Wat je niet hebt, kun je ook niet mislopen
04-08-2005
CNV Dienstenbond begrijpt niks van de opstelling van het Centraal
Bureau Levensmiddelen (CBL). Dat zegt het onverteerbaar te vinden dat
supermarkten een dag omzet mislopen, omdat zij zondags niet open mogen
zijn. Dit in tegenstelling tot concurrerende winkels in vooral
binnensteden en op toeristische plekken die wel klanten kunnen
trekken. CNV Dienstenbond-bestuurder Richard Leloux stelt echter dat
je niets kunt mislopen wat je niet hebt. ,,Bovendien zegt het CBL
namens alle supermarkten te spreken. Wij betwijfelen dat zeer. Heel
veel ondernemers zitten niet te wachten op een zondagsopening. Die
zijn blij met hun dag rust.
Daarnaast denkt Leloux dat er alleen sprake zal zijn van verschuiving
van consumentengedrag, maar zeker niet dat een dag extra open ook
extra dag omzet opbrengt. ,,De huidige winkeltijdenwet heeft het
mogelijk gemaakt om bijvoorbeeld in de avonden langer open te zijn.
Aanvankelijk maakten veel supermarkten hier gebruik van. Maar
inmiddels is dat in heel veel gevallen al fors teruggedraaid. De
kosten bleken hoger dan de opbrengsten.
Ook het veiligheidsvraagstuk zal extra aandacht vragen, voorziet
Leloux. ,,Als er in een winkelstraat of winkelcentrum alleen sprake is
van een supermarkt die open is, dan zal het overvalrisico voor die
winkel toenemen. Ook dit leidt tot extra kosten en personeelsinzet.
Bovendien stelt CNV Dienstenbond dat de zondag een zeer bijzondere
werkdag is en blijft. De gemiddelde Nederlander vindt werken op zondag
geen normale zaak, maar een bijzondere aangelegenheid. Dat moet
volgens het CNV ook zo blijven. Leloux: ,,De meeste werkgevers zijn
het daar zelf ook mee eens. In de CAO hebben we immers afgesproken dat
werken op zondag extra wordt beloond. Nu lijken sommige werkgevers
ineens toch geen oog te hebben voor werknemersbelangen, doch willen ze
alleen eurotekens zien.
HOOFDDORP, 04-08-2005
Voor nadere informatie
Richard Leloux, bestuurder, tel: 06-20471891
Jeroen Tjepkema, communicatie, tel: 06-20005272
Dienstenbond CNV