De vijf gouden regels voor succesvol middenmanagement

Samhoud

PERSBERICHT

'Verbinding' verhoogt Plezier & Prestatie van medewerkers Onderzoek van adviesbureau &Samhoud onthult:
De vijf gouden regels voor succesvol middenmanagement

Utrecht, 28 juli 2005 Wat doen middenmanagers van goed presterende afdelingen anders dan hun collega-managers met een slecht presterend team? De cruciale succesfactor is 'verbinding'. Dat blijkt uit een onderzoek van &Samhoud naar het werkplezier én de prestaties van medewerkers bij een grote retailketen. Het onderzoek onthult vijf gouden regels voor succesvol middenmanagement. Onmisbaar voor elke leidinggevende die streeft naar een team waarin plezier & prestatie samengaan.

Adviesbureau &Samhoud onderzocht meer dan 150 vestigingen en bijna 1.500 medewerkers van een grote retailketen. 'Het onderzoek toont aan dat er een duidelijke samenhang bestaat tussen de manier waarop leidinggevenden met hun medewerkers omgaan en de mate van werkplezier en prestatie binnen hun teams' aldus Jeroen Geelhoed, senior adviseur bij &Samhoud en auteur van het boek 'Plezier & Prestatie'.

Vijf gouden regels voor succesvolle middenmanagers
Uit het gedrag van middenmanagers waarvan de teams hoog scoren op plezier & prestatie
- de goed presterende afdelingen - zijn vijf gouden regels af te leiden:
1. Wees betrokken. Succesvolle managers tonen betrokkenheid naar hun medewerkers. Ze coachen hun medewerkers, komen afspraken vaker na en hebben oog voor hun situatie. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken bij de organisatie en hun klanten.
2. Spreek waardering uit en vier successen. Managers van succesvolle vestigingen staan stil bij successen. Als er hard is gewerkt om een doelstelling te behalen, wordt daar bewust bij stilgestaan en wordt waardering uitgesproken.
3. Communiceer missie en doelen. Succesvolle managers communiceren de missie en doelen van de organisatie als geheel en de afdeling in kwestie. Daardoor weten medewerkers beter wat er van hen verwacht wordt, hoe de zaken ervoor staan en hoe de afdeling bijdraagt aan het succes van de organisatie.

4. Geef ruimte. Medewerkers in vestigingen met goede resultaten vinden dat ze meer verantwoordelijkheden krijgen van hun manager. Daardoor ervaren medewerkers meer ruimte om dingen te verbeteren. In slecht presterende vestigingen krijgen medewerkers pas verantwoordelijkheid als er iets fout is gegaan.

5. Stimuleer eerlijke feedback. Managers van succesvolle vestigingen geven eerlijke feedback maar nemen ook kritiek van medewerkers ter harte en doen daar wat mee. Bij succesvolle vestigingen vinden regelmatig functioneringsgesprekken plaats. Succesvolle middenmanagers geven ook feedback 'naar boven en opzij' in de organisatie. Ze informeren hun team hoe genomen beslissingen uitwerken in de praktijk, bij medewerkers en klanten.

Verbinding leidt tot Plezier & Prestatie
'Verbinding[' is dè centrale factor binnen alle vijf de gouden regels. Succesvolle managers leggen namelijk verbinding tussen de medewerkers en zichzelf, tussen inspanning en ontspanning, tussen waarderen en aanspreken, tussen klanten en organisatie, tussen missie en concrete doelen. 'Het effect hiervan is dat niet alleen de resultaten, maar ook het plezier in het werk toeneemt. De wederzijdse relatie tussen plezier en prestatie is daarmee opnieuw onderstreept' aldus Jeroen Geelhoed van &Samhoud.

Over &Samhoud
Adviesbureau &Samhoud werd vijftien jaar geleden opgericht door Salem Samhoud met het visionaire doel om doorbraken te realiseren, door mensen te inspireren en te verbinden. &Samhoud staat bekend om zijn unieke vakinhoudelijke kennis en zijn onconventionele aanpak bij fundamentele veranderprocessen. Het bureau onderscheidt zich door haar uitzonderlijke focus op de menselijke kant van bedrijfsvoering. Als je als organisatie goed zorgt voor je medewerkers, zorgen zij ook goed voor je klanten. Die er op hun beurt weer voor zorgen dat je als bedrijf goede resultaten boekt. Deze filosofie is vertaald in een unieke methodische aanpak van cultuurverandering, waarbij een inspirerende werkwijze gekoppeld wordt aan een gedisciplineerde uitvoering en een strakke regie.

Een van de expertisegebieden van &Samhoud is Plezier & Prestatie. Hierbinnen staan adviestrajecten centraal die zich focussen op de relatie tussen plezier en prestatie in organisaties. De expertise op dit vlak is o.a. gebundeld in het boek 'Plezier & Prestatie' (auteurs: Jeroen Geelhoed, Hans van der Loo en Salem Samhoud. Academic Service, 2003). Meer informatie en praktijkverhalen zijn beschikbaar op www.plezier-en-prestatie.nl.

Bijlage: Overzicht van de tevredenheidsscores bij goed en slecht presterende vestigingen