Provimi Groep

Positieve verwachtingen voor de resultaten in het eerste halfjaar van 2005

Parijs/Rotterdam, 4 augustus 2005

Provimi (genoteerd aan de beurs Euronext in Parijs), een van de wereldleiders op het gebied van diervoeding, maakt vandaag haar omzetcijfers over de eerste zes maanden van 2005 bekend.

Betere marktcondities werden bevestigd door een sterke volumegroei in premixen, honden- en kattenvoer en visvoer. Alhoewel de volumes in compleet voer zijn gedaald, verbeterde de operationele winstgevendheid dankzij de focus die is gelegd op producten met een hogere marge.

Het afgelopen jaar daalden de grondstofprijzen aanzienlijk, wat resulteerde in lagere verkoopprijzen. Hierdoor bedroeg de omzet EUR 742,4 miljoen, een daling van 4,7%. De valutakoersen hadden een positief effect van EUR 36,9 miljoen, voornamelijk als gevolg van de Poolse zloty, terwijl acquisities en desinvesteringen de omzet verminderden met EUR 12,1 miljoen.

De verwachtingen voor de eerste zes maanden zijn positief, er wordt op een goede verbetering van het bedrijfsresultaat gerekend.

Omzet 30/06/2005 30/06/2004 2005/2004 30/06/2004 (in miljoenen EUR) IFRS IFRS (aangepast) IFRS gerapporteerd Frankrijk 70,9 69,5 +2,0% 69,5 Polen 178,3 224,7 -20,6% 225,7 Rest van Europa 305,3 305,1 +0,1% 306,3 Noord Amerika 83,1 79,5 +4,5% 80,9 Rest van de wereld 104,8 100,1 +4,7% 100,2 Totaal 742,4 778,9 -4,7% 782,6

Noot: De cijfers voor 2005 zijn opgesteld op basis van IFRS (International Financial Reporting Standards). Voor vergelijkingsdoeleinden zijn de halfjaarcijfers over 2004 op basis hiervan aangepast. De gerapporteerde cijfers over 2004 zijn in overeenstemming met eerdere publicaties onder "French GAAP". Het verschil bestaat voornamelijk uit kortingen voor contante betaling (cash discounts) die onder de `French GAAP' werden gerapporteerd als financiële lasten.

In Frankrijk steeg de omzet in vergelijking met vorig jaar, vooral dankzij de goede verkoop van rundveevoer.

Vanwege hoge graanvoorraden is een aantal klanten in Polen ertoe over gegaan eigen graan te gebruiken. Daardoor werden in plaats van compleet voer premixen en concentraten gekocht. Dit resulteerde in een hogere winstgevendheid. De omzetdaling is ook te wijten aan de invloed van lagere grondstofprijzen op de verkoopprijzen. Het positieve effect van het herstel van de Poolse zloty werd gedeeltelijk te niet gedaan door de invloed van acquisities en desinvesteringen, waardoor de omzet per saldo met EUR 14,5 miljoen daalde.

In de rest van Europa lieten Nederland, Spanje en het grootste deel van Oost Europa, met name Tsjechië en Rusland, een goede groei in volumes en omzet zien. De moeilijke marktomstandigheden in Hongarije hielden aan. Het segment honden- en kattenvoer bleef zich sterk ontwikkelen dankzij het binnenhalen van een aantal nieuwe klanten.

In Noord Amerika steeg de verkoop met 4,5%, met een groei in zowel volumes als omzet.

In de rest van de wereld rapporteerden vrijwel alle landen een substantiële verbetering in volume en omzet.

Verwachtingen

De halfjaarresultaten over 2005 zullen op 13 september na beurs worden gepubliceerd. De groep voorziet een goede verbetering in haar bedrijfsresultaat in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft meer dan 8000 mensen in dienst en realiseert een omzet van meer dan 1,5 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766

Dit persbericht kan worden gedownload van de website van de groep: www.provimi.com


---- --