PERSBERICHT - 2005-08-03
Nieuwe Pythontrein met nieuw uiterlijk en nieuwe beleving
Efteling vernieuwt bekendste achtbaan Nederland
Vanaf vandaag, woensdag 3 augustus, rijdt in Nederlands bekendste
achtbaan Python een nieuwe trein. Behalve een nieuw uiterlijk, heeft
de Python-trein ook nieuwe stoelen gekregen waardoor de gast een ritje
als een nieuwe beleving zal ervaren. De vernieuwing is ingegeven door
het feit dat de bijna 25-jarige Python een meer gethematiseerd
uiterlijk moest krijgen.
Alle nieuwe attracties dienen qua beleving en uiterlijk in het thema
van het desbetreffende Efteling-rijk te passen. De capaciteit van de
nieuwe Python blijft 28 personen per trein en de lengte-eis van de
bezoeker blijft 1.20 meter.
Eigen ontwerp
Vanaf vandaag kan de bezoeker de nieuwe Python beleven. De trein heeft
een geheel nieuw uiterlijk gekregen; hij ziet eruit als een heuse
python met slangenkop en staart. Het ontwerp is van de hand van de
Efteling en past perfect in de thematiek van het Ruigrijk. Maar naast
een nieuw uiterlijk, heeft de Python een nieuwe zitting gekregen.
Doordat de stoelen meer óp het voertuig zitten dan erin, zal men een
ritje in deze Python als een nieuwe beleving ervaren. De baan is
ongewijzigd gebleven, waardoor de snelheid en duur van de rit
hetzelfde zijn.
Officiële opening
Omdat de Efteling zich nu in haar hoogseizoenperiode bevindt, wilde
zij zo snel mogelijk de nieuwe trein plaatsen. De tweede trein volgt
binnen enkele dagen. De officiële opening zal half augustus
plaatsvinden.
1981: Python grootste achtbaan Europa
De Python is in 1981 aan het toenmalige attractiepark toegevoegd. De
stalen rollercoaster van de Efteling was destijds met zijn 30 meter
hoogte, 628 meter lange baan, 2 loopings en 2 kurkentrekkers de eerste
stalen en grootste achtbaan van Europa. De topsnelheid van de Python
is 85 km per uur en een ritje duurt 2 minuten. Met de aanschaf van de
Python was in 1981 zo´n 10 miljoen gulden (4,45 miljoen euro) gemoeid.
Noot voor de redactie (