- 2Q05 PERSBERICHT -
3 augustus 2005
Versatel maakt resultaten over het tweede kwartaal 2005 bekend
Jaar op Jaar Kwartaal op Kwartaal
(EUR miljoenen) 2Q05 2Q04 Groei 2Q05 1Q05 Groei
Omzet 191.0 144.0 32.6% 191.0 177.5 7.6%
Bruto marge 106.8 75.9 40.8% 106.8 98.8 8.1%
als % van de omzet 55.9% 52.7% n/m 55.9% 55.6% n/m
Ebitda 40.3 27.3 47.8% 40.3 38.2 5.4%
als % van de omzet 21.1% 18.9% n/m 21.1% 21.5% n/m
Netto resultaat 1.8 (4.0) n/m 1.8 (2.5) n/m
Investeringen 66.9 25.3 163.9% 66.9 61.7 8.4%
EBITDA - Investeringen (26.6) 1.9 n/m (26.6) (23.5) n/m
Cash 252.8 143.7 75.9% 252.8 259.6 -2.6%
FINANCIËLE KERNGEGEVENS 2Q05:
· De omzet in het tweede kwartaal van 2005 steeg met 33 % tot 191 mln vergeleken met een omzet van
144 mln in het tweede kwartaal van 2004 en met 8% ten opzichte van een omzet van 178 mln in het
eerste kwartaal van 2005.
· In het tweede kwartaal van 2005 steeg de omzet uit rechtstreeks op het netwerk aangesloten `on-net'
klanten met 35% tot 147 mln vergeleken met een `on-net' omzet van 109 mln in het tweede kwartaal
van 2004 en steeg met 10% ten opzichte van 133 mln in het eerste kwartaal van 2005.
· De bruto marge als percentage van de omzet in het tweede kwartaal van 2005 bedroeg 56%, vergeleken
met 53% in het tweede kwartaal van 2004 en was gelijk aan het eerste kwartaal van 2005.
· EBITDA in het tweede kwartaal van 2005 bedroeg 40 mln, vergeleken met 27 mln in het tweede
kwartaal van 2004 en 38 mln in het eerste kwartaal van 2005, een stijging van respectievelijk 48% en
5%.
· Versatel's netto resultaat in het tweede kwartaal van 2005 was 2 mln positief vergeleken met een netto
verlies van 4 mln in hetzelfde kwartaal van het vorige jaar en een netto verlies van 3 mln in het
voorgaande kwartaal.
· Investeringen (CAPEX) in het tweede kwartaal van 2005 bedroegen 67 mln vergeleken met 25 mln in
het tweede kwartaal van 2004 en 62 mln in het eerste kwartaal van 2005.
· Op 30 juni 2005 had Versatel circa 253 mln aan cash op de balans staan, vergeleken met 260 mln aan
het eind van het eerste kwartaal van 2005 en 144 mln aan het eind van het tweede kwartaal van 2004.
OVERIGE GEGEVENS TWEEDE KWARTAAL 2005:
· Op 15 april 2005 introduceerde Versatel haar voetbalproduct met een persconferentie en een
intensieve marketing campagne. Op 31 juli 2005 registreerde Versatel circa 20.000 aanmeldingen
voor haar voetbalproduct, waarvan ongeveer 19.000 via ADSL 2+ en 1.000 via satelliet. Circa 62%
van de ADSL 2+ aanmeldingen komt van nieuwe klanten.
Pagina 1 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
· Versatel rapporteerde circa 2.000 nieuwe particuliere DSL-klanten in Nederland in het tweede kwartaal van
2005, wat het totaal brengt op circa 172.000 per 30 juni 2005. Daarnaast heeft Versatel succesvol
ongeveer 8.000 bestaande klanten overgezet naar producten met meer bandbreedte en hogere marges.
· In Duitsland is het aantal `on-net' particuliere klanten sterk gestegen met circa 36.000 gedurende het
tweede kwartaal van 2005 naar een totaal van ongeveer 293.000, waarvan ongeveer 177.000 DSL-
klanten. In het tweede kwartaal van 2005 steeg het aantal DSL-abonnees met 37.000 vergeleken met het
eerste kwartaal van dit jaar.
· In België is het aantal DSL-klanten in het tweede kwartaal van 2005 gestegen met 4.000 tot een totaal van
circa 52.000 klanten.
· Het totale aantal particuliere lijnen, zowel DSL als andere `on-net' koperlijnen, is gedurende het tweede
kwartaal van 2005 toegenomen met ongeveer 42.000 of 9% naar een totaal van 517.000 per 30 juni 2005.
· In het tweede kwartaal van 2005 heeft Versatel 152 nieuwe Corporate IP-VPN klanten in Nederland
aangesloten tot een totaal van 6.508 klanten in Nederland, een opeenvolgende groei van 2,4%.
· Voor het lopende jaar 2005 herhaalt Versatel de uitgevaardigde financiële verwachtingen alsook zijn
klantdoelstellingen voor ADSL 2+ van 100.000 aan het einde van 2005 en 500.000 aan het einde van het
voetbalseizoen 2007-2008.
Pagina 2 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
Amsterdam, 3 augustus 2005 Versatel Telecom International N.V, heeft vandaag haar bedrijfs- en
operationele resultaten over het tweede kwartaal van 2005 bekendgemaakt.
De omzet voor het kwartaal eindigend op 30 juni 2005 bedroeg 191,0 mln, een stijging van 33% vergeleken
met een omzet van 144,0 mln in het tweede kwartaal van 2004 en een stijging van 8% vergeleken met een
omzet van 177,5 mln in het eerste kwartaal van 2005. De opeenvolgende omzetstijging werd door alle drie
landen gegenereerd en komt voort uit al onze segmenten. In de particuliere markt werd de groei voornamelijk
gedreven door nieuwe DSL-klanten, waar Versatel het aantal deed stijgen tot 400.000. In de zakelijke markt
werd de groei voornamelijk gedreven door de migratie van bestaande klanten naar hoogwaardiger en
winstgevender producten, nieuwe klanten en een seizoensgebonden toename van online verkeer.
In totaal bedroeg de `on-net' omzet voor Versatel in het tweede kwartaal van 2005 146,9 mln, vergeleken
met 108,9 mln in hetzelfde kwartaal in 2004 en 133,3 mln in het voorgaande kwartaal. Een toename van
respectievelijk 35% en 10%.
Versatel's bruto marge als percentage van de totale omzet in het tweede kwartaal van 2005 bedroeg 55,9%,
vergeleken met 52,7% in het tweede kwartaal van 2004 en 55,6% in het eerste kwartaal van 2005. De netto
groei van onze bruto marge als een percentage van de omzet werd positief beïnvloed door lagere kosten voor
het netwerk in Duitsland, toe te schrijven aan een prijsdaling voor de huur van koperlijnen en aan toegenomen
on-net verkeer. Het werd echter negatief beïnvloed in Nederland door verdere churn van de inbel-omzet en een
toename van de kosten voor het vaste netwerk, omdat we de capaciteit van onze MDF back-haul hebben
verhoogd voor triple play diensten.
Raj Raithatha, Chief Executive Officer, verklaarde: "Gezien de aanzienlijke middelen die Versatel gebruikt
voor de uitrol van onze triple-play diensten in Nederland, ben ik tevreden dat we in staat waren om de
groeiende omzet in al onze markten door te zetten. Hoewel deze stijging mede veroorzaakt wordt door
een seizoensgebonden toename van verkeer op ons netwerk in het tweede kwartaal, zijn we er ook in
geslaagd om het aantal klanten in het zakelijke segment in alle drie de landen toe te laten nemen. Wat
betreft DSL-verbindingen zien we, ondanks de geringe daling in het aantal nieuwe aansluitingen in
Nederland door de achterstand bij ADSL 2+ klanten die nog moeten worden aangesloten, goede
resultaten in Duitsland en een gestage groei in België."
Verkoop, algemene en administratieve kosten (SG&A) in het tweede kwartaal van 2005 bedroegen 66,6
mln, vergeleken met 48,6 mln SG&A uitgaven in het tweede kwartaal van 2004 en 60,6 mln in het eerste
kwartaal van 2005. De verhoging van SG&A gedurende het tweede kwartaal is voornamelijk te wijten aan een
verhoging van uitgaven voor marketing en voor de personeelsbezetting die nodig is voor het uitrollen van de
triple play diensten in Nederland alsmede een toename in verkoopgerelateerde kosten in Duitsland. Versatel's
marketinguitgaven bedroegen 8,7 mln in het tweede kwartaal van 2005, vergeleken met 3,6 mln in het
tweede kwartaal van 2004 en 6,3 mln in het eerste kwartaal van 2005. De toename is zowel toe te schrijven
aan de uitgebreide marketingcampagne voor de lancering van ons voetbalproduct afgelopen april in Nederland,
als aan de toegenomen marketingkosten in Duitsland.
Voor het tweede kwartaal van 2005 bedroeg Versatel's resultaat voor rente, belasting en afschrijvingen
(EBITDA) 40,3 mln, vergeleken met 27,3 mln in het tweede kwartaal van 2004 en 38,2 mln in het vorige
kwartaal. De opeenvolgende toename van EBITDA in Duitsland en België compenseert de afname in
Nederland, die veroorzaakt werd door de toegenomen SG&A kosten in Nederland voor triple play. Vanwege de
aanzienlijke investeringen die in de tweede helft van het jaar voor triple play in Nederland gedaan worden en
voor het uitzenden van live Eredivisie voetbal, verwachten wij dat gedurende de rest van het jaar het EBITDA-
niveau geleidelijk zal afnemen.
Mark Lazar, Chief Financial Officer, verklaarde: "Ondanks substantieel hogere marketingkosten, hebben
wij een solide groei laten zien in onze EBITDA voor het concern, wat duidelijk de gezondheid van onze
onderliggende business aangeeft. Zoals al eerder dit jaar aangegeven, zullen de extra kosten in de loop
van dit jaar oplopen door de introductie van ADSL 2+ diensten in Nederland en een toenemende groei
voor de hele groep. Dit zal een negatieve invloed hebben op de resultaten in het vervolg van 2005.
Voor het tweede kwartaal in 2005 boekte Versatel een positief netto resultaat van 1,8 mln vergeleken met
een netto verlies van 4,0 mln in het tweede kwartaal van 2004 en 2,5 mln in het eerste kwartaal van 2005.
Dit positieve netto resultaat bevat een winst van 0,4 mln die gerelateerd is aan een positief non-cash
Pagina 3 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
resultaat op onze US dollars, door de koersstijging van de US dollar ten opzichte van de Euro gedurende het
kwartaal. Daarnaast hebben we ook een belastingwinst geboekt van 1,4 mln welke toegeschreven kan
worden aan verliezen van onze Nederlandse dochter die een bestaande belastinglatentie in Nederland deels
compenseert. Hoewel deze netto winst in dit kwartaal de onderliggende gezondheid van onze oorspronkelijke
activiteiten aangeeft, verwachten we dat de extra kosten vanaf het derde kwartaal voor triple play en het
uitzenden van live Eredivisie voetbal aanzienlijk zullen oplopen, waardoor wij weer verliesgevend zullen
worden.
Voor het tweede kwartaal van 2005 bedroegen de investeringen (Capex) van Versatel 66,9 mln vergeleken
met een totaal aan investeringen van 25,3 mln en 61,7 mln voor respectievelijk het tweede kwartaal van
2004 en het eerste kwartaal van 2005. Ongeveer 19,8 mln van de investeringen van het tweede kwartaal van
2005 is gerelateerd aan de implementatie van triple play in Nederland. Van het totale investeringsbudget van
170 mln voor de uitrol van triple play diensten is ongeveer 45,8 mln besteed in de eerste helft van het jaar.
De capex zal gedurende dit jaar nog verder toenemen, zoals reeds aangekondigd in maart 2005.
De Vrije kasstroom ("FCF", berekend als EBITDA minus investeringen) was in het tweede kwartaal van 2005
26,6 mln negatief wat een afname is vergeleken met het tweede kwartaal van 2004 met 1,9 mln positief en
vergeleken met 23,5 mln negatief in het eerste kwartaal van 2005. De negatieve vrije kasstroom is direct toe
te schrijven aan de hogere investeringen in het tweede kwartaal, zoals meegenomen in onze financiële
verwachting voor 2005. Gezien de versnelde investeringen voor triple play in Nederland, die doorgaan in het
komende half jaar, verwachten wij dat de vrije kasstroom significant negatief zal blijven in 2005.
Versatel had op 30 juni 2005 252,8 mln aan cash op de balans staan, vergeleken met 143,7 mln aan het
einde van het tweede kwartaal van 2004 en met 259,6 mln aan het eind van het vorige kwartaal. Versatel's
kaspositie zal de komende twee kwartalen substantieel afnemen, doordat het EBITDA-niveau zal teruglopen,
de investeringen operationeel worden en de rekeningen binnen zullen komen.
Het bedrijf had op 30 juni 2005 een positief eigen vermogen van 572,5 mln, vergeleken met
570,3 mln aan het eind van het eerste kwartaal van 2005.
Sinds het vierde kwartaal van 2003 heeft Versatel een belastinglatentie in haar balans als gevolg van de
boekwinst gerelateerd aan de financiële herstructurering in 2002 waarbij alle volgende verliezen in Nederland
tegen deze belastinglatentie zullen worden geboekt. Deze belastinglatentie bevat een belasting effect op de
converteerbare obligatie van ongeveer 8 mln. Op 30 juni 2005 bedroeg de belastinglatentie van Versatel
114,3 mln.
Zoals aangekondigd in december 2004 en in ons persbericht voor onze 2004 resultaten, blijven we van mening
dat ons businessplan, inclusief de implementatie van onze triple play diensten in Nederland, volledig
gefinancierd is zonder de noodzaak van externe financiering.
Pagina 4 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
OPERATIONELE KERNGEGEVENS PER LAND:
Duitsland:
Jaar op Jaar Kwartaal op Kwartaal
( miljoenen) 2Q05 2Q04 Groei 2Q05 1Q05 Groei
Omzet 97.7 62.9 55.3% 97.7 88.2 10.8%
Bruto Marge 57.1 31.4 81.9% 57.1 49.2 15.9%
als % van de omzet 58.4% 49.9% n/m 58.4% 55.8% n/m
EBITDA 22.6 10.2 121.6% 22.6 18.1 25.3%
als % van de omzet 23.2% 16.2% n/m 23.2% 20.5% n/m
Investeringen 31.2 10.0 211.9% 31.2 26.2 19.1%
EBITDA - Investeringen (8.5) 0.2 n/m (8.5) (8.1) n/m
In Duitsland bedroeg de omzet in het tweede kwartaal van 2005 97,7 mln, een toename van 55 %
ten opzichte van 62,9 mln in het tweede kwartaal van 2004 en een stijging van 11% vergeleken met
88,2 mln in het eerste kwartaal van 2005. In het tweede kwartaal van 2005 rapporteerde Versatel
Duitsland een EBITDA van 22,6 mln vergeleken met 10,2 mln in het zelfde kwartaal in 2004 en
18,1 mln in het eerste kwartaal van 2005. De groei in omzet is het gevolg van sterke resultaten op
zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt met een opeenvolgende omzetgroei van
respectievelijk 9% en 18%.
Met ingang van april 2005 is de huurprijs voor een volledig ontbundelde koperlijn teruggebracht met
1,15 per maand. Deze kostenbesparing, samen met een toename in on-net verkeer in het tweede
kwartaal van 2005, zien we direct terug in een aanzienlijke toename van onze bruto marge als
percentage van de omzet.
EBITDA in het tweede kwartaal werd beïnvloed door hogere SG&A-kosten, voornamelijk veroorzaakt
door toegenomen marketingkosten, verkoop gerelateerde kosten en onderhoudskosten voor het
netwerk. Dit werd echter gecompenseerd door de groei in omzet en bruto marge tijdens het kwartaal.
Aan het einde van juni 2005 had Versatel Duitsland circa 293.000 on-net particuliere klanten zowel
DSL als andere on-net koperlijnen, vergeleken met ongeveer 257.000 klanten aan het einde van het
vorige kwartaal, een toename van ongeveer 36.000. Het aantal nieuwe DSL klanten groeide zelfs iets
meer omdat we churn zagen bij oude, on-net spraakklanten die migreerden naar ons breedband DSL-
product. Aan het einde van het tweede kwartaal hadden we een DSL-klantenbestand van ongeveer
177.000 klanten, een toename van 37.000 vergeleken met het einde van het eerste kwartaal van
2005.
Ook ons zakelijke segment toonde sterke prestaties in het tweede kwartaal, met een opeenvolgende
omzetstijging van ongeveer 9%. Deze groei is deels te danken aan normale seizoensgebonden
invloeden met meer verkeer van huidige klanten vergeleken met het eerste kwartaal, maar belangrijker is
dat deze omzetgroei ook voortkomt uit de aanhoudende groei in ons zakelijk klantenbestand, voor zowel
spraak- als datadiensten (IP-VPN), daar Versatel in het tweede kwartaal Versatel meerdere nieuwe
zakelijke klanten aansloot.
Raj Raithatha verklaarde: "We zijn verheugd om opnieuw klantengroei bij onze Duitse activiteiten te
constateren. Niet alleen constateerden we groei op de consumentenmarkt, een tendens die we de laatste
kwartalen al zagen, maar we zien ook het effect van toegenomen focus op ons Duitse zakelijke segment,
aangezien we onze bestaande activiteiten aanzienlijk hebben zien groeien en we nieuwe contracten
hebben binnengehaald."
Pagina 5 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
Nederland:
Jaar over Jaar Kwartaal over Kwartaal
( miljoenen) 2Q05 2Q04 Groei 2Q05 1Q05 Groei
Omzet 74.6 66.3 12.5% 74.6 71.8 3.9%
Bruto Marge 42.6 39.2 8.6% 42.6 42.7 -0.2%
als % van de omzet 57.1% 59.2% n/m 57.1% 59.5% n/m
EBITDA 15.0 16.9 -11.1% 15.0 18.3 -17.9%
als % van de omzet 20.1% 25.5% n/m 20.1% 25.5% n/m
Investeringen 34.4 13.4 156.5% 34.4 33.9 1.4%
EBITDA - Investeringen (19.3) 3.5 n/m (19.3) (15.6) n/m
In het tweede kwartaal van 2005 steeg de omzet in Nederland tot 74,6 mln, een toename van 3,9%
vergeleken met een omzet van 71,8 mln in het eerste kwartaal van 2005 en een stijging van 12,5% ten
opzichte van een omzet van 66,3 mln in het tweede kwartaal in 2004. EBITDA in het tweede kwartaal
van 2005 bedroeg 15,0 mln, vergeleken met 16,9 mln in het tweede kwartaal van 2004 en 18,3 mln
in het eerste kwartaal van 2005.
De achtereenvolgende groei in omzet is met name te danken aan de aanhoudende resultaten in zowel
ons zakelijke segment alsmede de seizoensgebonden toename in verkeer. Solide resultaten waren ook
te zien in het Midden- en Kleinbedrijf, waar we ons klantenbestand en omzet vergrootten.
Bruto marge als percentage van de omzet nam af vergeleken met vorige kwartalen, wat te wijten is
aan een ongunstige verandering in de omzetmix, daar we wederom churn constateerden in onze dial-up
internet activiteiten met hoge marge en langzamere groei in onze particuliere DSL activiteiten omdat de
levering voor vele nieuwe orders werd uitgesteld in verband met de lancering van ADSL 2+ diensten.
Daarnaast zagen we een stijging in de kosten voor het vaste netwerk, omdat we de capaciteit van onze
MDF back-haul hebben verhoogd voor triple play diensten.
De afname in EBITDA vergeleken met het eerste kwartaal 2005 is te wijten aan toegenomen SG&A
uitgaven, voornamelijk voor onze activiteiten op de consumentenmarkt. We hebben onze
marketinginspanningen tijdens en na de lancering van ons ADSL 2+ voetbalproduct uitgebreid, wat
resulteerde in ongeveer 2 mln hogere marketinguitgaven ten opzichte van het eerste kwartaal van
2005. Voor de uitrol van onze triple play diensten moesten we bovendien onze personeelsbezetting
verhogen.
In de tweede helft van 2005 verwachten we een verdere stijging in uitgaven, welke direct gerelateerd zijn
aan ons consumentensegment. Versatel zal haar marketingprogramma verder uitbreiden, maar zal ook
kosten maken voor de uitzendingen van live Eredivisie voetbal en andere entertainment content. Daarom
verwachten we dat EBITDA, uitgaande van het huidige niveau, gedurende de rest van 2005 zal afnemen.
In het tweede kwartaal 2005 rapporteerde Versatel een opeenvolgende stijging in het aantal klanten voor
de particuliere DSL-markt vergeleken met het vorige kwartaal. Op 30 juni 2005 had Versatel ongeveer
172.000 particuliere DSL-klanten, een stijging van het aantal op het netwerk aangesloten klanten van
ongeveer 2.000 ten opzichte van ongeveer 1.000 in het vorige kwartaal. Ook dit kwartaal bleef Versatel
zich inspannen om particuliere DSL-klanten te migreren naar hoogwaardiger en winstgevender
producten, wat heeft geleid tot ongeveer 8.000 upgrades.
Voor wat betreft ons Live Eredivisie voetbal product, op 31 juli registreerden wij ongeveer 20.000
aanmeldingen, welke we sinds medio juni aan het opleveren zijn. Van deze aanmeldingen is ongeveer
19.000 voor ADSL 2+ en circa 1.000 voor satelliet. Circa 62% van de ADSL 2+ orders komt van nieuwe
klanten, terwijl de overigen een upgrade van een huidige Versatel DSL-verbinding kregen. Meteen na de
lancering van ons product in april zagen we grote belangstelling van nieuwe klanten voor ons
Pagina 6 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
voetbalproduct. Zoals verwacht, is deze interesse ingezakt toen het vakantieseizoen naderde, zonder de
voetbalcompetitie en omdat veel consumenten op vakantie zijn. In de komende maanden, als het
voetbalseizoen op volle gang komt en consumenten ons product live kunnen zien, verwachten we nieuwe
interesse voor ons voetbalproduct vanuit de consumentenmarkt en zullen we onze marketing- en
distributieinspanningen verhogen.
Versatel liet wederom goede resultaten zien met haar IP-VPN activiteiten, aangezien het in het tweede
kwartaal van 2005 15 nieuwe klanten toevoegde, een stijging van 2,5% vergeleken met het eerste
kwartaal van 2005. Daarnaast sloot Versatel nieuwe IP-VPN locaties van bestaande klanten aan,
waardoor het totale aantal locaties een opeenvolgende stijging van 2,4% liet zien tot 6.508 aan het einde
van juni 2005. Om de Nederlandse grootzakelijke markt verder uit te bouwen, heeft Versatel extra
verkoop en verkoopondersteunende medewerkers aangenomen om opvolging te geven aan nieuwe
mogelijkheden in dat segment.
Raj Raithatha verklaarde: "Met ongeveer 20.000 orders zijn we tevreden met de klantenaanwas van ons
nieuwe voetbalproduct en op schema om het eerdere aangekondigde aantal per 31 december 2005 te
halen, omdat wij verwachten dat het merendeel van de abonnees zal worden aangesloten nadat we het
product feitelijk gelanceerd hebben en de kwaliteit van ons product hebben aangetoond.
Daar komt bij dat Versatel later in dit jaar meer diensten zal toevoegen aan het huidige voetbalproduct,
welke, naar onze mening, een breder publiek zullen aanspreken om een abonnement te nemen op ons
product. Het aantal toegevoegde klanten voor onze basis DSL-producten is verbeterd in vergelijking tot
het vorige kwartaal, maar is duidelijk nog niet terug op het gewenste niveau. In de laatste maanden
hebben we hard gewerkt om ons NGN en triple play netwerk te installeren en om het operationeel te
maken. Nu de afronding van die inspanning nadert, kunnen we ons wederom volledig richten op verkoop,
marketing en nieuwe productintroducties om het aantal nieuwe abonnees te laten stijgen."
België:
Jaar op Jaar Kwartaal op Kwartaal
( miljoenen) 2Q05 2Q04 Groei 2Q05 1Q05 Groei
Omzet 18.6 14.8 26.0% 18.6 17.5 6.3%
Bruto Marge 7.2 5.3 36.0% 7.2 6.8 4.6%
als % van de omzet 38.4% 35.6% n/m 38.4% 39.0% n/m
EBITDA 2.6 0.2 n/m 2.6 1.8 42.7%
als % van de omzet 13.9% 1.1% n/m 13.9% 10.4% n/m
Investeringen 1.3 1.9 -31.9% 1.3 1.6 -17.7%
EBITDA - Investeringen 1.3 (1.8) n/m 1.3 0.2 n/m
In België bedroeg de omzet in het tweede kwartaal van 2005 18,6 mln een stijging van 26,0%
vegeleken met 14,8 mln in het corresponderende kwartaal van 2004 en een opeenvolgende stijging van
6,3% ten opzichte van het eerste kwartaal 2005. EBITDA in het tweede kwartaal van 2005 was 2,6 mln,
vergeleken met 0,2 mln in het tweede kwartaal van 2004 en 1,8 mln in het eerste kwartaal van 2005.
De continue toename in omzet is verdeeld over al onze segmenten, maar met name de consumenten- en
de carriermarkt lieten goede resultaten zien. Dit hogere omzetniveau vertaalde zich in een hoger
EBITDA-cijfer, wat verder ondersteund werd door een opeenvolgende afname in marketinguitgaven van
ongeveer 0,5 mln.
De groei van DSL-klanten van de afgelopen kwartalen heeft zich in het tweede kwartaal van 2005
voortgezet, met ongeveer 4.000 nieuwe klanten in het kwartaal. In de zakelijke markt heeft Versatel
België meerdere nieuwe contracten gesloten en heeft het wederom haar activiteiten uitgebreid door
nieuwe IP-VPN locaties aan te sluiten voor zowel bestaande als nieuwe klanten.
Raj Raithatha verklaarde: "Net als het vorige kwartaal heeft Versatel België wederom sterke
opeenvolgende groei gerealiseerd in ons on-net zakelijke segment. Op de zakelijke markt hebben we
meerdere nieuwe contracten gesloten en we werken momenteel aan een goed gevulde pijplijn met
Pagina 7 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
prospects voor de komende periodes. Op de consumentenmarkt laten we wederom groei in het aantal
abonnementen zien en we zijn bezig om deze trend voort te zetten."
TELE2 EN APAX WILLEN VERSATEL OVERNEMEN
Op 18 juli gaf Versatel samen met Tele2 en Apax een gezamenlijke persbericht uit, waarin werd
aangegeven dat Tele2 overweegt om een bod uit te brengen van 2,20 per aandeel Versatel Telecom
International N.V. gelijktijdig met een bod in contanten op alle uitstaande converteerbare obligaties. Apax
heeft aangegeven om, na afronding van deze openbare biedingen, Versatel Duitsland over te willen
nemen voor een bedrag dat naar verwachting 565 mln zal bedragen.
Na zorgvuldige af weging van de strategische, financiële en sociale aspecten van de beoogde transacties
hebben zowel de Raad van Commissarissen als de Executive Board van Versatel unaniem aangegeven de
voorgenomen biedingen te zullen ondersteunen en bevelen zij de voorgenomen biedingen aan de houders van
aandelen en obligaties aan.
Voor wat betreft het verdere proces worden, na het bereiken van volledige overeenstemming ten aanzien
van de voorgenomen biedingen en onder voorbehoud van onder meer toestemming van de relevante
mededingingsautoriteiten, openbare biedingen gedaan aan Versatel's aandeel- en obligatiehouders.
De gestanddoening van de openbare biedingen zal onder meer afhankelijk zijn van gebruikelijke
voorwaarden, waaronder de voorwaarde dat het aantal aandelen dat wordt aangeboden tezamen met het
aantal aandelen dat de bieder direct of indirect bij het sluiten van het aanbod bezit, tenminste 95% van
het uitstaande aandelenkapitaal van Versatel vertegenwoordigt. Voor wat betreft het voorgenomen bod
op de converteerbare obligaties zal een drempel van 85% worden gehanteerd.
Het biedingsbericht, met daarin de voorwaarden en overige bepalingen van de openbare biedingen, zal,
naar verwachting in de loop van september worden gepubliceerd. Na publicatie van het biedingsbericht
zal Versatel een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders beleggen, onder meer om de
openbare biedingen te bespreken.
Voor meer informatie over de voorgenomen biedingen, verwijzen wij u naar ons gezamenlijke persbericht
van 18 juli 2005.
FINANCIËLE VERWACHTINGEN 2005
Voor het lopende gehele jaar 2005 herhaalt Versatel de eerder op 2 maart 2005 gegeven, en op 4 mei 2005
herhaalde, financiële en operationele verwachtingen.
( miljoenen) 2005
Omzet 720 740
EBITDA 110 120
Free Cash Flow (180) (200)
Daarnaast herhaalt Versatel ook zijn triple play klantdoelstellingen van 100.000 aan het einde van 2005 en
500.000 aan het einde van het voetbalseizoen 2007-2008. De volgende gegevens zijn gebaseerd op de
huidige verwachtingen van Versatel. Deze verwachtingen zijn toekomstgericht en daadwerkelijk gerealiseerde
resultaten kunnen aanzienlijk afwijken.
- END -
Pagina 8 van 9
- 2Q05 PERSBERICHT -
Versatel Telecom International N.V. (Euronext: VRSA) heeft haar hoofdkantoor in Amsterdam en is een
concurrerende telecommunicatie operator en toonaangevend alternatief voor de voormalig monopolistische
telecommunicatieaanbieders in haar thuismarkten in de Benelux en regionaal Duitsland. Versatel, opgericht in
oktober 1995, is in het bezit van volledige telecommunicatielicenties voor Nederland, België en Duitsland en telt
ruim 1 miljoen klanten en ruim 2.000 werknemers. Versatel heeft een op eigen faciliteiten gebaseerd
breedbandig netwerk dat gebruikmaakt van de modernste netwerktechnologieën om aan bedrijven
breedbandige spraak-, data- en internetdiensten te bieden. Versatel is een beursgenoteerde vennootschap die
een notering heeft aan de Euronext Amsterdam (VRSA). Meer nieuws en informatie is verkrijgbaar via
http://www.versatel.com.
This press release includes "forward-looking statements" relating to our business. Such forward looking statements can often be
identified by the use of forward-looking terminology such as "believe", "expect", "may", "are expected to", "should", "would be",
"seek", or "anticipate" or similar expressions or comparable terminology, or by discussions of strategy, plans or intentions. We have
based these forward-looking statements on our current expectations and projections about future events. These forward-looking
statements are subject to risks, uncertainties, and assumptions about us, including, among other things:
Anticipated trends and conditions in our industry, including regulatory reforms and the liberalization of telecommunications services
across Europe;
The impact of the recent slowdown in economic activity generally, and in the telecommunications industry in particular, on our
business;
Our ability to compete, both nationally and internationally;
Our intention to introduce new products and services;
Our expectation of the competitiveness of our services;
The anticipated development of our network;
- Changes in regulations or interpretations related to the implementation and reporting under IFRS, decisions to apply a different
option of presentation permitted by IFRS, and various other factors related to the implementation of IFRS; and
Our expectation of the impact of this development on our revenue potential, cost basis and margins.
In light of these risks, uncertainties, and assumptions, the forward-looking events discussed in this presentation might not occur.
We undertake no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information,
future events or otherwise.
future events or otherwise.
Versatel Telecom International NV
Versatel Telecom International NV