Ingezonden persbericht


04/08/2005

PERSBERICHT

JURGEN VAN DEN GOORBERGH WEER IN ACTIE OP TT CIRCUIT ASSEN

DEBUUT IN 'FORMULE RENAULT' TIJDENS RIZLA RACING DAY 6TH. EDITION

Motorcoureur Jurgen van den Goorbergh maakt aanstaand weekeinde zijn debuut in een heuse 'formulebolide' tijdens de 6e editie van de GRATIS toegankelijke Rizla Racing Day op het TT Circuit Assen. In samenwerking met evenementpartners Renault Sport, DeGraaf Technisch Personeel en het team AR Motorsport start Van den Goorbergh op zondag 7 augustus in maar liefst twee races in het Nederlands kampioenschap Formule Renault 2.0.

Van den Goorbergh, die onlangs in China als vervanger nog een indrukwekkende prestatie neerzette in de MotoGP, legde afgelopen maandag zijn eerste testkilometers af in de 192 pk sterke Formule Renault bolide. "Ik heb aardig wat rondjes kunnen rijden en heb zelfs al een beetje aan de set-up van de auto gewerkt om toch voor het weekend een soort basis te creëren. Dat is niet makkelijk, dit zijn exclusieve auto's en ik heb natuurlijk weinig ervaring met het afstellen van een dergelijke bolide. Ik kon wel vertellen wat ik voelde op de baan en gelukkig wisten de professionele jongens van AR Motorsport dat meteen te vertalen naar een set-up." Vanaf de eerste meters was het Jurgen duidelijk dat de Formule Renault 2.0 een volbloed raceauto is. "De vleugels zorgen voor behoorlijke 'downforce' en ik verbaasde me daar de eerste ronden telkens weer over. Het zorgt ervoor dat je verschrikkelijk hard een bocht kunt nemen, als je maar vertrouwen hebt, dat kun je niet in een paar rondjes leren."

Over de verwachtingen voor de race en een eventueel 'thuisvoordeel' als 'Assenkenner': "Ik heb natuurlijk nog geen idee van het niveau van de competitie, tijdens de kennismakingstest reed ik alleen rond. Ik probeer een goed gevoel in de auto te krijgen, een slipstream te pakken en wellicht kan ik in sommige punten inderdaad mijn voordeel doen met mijn circuitervaring. Het belangrijkste is echter dat ik een leuke race rijd en zonder brokken aan de finish kom."

Peter Plevier van Renault Sport: "De combinatie Renault - Jurgen en de Rizla Racing Day kreeg een paar jaar geleden al vorm toen Jurgen tijdens dit evenement een aantal races in een Renault Clio reed. Het racen in een formulebolide is heel wat anders, maar ik ben overtuigd van Jurgen's inzet en professionaliteit en hoop op een succesvolle samenwerking rond de Rizla Racing Day."

De FR2.0 heeft zich ontwikkeld tot hét podium voor ambitieuze, jonge en snelle coureurs. Vanaf de karts of de Formule Ford leidt de volgende stap naar de Renault single seaters. Wie het hierin goed doet, kan doorgroeien naar de Formule 3. Het grote voorbeeld is trouwens Kimi Räikkönen, die zelfs in één keer doorstootte naar de allerhoogste divisie, de Formule 1. De FR2.0 NK beleeft in Nederland zijn derde seizoen. Het NK heeft zich bewezen als springplank: Paul Meijer, de kampioen van 2003, is doorgestroomd naar de Formule 3. De FR2.0 NK kampioen van 2004 is Junior Strous. Hij verdedigt dit jaar zijn titel en is ook actief in de Eurocup FR2.0 in de World Series by Renault.

Volbloed raceauto's

Het chassis van de FR 2.0 is gebouwd volgens het Formule 3-reglement en de veiligheidsnormen die daarbij horen. Het gaat hier dus om volbloed raceauto's. Ze zijn voor een groot deel vervaardigd van het superlichte en supersterke koolstofvezel en wegen daardoor slechts 492 kilo. De motor is een tweeliter viercilinderkrachtbron die 192 pk levert en nog erg veel lijkt op de motor in de Renault Sport Clio 2.0 16V (182 pk). De wielophanging, vooral de plaatsing van veren en schokdempers, vertoont sterke gelijkenis met die van de auto's in de Formule 3. Verder zijn er tal van instelmogelijkheden aan de wielophangingen en de vleugels. Het vinden van de juiste 'setup' is dan ook essentieel: hiermee weten goede coureurs het verschil te maken.

Spannende strijd
In het Nederlands kampioenschap Formule Renault 2.0 zijn de kaarten nog lang niet geschud. Junior Strous heeft vier van de zes races gewonnen, maar hij heeft slechts vier punten voorsprong op nummer twee, Renger van der Zande. Met een goed resultaat in Assen kan van der Zande de koppositie overnemen en zijn de rollen omgekeerd. Of Van den Goorbergh een bedreiging kan vormen voor de beide koplopers valt op zijn minst te bezien, zeker is echter dat de motorcrack al zijn talent in de strijd gooit om zijn debuut in de Formule Renault 2.0 succesvol te laten verlopen.

De Rizla Racing Day zet opnieuw een gratis te volgen internationaal raceprogramma in zowel auto-, motor-, als kartklassen neer. Het evenement verwelkomt toppers in alle drie aanwezige disciplines met het CIK-FIA Europees kampioenschap Superkarts, naast de Formule Renault 2.0 de Duitse RECARO Formel-3-Cup, met Nederlands autosporttalent Ho-Pin Tung, en een demonstratie van Brits Superbike kampioen en Rizla Suzuki coureur John Reynolds.

Gratis toegangskaarten en rijden in F1 bolide!
De gratis toegangskaarten worden in de weken voor het evenement verspreid via diverse magazines, via de evenementsponsors en op het internet. Hoofdsponsor Rizla brengt, net als voorgaande jaren, een speciaal actievloeiboekje op de markt. Dit vloeiboekje geldt niet alleen als entreebewijs op de wedstrijddag, het biedt ook kans op een unieke Formule 1 cursus waarbij de winnaar zelf mag leren rijden in een 100% echte Formule 1 bolide! Meer informatie over deze actie is te vinden op Rizla.nl.

Print gratis ticket

Racefans met toegang tot Internet kunnen terecht op de officiële website van het evenement, www.rizlaracingday.com. Hier kan men niet alleen een gratis toegangsbewijs uitprinten, er staan ook instructies voor het bestellen van paddockkaarten voor de racedag. De website biedt verder aanvullende informatie en de laatste nieuwtjes over het evenement.

/ / / / /



Ingezonden persbericht