldingen met betrekking tot de gemeente. Na het bellen
van het nummer krijgt men een algemene welkomsttekst te horen met
daarbij een duidelijke tekst voor de menukeuzes. Jaarlijks komen er
ongeveer 120 milieuklachten binnen bij de gemeente Waalwijk. Bewoners
kunnen vanaf 5 augustus gebruik gaan maken van de 24 uur
bereikbaarheidsdienst.
Publicatie datum 04-08-2005