Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
3 augustus 2005
Merkkleding belangrijker voor jongens dan voor meisjes
Het bestaan van de metrosexuele man, die belangstelling heeft voor
zijn lijf en uiterlijk, heeft zo te zien nog niet geleid tot het
ontstaan van de metrosexuele jongen: driekwart van de jongens onder de
vijftien koopt kleding nog samen met zijn ouders, of laat dat zelfs
geheel aan de ouders over (60%). Hun vrouwelijk leeftijdsgenoten zijn
sneller zelfstandig als het om kleding kopen gaat: bijna de helft van
de 13- tot 15-jarige meisjes koopt kleding zelf of met vriendinnen.
Dat percentage stijgt naar 75 procent in de categorie 16- tot
18-jarigen. Van de 16- tot 18-jarige jongens koopt een derde de
kleding nog samen met de ouder(s).
Dat je als jongere zelf of met vriend(inn)en je kleding uitzoekt, wil
niet zeggen dat je het ook zelf betaalt. Bijna de helft van de ouders
van 16- tot 18-jarige jongens betaalt de kleding voor hun zo(o)n(en).
Ouders van meisjes in die leeftijdsgroep vinden dat blijkbaar te
gortig worden, want daar fungeert slechts een kwart van de ouders als
geldschieter.
Gemiddeld geven jongeren van 9 tot 18 jaar 47 euro aan kleding per
maand uit. Het wekt geen verbazing dat meisjes van 16 tot 18 jaar de
big spenders zijn: zij geven bijna 58 euro per maand uit. Veertien
procent van die groep geeft meer dan 100 euro per maand uit.
Van dat gemiddelde bedrag per maand koopt men maar net één
spijkerbroek, zo blijkt. Gemiddeld is men bereid 45 euro uit te geven
voor een spijkerbroek. De 16- tot 18-jarigen vinden goede jeans
belangrijker, zo blijk uit het bedrag dat zij er voor over hebben: 63
euro.
Merkkleding wordt belangrijker naarmate je ouder wordt, maar is voor
jongens een grotere issue dan voor meisjes. Ruim 40 procent van de 13-
tot 15-jarige en 16- tot 18-jarige jongens vindt merkkleding
belangrijk. Bij de 16- tot 18-jarige jongens vertaalt zich dat dan ook
in het altijd of regelmatig aanschaffen van merkkleding (55%). De
ouders van de 13- tot 15-jarigen hebben blijkbaar meer te zeggen over
het koopgedrag van hun kroost: het percentage jongens in die leeftijd
dat soms of zelden merkkleding koopt, is namelijk veel hoger.
Uiteraard worden uiterlijk en kwaliteit van merkkleding als
koopmotivatie genoemd, maar door een kleine tien procent wordt
daarnaast druk van vrienden en vriendinnen om merkkleding te kopen
genoemd als reden voor aanschaf. Voor nog eens tien procent is het
juist een manier om zich te onderscheiden van leeftijdsgenoten. Dat
geldt overigens wat meer voor meisjes dan voor jongens.
(Merk)kleding mag dan belangrijk zijn, het is geen reden om je ervoor
in de schulden te steken: slechts drie procent van alle jongeren zou
geld lenen om kleding te kopen op het moment dat men zelf geen geld
heeft.
E1260 | TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk vond plaats van 19 mei tot
en met 30 juni 2005. In totaal werden 1.095 personen ondervraagd.
Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Margot Sauer (tel:
020 522 57 95) of Bart Wichers (tel: 020 522 54 82).
TNS NIPO