ERNST & YOUNG: driekwart mkb'ers werkt tijdens vakantie door
Ernst and young
Driekwart mkb'ers werkt tijdens vakantie door
Managers komen niet tot rust door verplichte bereikbaarheid
ROTTERDAM, 4 AUGUSTUS 2005 - Managers binnen het mkb-segment lijken nooit op te houden met
werken. Maar liefst driekwart van deze groep is tijdens de vakantie gewoon bereikbaar. Bij
grotere ondernemingen en de overheid werkt de helft van de managers door. Opvallend genoeg
wíl een op de drie managers bereikbaar zijn tijdens vakanties. Binnen het mkb ligt
dit percentage met vijftig procent aanmerkelijk hoger. Desondanks vindt een van de vijf
ondervraagden het stressvol om buiten werktijd bereikbaar te zijn.
Deze conclusies staan in de jongste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst
& Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt
deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door
Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.
De helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals werkt tijdens de
vakantie door. Vooral mkb'ers lijken nooit op te houden met werken: bijna driekwart werkt
gewoon door als ze op vakantie gaan. Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst &
Young ICT Leadership, eist het gebruiksgemak van ICT zijn tol bij managers. Ruim een
kwart van de ondervraagden wordt door hun werkgever verzocht bereikbaar te zijn tijdens
de vakantie. Binnen het mkb ligt dit percentage met 35 procent nog hoger. De manager
ervaart steeds vaker stress van het continu bereikbaar moeten zijn. Een op de vijf
ondervraagden vindt het stressvol om buiten werktijd of zelfs tijdens vakanties verplicht
bereikbaar te zijn.
Vier van de vijf vakanties worden via internet geboekt
Uit het onderzoek blijkt tevens dat de meeste vakanties door de 605 directeuren/managers
en professionals via internet worden geboekt. Vijf procent hiervan 'misbruikt' het
reisbureau door zich daar eerst te laten informeren en vervolgens de reis via internet te
boeken. 'Reisbureaus met een 'doorgeefluikfunctie' van touroperators verliezen hun
bestaansrecht. Zodra meer objectieve reisinformatiesystemen, zoals Toeristiek,
toegankelijk worden op internet, wordt alleen nog de gang naar het specialistische
reisbureau interessant', aldus Jacob Verschuur. Tijdens de vakantie wordt ook veelvuldig
gebruik gemaakt van internet. Twee van de drie ondervraagden controleert zijn mail
tijdens vakanties. Het is zeker dat dit aantal toeneemt naarmate de internetfaciliteiten
op vakantiebestemmingen verbeteren.
Gebruik digitale routeplanner neemt fors toe
Ernst & Young deed tevens onderzoek naar het gebruik van een routeplanner in de auto.
Een kwart van de 605 ondervraagden blijkt in het bezit te zijn van een dergelijk
apparaat. Verschuur: 'ICT in de auto neemt sterk toe. Vanuit verkeersveiligheid
geredeneerd zouden alle ICT-toepassingen in de auto spraakgestuurd moeten zijn. Hier ligt
een innovatieve uitdaging.' Uit het onderzoek blijkt tevens dat mannen en 50-plussers het
meest gebruikmaken van een routeplanner in de auto. Mannen hebben twee keer zo vaak als
vrouwen een routeplanner in de auto (31 procent versus 14 procent). Ook 50-plussers en
personen woonachtig in het westen van het land hebben vaker een routeplanner in de auto.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde
'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001
tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en
professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel
& distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het
marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen
en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt
gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en
beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online
geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de
samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de
Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends
in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste
businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 4 augustus 2005 kunt u downloaden via:
www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,