De Pont e-mailservice

Uit: E-mailbericht augustus 2005

FILMPROGRAMMA Auditorium De Pont

In de maand augustus zijn er in het auditorium van De Pont documentaire films te zien over twee internationaal vermaarde kunstenaars die in de collectie van het museum prominent vertegenwoordigd zijn; de schilder Gerhard Richter en de beeldhouwer Richard Serra. De films bieden een bijzondere kennismaking met deze kunstenaars en laten verschillende aspecten van hun werk zien. Een unieke gelegenheid om als het ware tijdens het werk van de kunstenaar 'over de schouder mee te kijken'.

Toegang: normaal entree.

Van dinsdag 2 tm woensdag 31 augustus:

Dagelijkse vertoning om 13.00 uur: Richard Serra

Dagelijkse vertoning om 15.00 uur: Gerhard Richter

Richard Serra, Work comes out of work

Een film van Claude Picasso en Thierry Spitzer

1992

Engels (niet ondertiteld)

52 minuten

Het werk van Richard Serra (San Francisco 1939) balanceert vaak tussen verschillende visuele en fysieke ervaringen: enerzijds de massiviteit van het materiaal en de monumentaliteit van de ruimte, anderzijds de elegantie van de vorm en de subtiliteit van het evenwicht. Met name voor Serra's grote stalen beelden zijn gewicht en evenwicht de sleutelwoorden. Zijn monumentale beelden bestaan uit centimeters dikke en meterslange staalplaten, die in een subtiel evenwicht in de ruimte worden geplaatst. De dreigende massiviteit van deze robuuste obstakels wordt -letterlijk- in balans gehouden door hun zorgvuldige plaatsing en hun bijna lichtvoetige elegantie.

In de film geeft Serra commentaar bij verschillende aspecten van zijn werk: bij een presentatie in de Tate Gallery in Londen, tijdens het productieproces in een staalgieterij, bij de plaatsing van zijn beelden en op het IJslandse eiland Videy waar zijn werk een permanente aanwezigheid heeft gekregen.

Gerhard Richter, 4 decades

Een film van Michael Blackwood

2002

Engels / Duits (niet ondertiteld)

57 minuten

Gerhard Richter (Dresden 1932) wordt beschouwd als één van de belangrijkste kunstenaars van deze tijd. Terwijl de beeldende kunst zich in de laatste decennia heeft ontwikkeld in een caleidoscopische veelheid aan ideeën, technieken en media, is Richter consequent de mogelijkheden van de schilderkunst blijven onderzoeken. De tegenstelling tussen abstract en figuratief is voor hem niet meer relevant en wordt opgeheven door de autonomie van kleur, kwaststreek en compositie. In zijn schilderijen worden deze ingrediënten van de schilderkunst zélf tot onderwerp

Deze film is gemaakt ten tijde van de grote overzichtstentoonstelling 'Gerhard Richter, forty years of painting' in The Museum of Modern Art, New York in 2002. Deze tentoonstelling was later ook nog te zien in Chicago, San Francisco en Washington.

We zien de kunstenaar in gesprek met de samensteller van de tentoonstelling Robert Storr. De tentoonstelling gaf een groot overzicht van Richters werk met daarin onder meer twee werken uit de collectie van De Pont: de prachtige babyportretten Moritz (2000).