Consument verwacht verslechtering zorgstelsel
4 augustus 2005
Weinig vertrouwen in nieuwe zorgverzekering
Consumenten vrezen in groten getale dat de nadelen van de nieuwe
basisverzekering groter zullen zijn dan de voordelen. Men verwacht
slechtere zorg tegen een hogere prijs en toename van de bureaucratie.
Ook het vertrouwen in de rol van de zorgverzekeraars is laag. Dit
blijkt uit een enquête die de Consumentenbond heeft gehouden onder
2200 Nederlanders. De resultaten staan in de Gezondgids die morgen
verschijnt.
Uit een enquête van de Consumentenbond naar de kennis en verwachtingen
van het nieuwe zorgstelsel blijkt dat mensen de nieuwe verzekering
zien als een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie. 54%
van de deelnemers verwacht minder waar voor zijn geld te krijgen,
slechts 6% verwacht er financieel op vooruit te gaan. De verwachting
is dat de kwaliteit van de zorg erop achteruit zal gaan. Opvallend is
dat juist mensen die in de afgelopen periode veel met zorg te maken
hebben gehad sceptisch zijn over de nieuwe verzekering: 60% van deze
groep ziet het als een verslechtering.
Het vertrouwen in de rol van de zorgverzekeraars bij de uitvoering van
de nieuwe verzekering is laag. Tweederde van de respondenten heeft er
weinig vertrouwen in dat zij deze goed gaan uitvoeren. Dit gebrek aan
vertrouwen steunt de mening van de Consumentenbond dat de minister een
onafhankelijk onderzoek moet laten uitvoeren om te kijken of de
verzekeraars wel klaar zijn voor de overgang naar het nieuwe stelsel
per 1 januari 2006.
Uit de cijfers blijkt verder dat veel mensen weten dat er iets gaat
veranderen, maar niet goed kunnen aangeven wat dit voor hun eigen
situatie gaat betekenen. De enquête is bewust gehouden in juni, als
nulmeting. Het Ministerie van VWS is in juli een grote
voorlichtingscampagne gestart om mensen te informeren over het nieuwe
stelsel. In het najaar zal de Consumentenbond daarom opnieuw een
onderzoek uitzetten naar de kennis en verwachtingen van consumenten.
De enquête is gehouden onder representatieve panels van zowel leden
als niet-leden van de Consumentenbond.
Consumentenbond