Nieuwsbrief 27 juli 2005
Nieuwe containertreinen van en naar Amsterdam
Vanaf 5 augustus gaat Railion containertreinen rijden van en naar de
Ceres terminal in Amsterdam. Deze treinen, die in opdracht van
Optimodal rijden, zullen voorlopig een verbinding tussen Amsterdam en
Rotterdam onderhouden. In de Rotterdamse Waalhaven wordt de lading
gecombineerd met bestaande internationale shuttles. Bij voldoende
ladingaanbod zullen later ook internationale shuttletreinen
rechtstreeks vanaf Amsterdam worden ingelegd.
Op 5 augustus komt het eerste schip van de Grand Alliance met lading
uit het verre oosten aan op de Amsterdamse Ceres terminal. Daarna
volgen iedere twee weken schepen met een capaciteit van ca. 5.000 TEU.
De verwachting is dat de Grand Alliance, een samenwerkingsverband van
vijf grote rederijen, vanaf het najaar een wekelijkse dienst op
Amsterdam gaat varen.
Optimodal en Railion willen zo snel mogelijk dagelijkse
containertreinen tussen Rotterdam en Amsterdam gaan rijden om daarmee
de markt een aantrekkelijk aanbod te kunnen doen. Naast de maritieme
lading van de zeeschepen mikken de railoperators ook op continentale
lading van en naar de regio Amsterdam/IJmond.
Railion vereenvoudigt douaneaangifte verder
De douaneaangifte voor goederen, die per spoor met vrachtbrief als
douanevervoersdocument worden aangevoerd uit niet-EU landen, is
recentelijk geautomatiseerd. Voor vertrekgoederen was dit al langer zo
geregeld. De automatisering van deze douaneverplichtingen bij aankomst
betekent voor spoorklanten veel tijdbesparing. Ook voor de douane is
de controleprocedure hierdoor gemakkelijker geworden.
Railion Nederland N.V. is Nederlands grootste railtransportbedrijf en
behoort tot de Stinnes groep.