Gemeente Bergschenhoek

Toelichting financiële situatie
Het afgelopen jaar is er in de kranten veel geschreven over de financiële situatie van de gemeente Bergschenhoek. Door de grote hoeveelheid informatie en het feit dat soms zelfs sprake leek van tegenstrijdige berichten, was het niet eenvoudig om een juist beeld van de situatie te houden.

Graag willen wij u, inwoners van Bergschenhoek, langs deze weg een nadere uitleg geven over de financiële situatie van de gemeente.

Hoe steekt het huishoudboekje van een gemeente in elkaar? Een gemeente geeft geld uit aan allerlei uiteenlopende zaken: onderwijs, bestrating, riolering, groen, gemeentehuis en ambtelijk apparaat, subsidies, etc. Totaal geeft Bergschenhoek hiervoor jaarlijks ca. 20 miljoen euro uit.
Tegenover die uitgaven staan inkomsten. Veruit het grootste deel van de inkomsten van een gemeente komt uit het gemeentefonds. Uit dit fonds krijgen alle gemeenten in Nederland geld van de Rijksoverheid. Daarnaast heeft elke gemeente inkomsten uit eigen belastingen (onroerende zaakbelastingen, rioolrecht, afvalstoffenheffing) en de opbrengst van leges (vergoeding voor o.a. paspoorten en rijbewijzen). Die twee stromen (inkomsten en uitgaven) vinden we terug in de jaarlijkse begroting die de gemeente maakt, de zgn algemene dienst.

Meerjarenbegroting
Bij het begroten van de inkomsten en uitgaven moet de gemeente ook altijd vier jaar vooruit kijken, de zgn meerjarenbegroting. Het is van groot belang om met behulp van zon meerjarenbegroting al vast ver vooruit te kijken, om voldoende tijd te hebben voor het nemen van eventuele maatregelen.
Zo is dus eind 2004 al in beeld gebracht hoe de financiële situatie zal zijn in 2008. Daaruit bleek dat er vanaf 2006 tekorten zullen ontstaan die oplopen tot ongeveer 2 ½ miljoen euro in 2008. De algemene dienst en de meerjarenbegroting van een gemeente moeten sluitend zijn. Is dat niet het geval dan keurt de provincie de begroting niet goed en moet de gemeente voor alle nieuwe uitgaven eerst toestemming aan de provincie vragen. Dit heet preventief toerzicht.

Heroverwegingsoperatie
Vanwege de dreigende tekorten op de meerjarenbegroting is de gemeente in 2004 gestart met een heroverwegingsoperatie. Hierbij zijn allerlei bezuinigingsmogelijkheden, op lange en korte termijn, in beeld gebracht en heeft de gemeenteraad daarover besluiten genomen. Als gevolg hiervan is het tekort op de meerjarenbegroting inmiddels teruggebracht tot 1,6 miljoen euro in 2008.
Daarnaast heeft de gemeente, met inachtneming van de onvermijdelijke onzekerheden, een (globale) begroting gemaakt voor het moment dat de VINEX-uitbreiding van de gemeente is afgerond (2015). Daaruit blijkt dat in de komende jaren nog rekening moet worden gehouden met tekorten en er vanaf 2015 sprake is van een omslagmoment naar een sluitende algemene dienst.

Wat is de oorzaak van het meerjarig tekort?
Zonder hier al te diep op in te gaan, kunnen als belangrijkste factoren worden genoemd: uitbreiding van onderwijsvoorzieningen, een tijdelijke piek van de groeikosten (Vinex) en lagere inkomsten wegens wegvallen verfijningsuitkering. Dit is een extra rijksbijdrage in verband met de woningbouw die in 2007 eindigt.

Recente meevallers
Na afloop van elk jaar wordt de jaarrekening opgemaakt. Hierin wordt de begroting tegen de werkelijk gerealiseerde inkomsten en uitgaven afgezet.
De jaarrekening 2004 is onlangs vastgesteld met een positief saldo van 4,8 miljoen euro. Dit lijkt de veronderstelling te rechtvaardigen dat het tekort op de meerjarenbegroting dus is opgelost. Maar dat ligt iets ingewikkelder.
Het positieve saldo in 2004 is namelijk vrijwel volledig het gevolg van éénmalige meevallers in dat jaar, zoals een grote rentemeevaller en de afronding van een belastingkwestie met de rijksbelastingdienst waarvoor een groot bedrag was opzij gezet. Omdat deze meevallers maar éénmalig zijn, hebben zij dus geen positief effect op de meerjarenbegroting.
Daarnaast zijn zoals gebruikelijk per 1 januari de grondexploitaties weer uitgebreid herzien en herrekend en zijn de afgeronde plannen financieel afgesloten. Dit heeft ertoe geleid dat vanuit het grondbedrijf een bedrag van 5 miljoen euro is toegevoegd aan de algemene reserve. In deze algemene reserve, de financiële buffer van de gemeente, zit op 1 januari 2005 een bedrag van 19,5 miljoen euro.

Vooruitzichten
Samengevat is de huidige financiële positie van de gemeente als volgt:


- de komende jaren vertoont de algemene dienst nog steeds een behoorlijk tekort;

- vanaf 2015 zal er weer sprake zijn van een sluitende begroting;
- de gemeente heeft een redelijke financiële buffer.

Een op zich logische gedachtegang is dan om geld uit de algemene reserve te halen en daarmee het tekort in de algemene dienst te dekken. Dit is echter geen structurele oplossing want het geld raakt een keer op.

Dus is bezuinigen echt nodig geweest en zal er nog steeds goed gekeken moeten worden waaraan de gemeente haar geld uitgeeft. Een voorzichtig financieel beleid blijft noodzakelijk.

Gemeentehuis

Wapen Gemeente Bergschenhoek

(c) 2005 Gemeente Bergschenhoek - laatste wijziging op 04 augustus 2005 - Techniek Aralto ICT