Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 252 JAB
Datum: 4 augustus 2005

Overeenstemming met betrokken gemeenten
GS maken keuze voor tracé van De Centrale As

Het college van Gedeputeerde Staten van Fryslân heeft, in overeenstemming met de colleges van Dantumadeel, Dongeradeel en Tytsjerksteradiel, een voorlopig standpunt ingenomen ten aanzien van het Voorkeurstracé van De Centrale As; de nieuwe wegverbinding tussen Dokkum en Nijega (Wâldwei). Het definitieve standpunt wordt uiteindelijk bepaald na een uitgebreide inspraak- en adviesronde komend najaar.

Waarom De Centrale As?
De ambitie van het project De Centrale As is het beter bereikbaar maken van Noordoost Fryslân en regiostad Dokkum. Daarnaast heeft de provincie de ambitie om het gebied veel verkeersveiliger te maken en daarvoor is het essentieel dat de verbinding enige kwaliteit heeft. Alleen met een nieuwe autoweg (100 km/u) wordt het verkeer zodanig gebundeld dat in de rest van het gebied kleinere duurzame verkeersveiligheidsmaatregelen kunnen worden gerealiseerd. Met de realisatie van De Centrale As is een totaalbedrag van E184 miljoen gemoeid.

Historisch moment
Gedeputeerde T. Baas reageert verheugd: "De bepaling van het Voorkeurstracé van De Centrale As is een historisch moment voor Noordoost Fryslân. Nooit eerder hebben we te maken gehad met een dergelijk groot infrastructureel project in onze provincie. De Centrale As zal het aanzien van de regio sterk beïnvloeden. Ik kijk samen met de gemeenten vooruit naar het moment dat de eerste spade de grond in kan. Maar voordat het zover is, is het woord eerst aan de inwoners van het gebied. Ik hoor graag hun reacties en commentaar. Want samen kunnen we De Centrale As tot een succes maken."

Achtergrond
Met het Trechteringsbesluit van Provinciale Staten in september 2004 is vastgesteld welke zes tracéalternatieven nader moesten worden onderzocht. Vervolgens is er een Trajectnota/MER opgesteld, waarin de (milieu-)effecten van de verschillende alternatieven onafhankelijk zijn onderzocht. Op basis van de Trajectnota en diverse aanvullende onderzoeken is uiteindelijk één tracé naar voren gekomen dat het meest voldoet aan de doelstellingen van het project en waarvan de schadelijke effecten op de omgeving (natuur, landschap, bebouwing, etc.) het beste kunnen worden beperkt of gecompenseerd: het zogenaamde Voorkeurstracé.

Gedeputeerde Staten en de colleges van B&W van de gemeenten Dongeradeel, Dantumadeel en Tytsjerksteradiel hebben hierover een voorlopig standpunt ingenomen. Na de inspraak- en adviesronde wordt in 2006 zowel op provinciaal als gemeentelijk niveau definitief besloten over het tracé van De Centrale As.

///////////////////////////////

Bijlage

Het Voorkeursalternatief Centrale As bestaat uit:

Noord
. Een oostelijke rondweg om Dokkum. De hoofdwegenstructuur krijgt twee aansluitingen op de oostelijke rondweg: Dokkum Noord en Dokkum Zuid. De bestaande structuur wordt gebruikt als binnenring van Dokkum. . De zuidelijke rondweg Dokkum sluit haaks aan op de Centrale As (C.A.). . Een oostelijke rondweg ter hoogte van Damwoude en De Valom. . De Centrale As kruist de ecologische hoofdstructuur bij De Valom met een viaduct. De huidige wegverbinding door De Valom wordt teruggebracht tot een semi-verharde landbouwontsluitingsweg met vrijliggend fietspad.

Midden

. Aanleg ongelijkvloerse aansluiting Zwaagwesteinde Zuid/Veenwouden nabij het spoor. Uitgangspunt is een westelijke ontsluitingsweg van Zwaagwesteinde. In de toekomst wordt de huidige turborotonde bij de Boppewei omgebouwd tot een onderdoorgang. . Zuidelijke rondweg Veenwouden, waarbij de C.A. de spoorlijn Leeuwarden - Groningen via een tunnel kruist. Een enigszins verdiepte ligging van de Rondweg Veenwouden is met het oog op een goede landschappelijke inpassing uitgangspunt voor het vervolg. De Kuikhorneweg, de Zevenhuisterweg en de Woudweg (oude N356) kruisen de C.A. met een 'lui viaduct'. Dit betekent dat door de verdiepte ligging van De Centrale As de wegen minder hoog boven het maaiveld te hoeven worden opgetrokken. . Noordelijke rondweg Hurdegaryp, waarbij de C.A. de spoorlijn met een tunnel kruist. . De rondweg Hurdegaryp sluit direct ten noordwesten van Quatrebras aan op de C.A. . De oost-west structuur loopt ten noorden van het huidige kruispunt Quatrebras. . De huidige kruising Quatrebras blijft in de wegenstructuur gehandhaafd. . De huidige N355 gaat ten westen van Quatrebras met een autotunnel onder C.A. door.

Zuid
. Westelijke rondweg Burgum, met een noordelijke ontsluiting van Burgum via het knooppunt Quatrebras en vervolgens via de bestaande N356 terug naar Burgum en een tweede aansluiting Burgum ten zuiden van het PM kanaal. . De westelijke rondweg Burgum kruist het Prinses Margrietkanaal door middel van een aquaduct (d.w.z. oostelijk van de Wijde Ee) . Onderdeel van het project C.A. vormt de aanpassing van het tracé van het Prinses Margrietkanaal. Daardoor wordt het mogelijk het aquaduct in de C.A. buiten de huidige route van de scheepvaart aan te leggen. Dit leidt ook tot een nautisch veiliger situatie voor de scheepvaart. . Het gedeelte van de rondweg Burgum vanaf Quatrebras tot begin aquaduct wordt uitgevoerd als enkelbaans autoweg (2x1); het overige gedeelte tot Sumar als dubbelbaans autoweg (2x2). . Ook het trajectdeel Sumar - Nijega wordt uitgevoerd als dubbelbaans autoweg (2x2), de fietsverbinding gaat over in een parallelweg aan de oostkant van de C.A. Vanaf kruispunt De Tike is ook aan de westkant sprake van een ontsluitingsweg aansluitend op een grote rotonde aan de noordkant bij Nijega (N31). Aan de zuidzijde wordt een verkeersregelinstallatie gerealiseerd afgestemd op de oostwaarts gerichte verkeersstromen. Het trajectdeel Sumar - Nijega was tot nu toe ondergebracht in een knelpuntgerichte benadering via de reguliere investeringsprogramma's voor wegen van de provincie. Uit de resultaten van de verkeerskundige analyses is echter gebleken dat dit wegvak het drukste deel (22.000 motorvoertuigen per etmaal) van de C.A. wordt; daarom is het beter om dit wegvak mee te nemen in het project De Centrale As. . Korte rondweg Garyp, uitgevoerd als autoweg 2x1.

In het Voorkeursalternatief wordt uitgegaan van een autoweg 2x1 met een groene vulling, met alvast een ruimtelijke en technische reservering voor uitbouw in de toekomst naar een autoweg 2x2. Uitzonderingen zijn:
- rondweg Garyp: dit trajectdeel blijft autoweg 2x1
- rondweg Burgum: het zuidelijk deel van de rondweg Burgum t.h.v. de toerit van het aquaduct (noordzijde) wordt direct uitgevoerd als autoweg 2x2
- Sumar-Nijega: het trajectdeel Sumar - Nijega wordt direct uitgevoerd als 2x2 autoweg. In principe zijn de aansluitingen gelijkvloers (turborotondes), rekening houdend met uitbouw naar 2x2 ongelijkvloers. Kunstwerken worden in dwarsrichting en ondergronds alvast voorbereid op toekomstige uitbouw naar een 2x2 autoweg.

Ruimtelijke ontwikkelingscontext

In het kader van de ontwikkeling van de C.A. wordt ook gekeken naar een aantal ruimtelijke thema's. Doel daarvan is te komen tot een integrale visie voor de weg en de ruimte daaromheen, b.v. in relatie tot wonen en werken. Dat is ook een opgaaf die de commissie MER heeft meegegeven bij de start van de ontwikkeling van het project. Daarbij wordt de C.A. gezien als impuls achter deze ruimtelijke thema's; de C.A. wordt daarbij als een belangrijke factor gezien om te komen tot verbetering van het imago van de regio. De resultaten van het onderzoek worden meegenomen in de dialoog tussen provincie en gemeenten in het kader van het voorontwerp Streekplan.

Kosten en financiering
De totale kosten van het project De Centrale As bedragen 184 miljoen euro. De maximale bijdrage van de provincie is E 151 mln. Er zijn nog geen besluiten genomen over de financiering van het project; dat speelt meer concreet bij het tracébesluit begin 2006 en bij het realisatiebesluit eind 2006.

Planning
In onderstaand schema is de planning voor het vervolg van de besluitvorming aangegeven.

|Wat                                    |Wanneer                 |
|Informatiebijeenkomst gemeenteraden en |14 september 2005       |
|Provinciale Staten in Damwoude         |                        |
|Inspraak voorkeursalternatief en       |15 september tot 1      |
|Tracé/MER-studie                       |november 2005           |
|Nota reacties en commentaar en         |medio januari 2006      |
|advisering                             |gereed                  |
|Besluitvorming Gedeputeerde Staten en  |februari 2006           |
|gemeenten                              |                        |
|Tracévaststelling Provinciale Staten   |eind eerste kwartaal    |
|                                       |2006                    |
|Realisatiebesluit Provinciale Staten   |Eind 2006               |
|Uitvoering                             |2007 - 2015             |

---- -- Vooruit met het
Voorkeurstracé

Trechtering leidt tot Voorkeurstracé
De plannen voor De Centrale As zijn in een nieuwe fase gekomen. Voor u ligt het Voorkeurstracé! Na het Trechteringsbesluit van Gedeputeerde Staten in september 2004 is er een Trajecnota/MER opgesteld, waarin de effecten van de verschillende tracévarianten onafhankelijk zijn onderzocht. Gedeputeerde Staten hebben nu op basis van deze Trajectnota/ MER en diverse aanvullende onderzoeken het tracé aangewezen dat het meest aan de doelstellingen van het project voldoet: het Voorkeurstracé. De doelstellingen van De Centrale As zijn overigens: het verbeteren van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Noordoost Fryslân en een impuls geven aan de ruimtelijk-economische ontwikkelingen in de regio. Bovendien is het Voorkeurstracé hét tracé dat de minst schadelijke effecten oplevert, of waarvan de schadelijke effecten het beste kunnen worden beperkt. Het Voorkeurstracé wordt gedurende zes weken ter inspraak aan u voorgelegd. Er worden verscheidene informatieavonden georganiseerd waarbij de plannen uitgebreid worden toegelicht. Na de inspraakperiode zullen Provinciale Staten uiteindelijk het defi- nitieve tracé van De Centrale As vaststellen.
In het volgende overzicht wordt het Voorkeurstracé beschreven: Het Voorkeurstracé (van noord naar zuid) omschreven:
1) Bij Dokkum sluit De Centrale As aan op 9) De Centrale As kruist na De Valom de 13) Vervolgens blijft De Centrale As na de Rondweg Noord door middel van een Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De EHS de tunnel ongeveer 1 meter onder het rotonde met een straal van 20 meter. wordt met een `natuurvriendelijk' viaduct maaiveld, tot na de Woudweg. gepasseerd.
2) De Centrale As kruist de 14, 15 en 16) De Kuikhorneweg, de Stroobossertrekweg en -trekvaart met een 10) De bestaande Hoofdweg wordt zuidelijk Zevenhuisterweg (15), en de Woudweg combi-viaduct. van de Valomstervaart teruggebracht (16) kruisen De Centrale As met een naar semi-verhard, zodat alleen `lui viaduct'. Dit betekent dat door de
3) De doorgetrokken zuidelijke rondweg landbouwverkeer er gebruik van kan enigszins verdiepte ligging van De om Dokkum (Lauwersseewei) sluit via maken. Fietsers behouden een apart Centrale As, de kruisende wegen minder een turborotonde aan op De Centrale As. fietspad. hoog boven het maaiveld hoeven worden Hierdoor ontstaat er aan de oostkant van opgetrokken. Dokkum een parallelle route voor het lokale 11) Na de EHS-passage volgt aansluiting op verkeer. de huidige turborotonde bij de Boppewei. 17) Voor Veenwoudsterwal wordt een extra ontsluitingsweg aangelegd.
4) De Kooilaan kruist De Centrale As met een 12) De Centrale As kruist het spoor aan auto-/fietstunnel. de oostkant van Veenwouden met 18) Noordwestelijk van Quatrebras sluit de een tunnel. Hierin wordt ook de rondweg van Hurdegaryp aan op De
5) De Centrale As gaat onder de Doniaweg door. Goddeloze Singel opgenomen, zodat Centrale As met een turborotonde met een deze het spoor ongelijkvloers kruist en straal van 25 meter.
6 en 7) De aansluiting met de (verbeterde) vervolgens aansluit op de Kuikhorneweg. Dwarslaan (7) wordt vormgegeven als De ongelijkvloerse aansluiting van 19) De N355 wordt noordelijk van Quatrebras turborotonde met een straal van 25 meter. Veenwouden wordt ook in dit half omgelegd en kruist de Woudweg door klaverblad opgenomen. Het is mogelijk dat middel van een rotonde met een straal van 8) De Valomstervaart wordt gekruist met een Zwaagwesteinde in de toekomst via dit 20 meter, en sluit oostelijk van Quatrebras vaste brug, met ruimte voor een aparte half klaverblad ontsloten wordt. aan op de huidige N355. fietsvoorziening.
20) Het huidige kruispunt in Quatrebras wordt heringericht: de verkeersregelinstallatie (VRI) verdwijnt en noord - zuid verkeer krijgt voorrang vanwege de ontsluiting van Burgum.
---
21) De rondweg Hurdegaryp kruist het spoor via een spoortunnel en loopt vervolgens parallel aan het spoor richting de N355. 22) Voor het langzaam verkeer wordt een fietstunnel onder het spoor aangelegd om de verbinding tussen de Slachtedyk en de
2 Stationsweg te herstellen. 23) De ontsluiting van Ryptsjerk (Slachtedyk) wordt omgeleid naar de
3 aansluiting met de N355. Hier komt een verkeersregelinstallatie (VRI).
4 24) De rondweg om Burgum begint westelijk van Quatrebras. De Rijksstraatweg (N355) gaat onder De Centrale As door via een auto-/fietstunnel. 25) In de Zomerweg komt een fietstunnel (F).
5 26) De Centrale As wordt westelijk van Burgum ongeveer 1 meter onder het maaiveld aangelegd. 27) De Hillamaweg wordt in zuidelijke richting verlegd. De kruising met De Centrale As vindt nu dichter bij het Aquaduct (A) plaats.
6 28) Het Aquaduct wordt direct dubbelbaans
7 aangelegd. De Centrale As wordt vervolgens dubbelbaans doorgetrokken onder de Hillamaweg door. Het Prinses Margrietkanaal wordt in zuidelijke richting iets verlegd, waardoor de vaarroute naar de Burgumerdaam rechtgetrokken wordt. Dit vergroot de veiligheid op het water.
8 Deze strekking maakt het vervolgens 10 mogelijk het Aquaduct buiten de vaarweg
9 te bouwen. 11 29) De zuidelijke aansluiting van Burgum wordt met een ongelijkvloers kruispunt vormgegeven (half klaverblad). Hier sluiten ook de Rondweg Garyp en de lokale wegen van Sumar en Garyp op aan. Het tracé over de bestaande N356 richting Nijega wordt 12 als dubbelbaans autoweg aangelegd tot de aansluiting met de N31 (Wâldwei), 14 30) Voor het bundelen van de lokale wegen van Sumar wordt aan de oostkant van deze 13 aansluiting een rotonde met een straal van 15 18 meter aangelegd. 31) De rondweg van Garyp wordt halverwege 16 de Stinswei en de huidige N913 aangelegd. 21 17 De Eendrachtsweg kruist De Centrale As 19 met een volwaardige landbouwtunnel. De 23 18 aansluiting van de rondweg Garyp op de 22 20 24 N31 vindt plaats via een rotonde in de op- en afrit aan de noordkant van de N31. 32) Ter hoogte van de Gariperhoeke komt een auto-/fietstunnel. 25 33 en 34) De Joute Van der Meerwei gaat onder De Centrale As door via een auto- /fietstunnel, net als de Polderdyk bij De Tike (34). 26 35) De huidige aansluiting van de N356 op de N31 (Waldwei) blijft gehandhaafd. Bij de noordelijke toe- en afrit van de N31 wordt een turborotonde gerealiseerd. 27 Het verkeer vanuit Drachten (oosten) wordt voor de aansluiting met de rotonde 28 gesplitst in de richting Nijega en Burgum. De hoofdstroom richting Burgum wordt via een bypass langs de rotonde geleid. 29 Langzaam- en lokaal verkeer kruist de 30 oostelijke tak haaks met behulp van een verkeersregelinstallatie (VRI). Een vijfde tak aan de rotonde ontsluit 31 32 het gebied ten westen (o.a. Wierren en Sumarreheide) en ten oosten (De Tike) van De Centrale As. Deze tak komt tussen de afslagen naar Burgum en Leeuwarden te 33 liggen (noordwestelijk kwadrant). Hierdoor ontziet het lokale verkeer de drukke verkeersstroom Drachten - Burgum. Aan de zuidzijde wordt het kruispunt bij de 34 toe- en afrit geregeld door een VRI. Deze installatie wordt zodanig geprogrammeerd dat de verkeersstroom Burgum - Drachten prioriteit heeft. Een andere functie van de VRI is dat verkeer vanuit de richting Nijega 35 de zware verkeersstroom kan kruisen. De oversteek van langzaam- en lokaal verkeer op de oostelijke toerit (richting Drachten) wordt meegenomen in de regeling van de VRI.


---- --