ERNST & YOUNG: driekwart mkb'ers werkt tijdens vakantie door

Ernst and young

Driekwart mkb'ers werkt tijdens vakantie door

Managers komen niet tot rust door verplichte bereikbaarheid

ROTTERDAM, 4 AUGUSTUS 2005 - Managers binnen het mkb-segment lijken nooit op te houden met werken. Maar liefst driekwart van deze groep is tijdens de vakantie gewoon bereikbaar. Bij grotere ondernemingen en de overheid werkt de helft van de managers door. Opvallend genoeg wíl een op de drie managers bereikbaar zijn tijdens vakanties. Binnen het mkb ligt dit percentage met vijftig procent aanmerkelijk hoger. Desondanks vindt een van de vijf ondervraagden het stressvol om buiten werktijd bereikbaar te zijn.

Deze conclusies staan in de jongste ICT Barometer, het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van de EY Leadership programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 605 directeuren/managers en professionals.

De helft van de ondervraagde directeuren/managers en professionals werkt tijdens de vakantie door. Vooral mkb'ers lijken nooit op te houden met werken: bijna driekwart werkt gewoon door als ze op vakantie gaan. Volgens Jacob Verschuur, directeur van Ernst & Young ICT Leadership, eist het gebruiksgemak van ICT zijn tol bij managers. Ruim een kwart van de ondervraagden wordt door hun werkgever verzocht bereikbaar te zijn tijdens de vakantie. Binnen het mkb ligt dit percentage met 35 procent nog hoger. De manager ervaart steeds vaker stress van het continu bereikbaar moeten zijn. Een op de vijf ondervraagden vindt het stressvol om buiten werktijd of zelfs tijdens vakanties verplicht bereikbaar te zijn.

Vier van de vijf vakanties worden via internet geboekt
Uit het onderzoek blijkt tevens dat de meeste vakanties door de 605 directeuren/managers en professionals via internet worden geboekt. Vijf procent hiervan 'misbruikt' het reisbureau door zich daar eerst te laten informeren en vervolgens de reis via internet te boeken. 'Reisbureaus met een 'doorgeefluikfunctie' van touroperators verliezen hun bestaansrecht. Zodra meer objectieve reisinformatiesystemen, zoals Toeristiek, toegankelijk worden op internet, wordt alleen nog de gang naar het specialistische reisbureau interessant', aldus Jacob Verschuur. Tijdens de vakantie wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van internet. Twee van de drie ondervraagden controleert zijn mail tijdens vakanties. Het is zeker dat dit aantal toeneemt naarmate de internetfaciliteiten op vakantiebestemmingen verbeteren.

Gebruik digitale routeplanner neemt fors toe
Ernst & Young deed tevens onderzoek naar het gebruik van een routeplanner in de auto. Een kwart van de 605 ondervraagden blijkt in het bezit te zijn van een dergelijk apparaat. Verschuur: 'ICT in de auto neemt sterk toe. Vanuit verkeersveiligheid geredeneerd zouden alle ICT-toepassingen in de auto spraakgestuurd moeten zijn. Hier ligt een innovatieve uitdaging.' Uit het onderzoek blijkt tevens dat mannen en 50-plussers het meest gebruikmaken van een routeplanner in de auto. Mannen hebben twee keer zo vaak als vrouwen een routeplanner in de auto (31 procent versus 14 procent). Ook 50-plussers en personen woonachtig in het westen van het land hebben vaker een routeplanner in de auto.

Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.

Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 4 augustus 2005 kunt u downloaden via: www.trends-in-ict.nl

Noot voor redactie,