PERSBERICHT
Amersfoort, 2 augustus 2005
Nutreco boekt 72% hoger nettoresultaat over eerste halfjaar 2005
Diervoeding presteert goed, met uitzondering van mengvoer Benelux
Hoger resultaat wereldwijde visvoeractiviteiten
Uitstekend resultaat voor vlees in Spanje
Zelfstandig Marine Harvest maakt goede start
Implementatie strategie Rebalancing for Growth ligt goed op schema
Kerncijfers'
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
EBITA 63,8 39,6 61,1%
EBIT 51,6 39,6 30,3%
Nettoresultaat 32,2 18,7 72,2%
---
Nettoresultaat per aandeel (EUR) 0,94 0,56 67,9%
Interimdividend per gewoon aandeel (EUR) 0,20 0,14² 42,9%
' De cijfers voor 2004 en 2005 zijn opgesteld op basis van IFRS-waarderingsgrondslagen, zie ook
persbericht IFRS uitgegeven op 19 juli 2005. Er is geen accountantscontrole toegepast.
² Interimdividend bepaald op basis van financiële informatie opgesteld onder Dutch GAAP.
Wout Dekker, CEO van Nutreco: Een ruim 70% hoger nettoresultaat ten opzichte van het eerste
halfjaar van 2004 mag bevredigend worden genoemd voor een periode met zulke ingrijpende
veranderingen in Nutreco s portfolio. Sinds de bekendmaking van Nutreco s strategisch actieplan
Rebalancing for Growth in november 2004 is met voortvarendheid aan de uitvoering van de strategie
gewerkt.
Volgens Wout Dekker ligt Nutreco met de uitvoering van Rebalancing for Growth goed op schema:
We hebben in het eerste halfjaar de meeste actiepunten voor 2005 kunnen realiseren. Het accent
heeft daarbij sterk op Rebalancing gelegen, de herschikking van Nutreco s portfolio: minder
vleesactiviteiten, het onderbrengen van de visactiviteiten in een joint venture en meer focus op
diervoeding en visvoer. Nu breekt de volgende fase aan waarbij de groei van onze diervoeding- en
visvoeractiviteiten voorop staat in bestaande markten, maar ook in nieuwe markten in Oost-Europa,
Azië en Latijns-Amerika.
1/12
Financiële resultaten eerste halfjaar 2005
Nutreco rapporteert en verantwoordt vanaf 2005 de netto-omzet en het operationele resultaat per
segment op basis van IFRS-waarderingsgrondslagen. De nieuwe segmentrapportage is in lijn met de
nieuwe organisatiestructuur. Nutreco onderscheidt de volgende segmenten ( kernactiviteiten ):
mengvoer, premix en speciaalvoer, visvoer, vlees en fokkerij. De netto-omzet van deze Nutreco-
activiteiten over het eerste halfjaar van 2005 bedraagt EUR 1.236,4 miljoen, een stijging van 0,3% ten
opzichte van de eerste zes maanden in 2004. De visvoer-, vlees- en fokkerijbedrijven laten een
omzetstijging zien, die grotendeels onzichtbaar is geworden door een daling van de omzet in
diervoeding. Deze daling is met name het gevolg van aanmerkelijk lagere soja- en graanprijzen in het
eerste halfjaar van 2005 ten opzichte van dezelfde periode in 2004. De totale omzet van Nutreco is
EUR 1.519,4 miljoen ten opzichte van EUR 1.843,7 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De lagere
omzet is met name het gevolg van de verkoop van het varkensvleesbedrijf Hendrix Meat Group
(HMG) in december 2004. Daarnaast is de omzet van Marine Harvest in 2004 voor zes maanden en in
2005 voor slechts vier maanden geconsolideerd, tot aan het moment van de totstandkoming van de
joint venture op 29 april 2005.
Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving van goodwill (EBITA) is gestegen tot EUR 63,8 miljoen (was
EUR 39,6 miljoen in het eerste halfjaar 2004). In dit resultaat is een incidentele bate opgenomen van
EUR 3,4 miljoen; het saldo van een boekwinst van EUR 8,0 miljoen gemaakt op de verkoop van
Hendrix Poultry Breeders en een last van EUR 4,6 miljoen met betrekking tot een reorganisatie in
Spanje. In het eerste halfjaar van 2004 was een incidentele bate opgenomen van EUR 11,0 miljoen.
Deze bate was het resultaat van afspraken met leveranciers inzake leveringscondities en
samenwerkingsverbanden.
Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving op goodwill (EBITA) van de kernactiviteiten vóór bijzondere
posten is met 90,0% gestegen tot EUR 51,3 miljoen, voornamelijk als gevolg van een sterk herstel van
de vleesresultaten in Spanje. Het resultaat van niet-kernactiviteiten en Marine Harvest is toegenomen
van EUR 1,6 miljoen in 2004 tot EUR 9,1 miljoen in het eerste halfjaar van 2005. Deze toename komt
voornamelijk door een operationele winst in Marine Harvest in 2005 (4 maanden) van EUR 5,8 miljoen
ten opzichte van een operationeel verlies in het eerste halfjaar van 2004 van EUR 4,6 miljoen.
Daarnaast zijn de resultaten van de te verkopen kipactiviteiten van Pingo Poultry verbeterd als gevolg
van de reorganisatie in 2004.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) is gestegen met 30,3% tot EUR 51,6 miljoen. In dit resultaat is een
afboeking van goodwill voor het pluimveebedrijf Pingo Poultry meegenomen van EUR 12,2 miljoen.
De verkoop van deze activiteit, die op 27 juni 2005 is bekendgemaakt, zal naar verwachting op korte
termijn worden afgerond.
Het saldo van de financiële baten en lasten is gedaald tot EUR 13,2 miljoen in het eerste halfjaar van
2005 (-17,5%). Deze lagere lasten zijn toe te schrijven aan zowel een daling van de gemiddelde
uitstaande schuld als aan de rentevergoeding op Nutreco s lening van EUR 150 miljoen aan Marine
Harvest gedurende de maanden mei en juni.
De effectieve belastingdruk gecorrigeerd vóór de afboeking van goodwill van het pluimveebedrijf
Pingo Poultry van EUR 12,2 miljoen en de boekwinst van Hendrix Poultry Breeders (EUR 8,0 miljoen),
bedraagt 19,0% (2004: 23,7%). De belastingdruk in 2004 heeft te maken met balansmutaties als
gevolg van de invoering van IFRS.
Het aandeel in het resultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen bedraagt EUR 2,9 miljoen.
Hiervan heeft EUR 2,4 miljoen betrekking op 75% van het nettoresultaat van de joint venture Marine
Harvest over de periode van 30 april tot en met 30 juni 2005.
Het nettoresultaat toekomend aan houders van gewone aandelen steeg met 72,2% van EUR 18,7
miljoen tot EUR 32,2 miljoen. Het nettoresultaat per gewoon aandeel steeg met 67,9% van EUR 0,56
tot EUR 0,94. Onder Dutch GAAP bedroeg het nettoresultaat in het eerste halfjaar van 2004 EUR
0,41.
De kasstroom uit operationele activiteiten verbeterde met EUR 51,1 miljoen tot EUR 23,8 miljoen. Dit
was voornamelijk het gevolg van hogere operationele resultaten, een lager gebruik van voorzieningen
en minder betaalde winstbelasting.
2/12
Nutreco heeft een solide balans. Het eigen vermogen bedraagt per 30 juni van dit jaar 33,5% van het
balanstotaal. De verhouding netto schuld / eigen vermogen bedraagt 75,4%. Nutreco Holding N.V.
heeft in april 2005 een nieuwe krediet- en garantiefaciliteit onder aantrekkelijke voorwaarden
afgesloten voor EUR 550 miljoen met een looptijd van vijf jaar. Deze nieuwe faciliteit vervangt de
bestaande kredietovereenkomst die in juni 2006 zou aflopen.
Operationele ontwikkelingen per activiteit
De indeling in de business streams Nutreco Agriculture en Nutreco Aquaculture is met de invoering
van de nieuwe strategie Rebalancing for Growth komen te vervallen. Nutreco rapporteert nu over
haar activiteiten op basis van de volgende segmenten: mengvoer, premix en speciaalvoer, visvoer,
vlees en fokkerij. Daarnaast rapporteert Nutreco afzonderlijk over de Marine Harvest joint venture
waarin Nutreco een 75%-belang heeft.
Mengvoer
Kerncijfers
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
Omzet 411,1 465,2 -11,6%
EBITA (vóór bijzondere posten) 12,8 22,9 -44,1%
EBITA-marge % 3,1% 4,9%
In het eerste halfjaar van 2005 lagen de prijzen van soja en granen aanmerkelijk lager dan in 2004 en
dat heeft geleid tot lagere verkoopprijzen.
Naast effecten van lagere grondstoffenprijzen, wordt de daling in de mengvoeromzet ook veroorzaakt
door de toenemende prijsconcurrentie voor Nutreco s mengvoerbedrijf in de Benelux. Hierdoor zijn
ook de marges bij mengvoer in de Benelux onder druk komen staan. De lichte daling van het volume
in Nederland en België wordt gecompenseerd door een toename van het volume in Spanje.
Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten is gedaald van EUR 22,9 miljoen tot EUR 12,8 miljoen. Dit
is zowel het gevolg van druk op de marges bij mengvoer in de Benelux als van sterk fluctuerende
grondstoffenprijzen in het eerste halfjaar van 2004. Sinds het begin van 2005 zijn de grondstoffen-
prijzen stabieler.
In Spanje is in het eerste halfjaar een reorganisatie doorgevoerd om de efficiency te verhogen en de
kosten te verlagen. De reorganisatiekosten bedragen EUR 4,6 miljoen en het personeelsbestand is
met 75 FTE s gereduceerd. Mengvoer Benelux optimaliseert de productie en logistiek voor een herstel
van het resultaat.
Premix en speciaalvoer
Kerncijfers
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
Omzet 197,7 206,1 -4,1%
EBITA (vóór bijzondere posten) 8,7 7,9 10,1%
EBITA-marge % 4,4% 3,8%
Belangrijke groeimarkten voor premixen en speciaalvoer zijn Oost-Europa (Rusland), Latijns-Amerika
en Azië. De Europese markt is stabiel. Kostenbeheersing, logistieke efficiency en innovatie zijn van
belang om posities te versterken.
De omzet van het wereldwijd opererende premix- en speciaalvoerbedrijf Trouw Nutrition International
is met 4,1% gedaald ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2004. Het bedrijfsresultaat is
gestegen van EUR 7,9 tot 8,7 miljoen.
3/12
In West-Europa zijn de gevolgen merkbaar van een toenemende concurrentie in een markt met weinig
groei. De resultaten in de Verenigde Staten en overige regio s zijn verbeterd. Het bedrijfsonderdeel
Selko, dat ingrediënten op de markt brengt voor het beheersen van micro-organismen in diervoeders,
drinkwater en vee, heeft in juli van dit jaar een nieuwe productievestiging buiten Europa geopend in
Santos, Brazilië.
Visvoer
Kerncijfers
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
Omzet 272,9 238,4 14,5%
EBITA (vóór bijzondere posten) 12,2 11,2 8,9%
EBITA-marge % 4,5% 4,7%
De omzet in visvoer is in het eerste halfjaar met 14,5% gestegen ten opzichte van de vergelijkbare
periode in 2004. Deze stijging is veroorzaakt door de nieuwe rapportage over leveranties van
zalmvoer door Nutreco-dochter Skretting aan Marine Harvest vanaf 30 april 2005. Deze leveranties
worden vanaf 30 april 2005 als externe omzet aangemerkt.
De omzet in visvoer voor andere vissoorten dan gekweekte zalm is enigszins toegenomen door betere
verkopen in het Middellandse-Zeegebied en in Azië. Ook werd in het eerste halfjaar de positie op de
Japanse visvoermarkt versterkt door de overname van de visvoeractiviteiten van Kirin Feed met een
jaarlijkse omzet van circa EUR 20 miljoen.
Het bedrijfsresultaat van visvoer is met 8,9% gestegen ten opzichte van het eerste halfjaar van 2004.
Het visvoerbedrijf Skretting heeft sinds het begin van 2005 een programma voor kostenbeheersing en
rationalisatie van de logistieke keten in uitvoering.
Vlees
Kerncijfers
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
Omzet 320,3 292,0 9,7%
EBITA (vóór bijzondere posten) 26,2 -6,7 491,0%
EBITA-marge % 8,2% -2,3%
In het eerste halfjaar van 2005 is de omzet in vlees met 9,7% gestegen ten opzichte van dezelfde
periode van 2004. Met name het sterke herstel van vleesprijzen in Spanje droeg bij aan deze
omzetstijging. In het eerste halfjaar van 2005 zijn de verkoopprijzen gemiddeld circa 7% hoger
geweest dan in 2004. Het pluimveebedrijf Sada in Spanje een strategisch onderdeel van Nutreco
heeft goed kunnen inspelen op deze ontwikkelingen en wist haar sterke marktposities verder uit
bouwen door succesvolle kipproductconcepten voor retailklanten te lanceren met een goede
marketingondersteuning. Ook het volume is toegenomen door meer vraag naar kipproducten, waarbij
met name verse producten en gemaksvoeding het goed deden. Het bedrijfsresultaat van de
vleesactiviteiten is verder sterk verbeterd door lage grondstoffenprijzen. Er is een winst gerealiseerd
van EUR 26,2 miljoen ten opzichte van een verlies in het eerste halfjaar van 2004.
Eind juni is de verkoop bekendgemaakt van de activiteiten voor pluimveeverwerking van Pingo Poultry
in de Benelux aan Plukon Royale. Daarom wordt dit bedrijf vanaf 1 januari 2005 niet meer als
kernactiviteit in de rapportage opgenomen.
In het eerste halfjaar van 2005 heeft Nutreco haar 50%-deelneming in de Spaanse geïntegreerde
varkenshouderij Ingafood uitgebreid tot 100%. Deze acquisitie is gelieerd aan de mengvoeractiviteiten
van Nutreco-dochter Nanta.
4/12
Fokkerij / Overige
Kerncijfers
(EUR x miljoen)
H1 2005 H1 2004 Verschil
Omzet 34,4 31,5 9,2%
EBITA (vóór bijzondere posten) 0,3 0,5 -40,0%
EBITA-marge % 0,9% 1,6%
Nutreco s aandeel in Hendrix Poultry Breeders, het fokkerijbedrijf voor leghennen, is op 14 juni 2005
verkocht met een boekwinst van EUR 8,0 miljoen. Nutreco beschikt nu over 3 fokkerijbedrijven voor
vleeskuikens, kalkoenen en varkens.
Marine Harvest: verzelfstandiging, strategie en resultaten
Na de fusie van Nutreco s viskweekactviteiten en Stolt Sea Farm is op 29 april 2005 de joint venture
Marine Harvest als een nieuwe, zelfstandige entiteit van start gegaan. Nutreco heeft een belang van
75% in de nieuwe joint venture. De nieuwe onderneming is het grootste zalmkweekbedrijf ter wereld
met een marktaandeel van ruim 20% en een jaaromzet van circa EUR 900 miljoen.
Strategie Marine Harvest
De strategie van de nieuwe onderneming is gericht op het verwerven van een sterke positie in de
retail- en foodservicemarkten in de wereld met een aantrekkelijke productportfolio van
consumentenproducten van zalm, heilbot, kabeljauw en ander soorten gekweekte vis. Een goede
prijs-kwaliteitsverhouding, controle op voedselveiligheid en tracking and tracing staan voorop.
Daarnaast kan door samenvoeging van de beide organisaties de kostenstructuur worden
geoptimaliseerd. De besparingen uit hoofde van herstructureringen zullen naar verwachting vanaf
2007 circa EUR 25 miljoen op jaarbasis bedragen. Verder ligt de focus op het uitbouwen van het
mondiale netwerk van verkoopkantoren.
Marktomstandigheden voor zalm
De marktomstandigheden in het eerste halfjaar van 2005 zijn verbeterd ten opzichte van het eerste
halfjaar van 2004. De zalmprijzen in Europa liggen vanaf het eerste kwartaal op een duidelijk hoger
niveau dan in 2004, voor de Verenigde Staten is dit pas het geval vanaf het tweede kwartaal. Voor
Noorwegen ligt de gemiddelde zalmprijs in de eerste helft van 2005 ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar 7% hoger (NOK 23,17/kg in 2004 en NOK 24,84/kg in 2005), voor de gemiddelde
zalmprijzen in de VS is dit verschil +2%. De productiekosten worden negatief beinvloed door stijgende
transportkosten als gevolg van hogere olieprijzen en de kosten van integratie van beide fusiepartners.
Het verlies in Canada over 2005 zal lager zijn dan in 2004. Wereldwijd wordt er voor 2005 nauwelijks
een stijging in het aanbod van zalm verwacht, hoewel er regionale verschillen zijn. De vraag naar zalm
is echter zowel in de VS als in Europa goed. In Rusland en Azië is de vraag naar zalm sterk gestegen.
De consolidatie van de zalmindustrie gaat door, met name in Noorwegen. Nutreco en Marine Harvest
zien dit als een positieve ontwikkeling voor de sector.
Integratie en reorganisatie
De integratie van de twee bedrijven in de joint venture loopt voorspoedig. Het management is
benoemd, de verkooporganisaties in alle regio s zijn geïntegreerd en de wereldwijde productie-
planning is geharmoniseerd. In Schotland is de sluiting van een verwerkingsfabriek met 57 FTE s
aangekondigd en zal het aantal kwekerijen verder worden teruggebracht. In Noorwegen worden
regionale kantoren gesloten. In Chili is het aantal verwerkingsfabrieken teruggebracht van drie naar
twee waardoor het personeelsbestand met 250 FTE s is verminderd. Ook in Noord-Amerika vindt een
verdere optimalisatie van de activiteiten plaats en is er een nieuwe verkoop- en marketingstructuur
neergezet. In Azië is het regionaal kantoor gevestigd in Singapore en in het eerste halfjaar is een
nieuw kantoor in Tokyo geopend.
5/12
Financiering Marine Harvest
Marine Harvest verwacht in het tweede halfjaar een eigen financieringsovereenkomst met banken af
te sluiten. Met deze financiering kan vervolgens een deel van de aandeelhoudersleningen worden
afgelost.
Financiële rapportage
Nutreco zal, als gevolg van de afronding van de overeenkomst met Stolt-Nielsen op 29 april 2005,
haar aandelenbezit in Marine Harvest verantwoorden op basis van de vermogens-mutatiemethode. Dit
betekent dat vanaf die datum Nutreco s 75%-belang in Marine Harvest en de aandeelhouderslening
(per 29 april 2005: EUR 150 mln) in de balans zullen worden opgenomen als financiële vaste activa.
Nutreco s aandeel in het netto-resultaat van de joint venture wordt vanaf die datum verantwoord in de
resultaten-rekening onder aandeel in het nettoresultaat van niet-geconsolideerde deelnemingen .
Nutreco heeft haar belang van 75% op 30 april 2005 gewaardeerd op de in de joint venture
ingebrachte waarde van de activa. Per 30 april werd een fair value calculatie uitgevoerd, welke niet
tot aanpassingen in de waardering heeft geleid. Dit bedrag was EUR 541,6 miljoen. Nutreco s aandeel
in het nettoresultaat van Marine Harvest over de maanden mei en juni van EUR 2,4 mln werd aan de
waardering per 30 april toegevoegd. De waarde van het belang in Marine Harvest, inclusief de
aandeelhouderslening, kwam daardoor op 30 juni 2005 op EUR 544,0 mln. Op dit moment vinden
afrondende gesprekken plaats met de andere joint venture partner die nog kunnen leiden tot geringe
aanpassingen van de ingebrachte waarde.
Interimdividend
Het interimdividend per gewoon aandeel over 2005 is vastgesteld op EUR 0,20 (2004: EUR 0,14).
Het dividend kan naar keuze van de aandeelhouders worden verkregen in contanten of aandelen.
Aandeelhouders die de uitkering in gewone aandelen wensen te ontvangen, kunnen vanaf 5 augustus
2005 tot sluiting van de handel op Euronext op 19 augustus 2005 hun keuze kenbaar maken. Het
dividend wordt betaalbaar gesteld vanaf 24 augustus 2005. De omwisselingverhouding zal op 2
augustus 2005 nabeurs worden vastgesteld op basis van de slotkoers. Voor het stockdividend zullen
gewone aandelen worden uitgegeven.
Vooruitzichten
Voor de tweede helft van dit jaar ligt de focus op verdere groei van diervoeding en visvoer. In de
eerste zes maanden heeft het aspect van Rebalancing ofwel de herschikking van de portfolio
veel aandacht gekregen. Het management van Nutreco zal in het kader van Rebalancing for Growth
nu prioriteit geven aan de implementatie van groeiscenario s, naast kosten-beheersing en logistieke
efficiency. De volgende acties staan de komende maanden centraal:
Mengvoer Benelux: optimalisatie productie en logistiek voor herstel resultaat
Premix en speciaalvoer: implementatie van de groeistrategie
Visvoer: kostenfocus, mede gelet op consolidatie van de zalmindustrie
Vlees: de prijs van kip in Spanje is reeds genormaliseerd, naast kostenoptimalisatie heeft
samenwerking met retail en productinnovatie prioriteit
Marine Harvest: de verwachting is dat in het tweede halfjaar vraag en aanbod van zalm goed in
balans zullen zijn. De voortgang van de integratie bij Marine Harvest staat voorop, waarbij
synergievoordelen moeten leiden tot jaarlijkse besparingen van EUR 25 miljoen vanaf 2007.
Hoewel de markten zich positief hebben ontwikkeld in de eerste helft van 2005 en programma s voor
kostenbeheersing in gang zijn gezet, achten wij het nog te vroeg om voor het gehele jaar 2005 een
verwachting uit te spreken over de resultaten.
6/12
Doelstelling en achtergronden strategie Rebalancing for Growth
In november 2004 heeft Nutreco haar strategisch plan Rebalancing for Growth aangekondigd. Deze
strategie heeft als doelstelling de volatiliteit in de resultaatontwikkeling te reduceren en het rendement
op geïnvesteerd vermogen te verbeteren. Individuele Nutreco-bedrijven zullen altijd een bepaalde
mate van volatiliteit behouden. Daarom blijft een spreiding van activiteiten en geografie wenselijk.
Nutreco legt de focus op groei van haar mondiale diervoeding- en visvoeractiviteiten en zal
downstream in de voedselproductieketen selectief posities aanhouden. Daarbij is marktleiderschap
een duidelijke voorwaarde. Dit geldt bijvoorbeeld voor Nutreco s kipbedrijf Sada dat in Spanje
marktleider is en daarmee voor Nutreco van strategisch belang blijft.
In de top tien van grootste diervoedingbedrijven in de wereld staat Nutreco op de zesde plaats.
Nutreco is met haar dochteronderneming Skretting de grootste producent van voer voor gekweekte vis
in de wereld en met Trouw Nutrition International de derde mondiale speler voor premixen en
speciaalvoer. De onderneming beschikt verder over substantiële mengvoeractiviteiten in Spanje
(Nanta) en in Noordwest-Europa (Hendrix) waarbij behoud van marktaandelen in de krimpende
Europese markt voorop staat door kostenbeheersing, logistieke efficiency en service aan klanten.
Nutreco beschikt over uitstekende uitgangsposities om de winstgevende activiteiten voor visvoer,
premixen en speciaalvoer verder uit te bouwen, met name in groeimarkten in Azië, Latijns-Amerika en
Centraal- en Oost-Europa.
Nutreco beschikt over veel technische deskundigheid die van belang is voor haar klanten in alle delen
van de voedselproductieketens en over expertise op het vlak van productkwaliteit en voedselveiligheid
( tracking & tracing ). Met deze combinatie van kennis en deskundigheid op een aantal essentiële
terreinen, onderscheidt Nutreco zich van vele andere ondernemingen in de markten voor diervoeding
en visvoer.
Implementatie Rebalancing for Growth
Sinds november 2004 heeft Nutreco de eerste zes belangrijke stappen gezet in het kader van
Rebalancing for Growth . Dat zijn:
1. De samenvoeging van alle activiteiten voor viskweek, visverwerking en marketing & sales van
Nutreco s dochter Marine Harvest met Stolt Sea Farm in een zelfstandige onderneming (per 29
april 2005).
2. De verkoop van het varkensvleesbedrijf Hendrix Meat Group met 1.100 medewerkers aan Sovion
(23 december 2004).
3. De verkoop van Nutreco s belang in de eerste helft van 2005 in het fokkerijbedrijf Hendrix Poultry
Breeders aan Bovans Beheer BV (14 juni 2005).
4. De aangekondigde verkoop van het Nederlands-Belgische pluimveebedrijf Pingo Poultry met
1.000 medewerkers aan Plukon Royale (27 juni 2005).
5. De overname van de visvoeractiviteiten in Japan van Kirin Beer Co. (4 april 2005).
6. De aanpassing van de corporate structuur aan de nieuwe situatie is in gang gezet.
* * * * *
Algemene informatie
De halfjaarcijfers zijn gebaseerd op de richtlijnen van International Financial Reporting Standards (IFRS) die zijn
uitgegeven door de International Accounting Standards Board. De cijfers zijn gepresenteerd in een Nutreco-
format. We verwijzen gaarne naar het Nutreco-persbericht van 19 juli 2005 waarin is aangegeven wat de
consequenties zijn van IFRS voor de cijfers van Nutreco over 2004. Op alle cijfers die zijn weergegeven in dit
persbericht is geen accountantscontrole toegepast.
Nutreco Holding N.V.
Nutreco Holding N.V. is een internationale onderneming op het gebied van diervoeding en visvoer, die beoogt
waarde te creëren door kennis van de voedselketens. De onderneming is selectief aanwezig in verschillende
schakels van de voedselproductieketens van vis en vlees. Binnen Nutreco s Business Groepen opereren
verschillende Business Units, met ongeveer 80 productie- en verwerkingsfabrieken in 22 landen met in totaal
ongeveer 8.000 medewerkers.
In 2004 bedroeg de omzet van Nutreco EUR 3.857,3 miljoen. Nutreco is genoteerd aan het officiële segment van
Euronext in Amsterdam en maakt deel uit van de Midkap Index (Amsterdam) en de Euronext 150 Index.
7/12
Nutreco NV
Nutreco NV