- - - - - - - - - - - - - - - - -
Bewoners bepalen waar buslijnen komen
02-08-2005 * Dit voorjaar zei de gedeputeerde dat plattelanders geen
behoefte hebben aan een bus naar het station, die gaan wel met de
auto. De SP geloofde daar niets van en heeft in juni een uitgebreide
enquête gehouden onder treinreizigers in West-Friesland. Wat blijkt:
mensen willen graag een bus en liefst ook nog regelmatig, om het half
uur. De SP heeft de resultaten van de enquête aan de Commissieleden
Verkeer aangeboden. De SP vindt dat de provincie bij gebleken behoefte
buslijnen weer op gang moet brengen. Alleen zo houd je het platteland
leefbaar.
In 2004 was er 2 miljoen euro beschikbaar voor OV-projecten. Die 2
miljoen bleek niet gebruikt, volgens de gedeputeerde omdat geen
gemeente belangstelling had getoond om er iets mee te doen.
Deze zomer heeft de SP in West-Friesland waar tegenwoordig geen van de
stations met een bus kan worden bereikt, een enquête gehouden onder de
gebruikers van het spoor. Een van de vragen was: heeft u behoefte aan
een buslijn naar het station? Uit deze enquête blijkt dat een ruime
meerderheid vindt dat het station met een bus moet kunnen worden
aangedaan. Zo'n antwoord is toch op zijn minst een aanwijzing dat er
behoefte bestaat aan een geregeld Openbaar Vervoer, althans onder de
bewoners van het Noord-Hollandse platteland.
In de Staten wordt vaak gesproken over het leefbaar houden van het
platteland. Bij leefbaar houden hoort het in stand houden van Openbaar
Vervoer. Bovendien moeten we niet vergeten dat het opdoeken van
buslijnen ook zijn weerslag heeft op de mate van gebruik van het
spoor. Ofwel: het ene jaar de buslijn opheffen, betekent veelal het
jaar daarop het sluiten van een spoorlijn en zo voort.
Naast de enquête over het OV, hoorden onze medewerkers ook veel
klachten over het definitieve gesloten loket, zowel in Hoogkarspel als
in Bovenkarspel/ Grootebroek. Waarbij wij in de spits tientallen
ouderen hebben geholpen met het verkrijgen van een kaartje uit de
automaat. Opmerkelijk was ook dat NS stations ons niet wilde toestaan
op het station te enquêteren , terwijl dit onderzoek ook in hun
voordeel is. Wij zien de oorzaak vooral in de slechte communicatieve
sfeer bij deze organisatie en ook door de te ver doorgevoerde
marktwerking en opsplitsing van het bedrijf in verschillende BV's. Met
al zijn eigen persvoorlichters.
De afdeling West-Friesland Oost en de fractie van de SP in de
Noord-Hollandse Provinciale Staten, hopen de nut en noodzaak met deze
enquête te hebben aangetoond. Met een verbetering van het OV en het
creëren van nieuwe buslijnen in West-Friesland en in geheel
Noord-Holland Noord in het bijzonder.
Wij zouden graag met de leden van de Commissie WVV (Wegen, Verkeer en
Vervoer) nog eens van gedachten wisselen over het OV-net op het
platteland. Wellicht dat de provincie ook eens een enquête kan
organiseren. Wij geloven namelijk stellig dat vele buslijnen die nu
nauwelijks gebruikt worden, behouden kunnen worden door kleine
aanpassingen in het traject, aanpassingen waardoor ze weer
aantrekkelijk worden voor de gebruikers. Met een enquête kun je ook
deze behoeftes toetsen.
Socialistische Partij