IP/05/1037
Brussel, 3 augustus 2005
Interne markt: Commissie maant 13 lidstaten aan EU-wetgeving uit te voeren
De Europese Commissie heeft besloten inbreukprocedures in te leiden
tegen 13 lidstaten omdat zij een of meer van acht richtlijnen over de
interne markt niet in hun nationale wetgeving hebben omgezet. De
Commissie zal België, Estland, Griekenland, Italië, Letland,
Luxemburg, Nederland, Portugal, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het
Verenigd Koninkrijk en Zweden verzoeken spoedig de nodige wetgeving
goed te keuren voor in totaal 25 zaken die vallen onder richtlijnen
die betrekking hebben op aanvullend toezicht op financiële
conglomeraten, de sanering en de liquidatie van kredietinstellingen,
de werkzaamheden van elektronisch-geldinstellingen, boekhoudkundige
voorschriften, de liquidatie van verzekeringsondernemingen,
levensverzekeringen, postdiensten en diensten met voorwaardelijke
toegang. Deze verzoeken worden gedaan in de vorm van met redenen
omklede adviezen, de tweede fase van de inbreukprocedure zoals bepaald
in artikel 226 van het EG-Verdrag. Indien binnen twee maanden geen
bevredigend antwoord is ontvangen, kan de Commissie de kwestie bij het
Hof van justitie aanhangig maken.
Aanvullend toezicht op financiële conglomeraten: België, Griekenland,
Letland, Luxemburg, Nederland, Portugal, Tsjechië en Zweden
De Europese Commissie heeft met redenen omklede adviezen toegezonden
aan acht lidstaten - België, Griekenland, Letland, Luxemburg,
Nederland, Portugal, Tsjechië en Zweden - omdat zij Richtlijn
2002/87/EG betreffende het aanvullende toezicht op
kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen en
beleggingsondernemingen in een financieel conglomeraat, niet voor
augustus 2004 hadden omgezet. Financiële conglomeraten zijn
sectoroverschrijdende financiële groepen die zowel in de bank- en
investeringssector als in de verzekeringssector bedrijvig zijn. Deze
richtlijn stelt specifieke maatregelen vast voor het
bedrijfseconomisch toezicht op deze financiële groepen, waardoor de
gezondheid en de solvabiliteit van deze groepen worden gewaarborgd.
Zodra alle lidstaten deze richtlijn hebben uitgevoerd, zullen zowel
consumenten, spaarders als investeerders in de Europese Unie ervan
profiteren, omdat zij tot een meer doeltreffende financiële markt en
tot grotere concurrentie zal leiden. Deze richtlijn was een
prioriteitsmaatregel in het kader van het Actieplan voor financiële
diensten.
Sanering en liquidatie van kredietinstellingen: Griekenland, Portugal,
Tsjechië en Zweden
De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te sturen
naar Griekenland, Portugal, Tsjechië en Zweden omdat zij Richtlijn
2001/24/EG betreffende de sanering en de liquidatie van
kredietinstellingen niet in hun nationaal recht hebben omgezet.
De richtlijn bepaalt dat bij een faillissement van een
kredietinstelling die filialen in verschillende lidstaten heeft, voor
de liquidatieprocedure een enkele faillissementsprocedure wordt
gevoerd in de lidstaat waar de kredietinstelling haar hoofdkantoor
heeft (het land van herkomst) en dat daarbij ook een enkele
faillissementswetgeving wordt toegepast, namelijk eveneens die van het
land van herkomst. Zolang de richtlijn nog niet volledig door alle
lidstaten is uitgevoerd, bestaat het risico van tegenstrijdige
rechtspraken en is de gelijke behandeling van schuldeisers in de
diverse lidstaten niet verzekerd.
Activiteit van elektronisch-geldinstellingen: Estland
De Commissie heeft een met redenen omkleed advies naar Estland
gestuurd omdat het Richtlijn 2000/46/EG betreffende de toegang tot, de
uitoefening van en het bedrijfseconomisch toezicht op de werkzaamheden
van instellingen voor elektronisch geld, niet heeft omgezet. De
richtlijn coördineert de voorwaarden voor de uitoefening van de
activiteiten van elektronisch-geldinstellingen en voorziet in een
regeling voor bedrijfseconomisch toezicht, waardoor hun financiële
integriteit en goede werking worden gewaarborgd. Zij creëert dus
gelijke voorwaarden voor alle ondernemingen in deze sector, wat de
bezitters van overal in de EU uitgegeven elektronisch geld ten goede
komt.
Boekhoudkundige voorschriften: België, Griekenland, Italië, Luxemburg,
Nederland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk
De Commissie heeft besloten een met redenen omkleed advies te sturen
naar België, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en het
Verenigd Koninkrijk met het verzoek Richtlijn 2003/51/EG in nationaal
recht om te zetten. Deze lidstaten hebben niet geantwoord of hebben
geen bevredigend antwoord gegeven op de ingebrekestelling die zij in
maart 2005 hebben ontvangen.
Richtlijn 2003/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni
2003 wijzigt de Richtlijnen 78/660/EEG, 83/349/EEG, 86/635/EEG en
91/674/EEG betreffende de jaarrekening en de geconsolideerde
jaarrekening van bepaalde vennootschapsvormen, banken en andere
financiële instellingen, en verzekeringsondernemingen. Deze
richtlijnen bepalen welke soorten ondernemingen rekeningen moeten
opstellen, welke vormgeving de winst- en verliesrekening en de balans
moeten hebben en welke beginselen bij de taxatie moeten worden
gehanteerd. De richtlijnen leggen ook eisen op voor de bekendmaking
van de rekeningen.
Volgens de in juni 2002 aangenomen Verordening betreffende de
toepassing van internationale standaarden voor jaarrekeningen
(IAS-verordening) moeten alle EU-ondernemingen die tot een
gereglementeerde markt - zoals een beurs - zijn toegelaten, vanaf 2005
de IAS gebruiken en mogen de lidstaten deze eis tot alle ondernemingen
uitbreiden. Waar de IAS niet worden toegepast, zullen de vierde en de
zevende richtlijn vennootschapsrecht (78/660/EEG en 83/349/EEG), ook
de boekhoudrichtlijnen genoemd, verder de basis vormen voor de in de
EU geldende boekhoudkundige verplichtingen en bijgevolg voor zo'n vijf
miljoen ondernemingen in Europa van toepassing blijven. Deze
richtlijnen moeten worden geactualiseerd.
Richtlijn 2003/51/EG heeft de in de EU geldende boekhoudkundige
verplichtingen in overeenstemming gebracht met de moderne
boekhoudingstheorie en -praktijk. Zij stelt de lidstaten die de IAS
niet voor alle ondernemingen toepassen in staat om tot een
soortgelijke financiële verslaglegging van hoge kwaliteit te komen.
Daarbij zijn alle inconsistenties met de internationale standaarden
voor jaarrekeningen weggewerkt.
Richtlijn betreffende de sanering en de liquidatie van
verzekeringsondernemingen: Tsjechië
De Europese Commissie heeft besloten een met redenen omkleed advies te
sturen naar Tsjechië omdat het geen maatregelen heeft meegedeeld
betreffende de omzetting in nationaal recht van Richtlijn 2001/17/EG
betreffende de sanering en de liquidatie van verzekeringsondernemingen
("richtlijn liquidatie verzekeringsondernemingen"). Volgens deze
richtlijn moet bij een faillissement van een onderneming die filialen
in andere lidstaten heeft, voor de liquidatieprocedure een enkele
faillissementsprocedure worden gevoerd in de lidstaat waar het
hoofdkantoor gevestigd is. De richtlijn is bedoeld om polishouders in
een dergelijke situatie te beschermen. Tsjechië had deze richtlijn
voor de toetredingsdatum, namelijk 1 mei 2004, moeten omzetten.
Herschikking levensverzekeringenrichtlijn: Verenigd Koninkrijk
Er is een met redenen omkleed advies toegezonden aan het Verenigd
Koninkrijk omdat het niet heeft meegedeeld welke maatregelen het heeft
genomen voor de omzetting in nationaal recht van de bepalingen in
artikel 69, lid 1, van de herschikte levensverzekeringenrichtlijn
2002/83/EG wat het grondgebied van Gibraltar betreft. Artikel 69,
lid 1, moest per 15 juni 2004 zijn omgezet. Wetgevingsmaatregelen voor
de omzetting van die bepalingen in het Verenigd Koninkrijk en
Noord-Ierland werden in februari 2005 aan de Commissie meegedeeld. Het
Verenigd Koninkrijk heeft niet betwist dat de bepalingen ook in
Gibraltar moeten worden uitgevoerd en heeft gemeld dat de
wetgevingsprocedure momenteel loopt. Voor Gibraltar is echter nog geen
uitvoeringswetgeving aan de Commissie meegedeeld.
Postdiensten: Estland
De Commissie heeft een met redenen omkleed advies aangenomen dat is
gericht tot de nationale overheid van Estland omdat het Richtlijn
2002/39/EG met betrekking tot de verdere openstelling van de postmarkt
in de Gemeenschap voor mededinging, niet tijdig heeft omgezet. Hoewel
de Commissie erkent dat de Estse autoriteiten aan de goedkeuring van
nationale maatregelen voor de omzetting van de richtlijn werken,
betreurt zij de vertraging bij de invoering van nationale wetgeving,
vooral omdat de postsector een van de kernelementen van de strategie
van Lissabon is.
Richtlijn 98/84/EG betreffende de rechtsbescherming van diensten
gebaseerd op of bestaande uit voorwaardelijke toegang: Letland en
Slowakije
De Commissie heeft besloten met redenen omklede adviezen te sturen
naar Letland en Slowakije omdat zij niet hebben meegedeeld welke
maatregelen zij hebben genomen voor de omzetting in nationaal recht
van Richtlijn 98/84/EG over voorwaardelijke toegang. Deze twee
lidstaten hadden deze maatregelen voor 1 mei 2004, de datum van hun
toetreding tot de EU, ter kennis van de Commissie moeten brengen.
Zij beschikken nu over twee maanden om dit alsnog te doen. Indien geen
bevredigend antwoord wordt gegeven, kan de Commissie de zaak aan het
Hof voorleggen.
Voor de recentste informatie over inbreukprocedures voor elke
lidstaat, kunt u terecht op de volgende website:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.h
tm
European Union