Reclame Code Commissie toetst presentatie Zeeuws Meisje margarine
AMSTERDAM, 20050728 -- Op 3 Augustus a.s. toetst de Reclame Code Commissie de her-presentatie door Unilever van het margarine-merk Zeeuws MeisjeEen twee-tal klagers attendeerde de Commissie op een afbeelding op de verpakking die in strijd zou zijn met de reclameregels van deze Commissie.
Deze afbeelding toont een boerderij in landelijke weiland-omgeving hetgeen volgens klagers de misleidende suggestie wekt dat het product iets te doen zou hebben met het ambachtelijk geproduceerde, bij de wet beschermde natuurlijke zuivelproduct 'boter' ook wel 'roomboter' genoemd.
Het getoonde beeld zondigt daarbij tegen de Coderegels dat niet-zuivelproducten niet geassociëerd mogen worden met symbolen van het boerenleven c.q. haar zuivelproducten.
Ook op de vorige maand gehouden pers-presentatie werd deze suggestie ingebracht door het 'verjongde' Zeeuwse Meisje in een soort boerenkiel het Unilever-product te laten aanprijzen.
Het lijkt er op dat deze Multinational uit het verleden weinig heeft geleerd; reeds eerder koos zij bij de dreiging met rechtsmaatregelen in de vorige eeuw eieren voor haar geld, door een reclamecampagne voor één van haar andere margarine-merken af te blazen, waarin zij o.a beweerde dat haar margarineproduct 'versch gekarnd' zou zijn, daarbij eveneens valselijk de suggestie wekkend dat er een relatie met (room-)boter zou zijn.
De klagers, waaronder de Stichting Multiludens te De Bilt, zullen enkele weken op de uitspraak van de Reclame Code Commissie, waarin ook de Consumentenbond is vertegenwoordigd, moeten wachten.
Ingezonden persbericht