AutoRai

Print

De nieuwe Civic: sportief, ruim en praktisch

(2-8-2005)
De naam Civic staat voor innovatieve technologieën en buitengewone concepten. De achtste generatie van Hondaâs meest succesvolle model wereldwijd is daarvan opnieuw het bewijs.

De nieuwe Civic is bijzonder sportief, beschikt over een royaal bemeten interieur, welke gekenmerkt wordt door een flexibiliteit die tot dusver onbekend was voor het
C-segment. Honda levert daarmee het bewijs dat sportiviteit niet noodzakelijkerwijs ten koste gaat van de ruimte en functionaliteit van een auto. De nieuwe Civic vormt de perfecte balans tussen emotionele en rationele, innerlijke waarden.

Design
Dankzij zijn futuristische aangezicht en duidelijke wigvorm onderscheidt de nieuwe Civic zich van de inmiddels bekende styling van zijn concurrenten. Ook voor de vormgeving van de zijkant en achterzijde besloten de designers van Honda een eigen, nieuwe richting te kiezen.

Verborgen veelzijdigheid
Het geheim van de nieuwe Civic is het nieuwe interieur, welke ongekend is voor een auto met een dergelijk sportief karakter. De sleutel tot het nieuwe ontwerp is de innovatieve indeling. Het interieur is verder naar de voorkant van de auto geplaatst, waarbij de brandstoftanks onder de voorstoelen zijn gesitueerd. Honda heeft voor de achterbank gebruik gemaakt van een uniek flexibel en veelzijdig systeem dat ongekende opberg- en gebruiksmogelijkheden biedt.

Bovendien biedt de Civic talloze andere en zeer praktische gebruiksmogelijkheden. De zittingen van de achterbank kunnen bijvoorbeeld worden opgeklapt, waardoor achter de voorstoelen een royale en tegelijk hoge ruimte ontstaat waarin zelfs een mountainbike past. Daarnaast kan de achterbank ook worden neergeklapt, waarbij de zitting en de achterleuning in de vloer worden weggeborgen, en een vlakke laadvloer ontstaat.

Gebruiksgemak staat vanzelfsprekend voorop. Onhandig geplaatste hendeltjes voor de achterbankleuning zijn verleden tijd. Met slechts één enkele handgreep kan in een handomdraai de achterbank in de desgewenste stand worden neergezet. Dankzij de grote portieropening en de openingshoek van 80 graden biedt de Civic direct en gemakkelijk toegang. Een andere praktische oplossing van de nieuwe Civic bevindt zich in de eigenlijke bagageruimte: kleinere voorwerpen kunnen veilig worden opgeborgen onder de afdekking van de laadvloer, die naar wens ook volledig verzonken kan worden. De bagageruimte van de nieuwe Civic meet een indrukwekkende en ongeëvenaarde 456 liter!

Doordacht interieur
Mede dankzij de duidelijk op de bestuurder georiënteerde cockpit oogt het interieur van de nieuwe Civic als dat van een exclusieve sportwagen. Het instrumentenpaneel is in een boog om de zitplaats van de bestuurder gegroepeerd. Alle bedieningsorganen zijn hierin functioneel en ergonomisch opgenomen en gemakkelijk en overzichtelijk af te lezen. Het instrumentarium is in twee duidelijk zones verdeeld.

Het bovenste deel wordt gedomineerd door de centraal geplaatste snelheidsmeter met digitaal display, net als bij de Honda S2000. Doordat de meter ver naar voren is geplaatst, kan de bestuurder de rijsnelheid aflezen zonder zijn blikveld te wijzigen. De uit de racerij afkomstige lichtdiodes laten bovendien zien wanneer het maximale toerental wordt genaderd. Tevens wordt de nieuwe Civic tot leven gewekt door middel van een startknop.

In het onderste deel van het instrumentenpaneel bepaalt de centraal geplaatste toerenteller met geïntegreerd boordcomputerdisplay het beeld. Aluminiumaccenten op het driespaaks stuurwiel, de middenconsole en de aluminium pedalen onderstrepen de uitgesproken, sportieve en geslaagde nieuwe interpretatie van het interieur.

Dankzij het vernieuwende interieurconcept kon de zitpositie van de bestuurder ter bevordering van de ergonomie iets worden verhoogd. Behalve voor een groter comfort zorgt die positie ook voor meer overzicht in complexe verkeerssituaties. Bovendien vergemakkelijkt het de in- en uitstap.

Ook het glazen panoramadak, dat zich uitstrekt over de beide zitrijen, is eveneens nieuw. Het oppervlak is in twee delen gesplitst door de middenbalk van de dakconstructie, welke alleen van binnenuit zichtbaar is. Een elektrisch zonnescherm voorkomt dat de inzittenden bij zeer fel zonlicht verblind worden of het te warm krijgen.

Meer ruimte
Ondanks dat de nieuwe Civic ruimer is geworden is deze korter en lager dan zijn voorganger. De totale lengte bedraagt 4.250 mm (35 mm korter) en meet 1.460 mm in de hoogte (35 mm lager). De achtste generatie is met een totale breedte van 1.760 mm 45 mm breder dan zijn voorganger. Dankzij een grotere spoorbreedte (voor 1.504 mm (+32 mm), achter 1.510 mm (+21 mm)) beschikt de nieuwe Civic tevens over een betere wegligging.

Nieuwe motoren voor nieuwe Civic
De nieuwe Civic is leverbaar met drie verschillende krachtbronnen: een
1,4 liter benzinemotor van 83 pk, een 1,8 liter benzineversie van 140 pk en een 2,2 liter diesel met eveneens 140 pk. Alle drie motoren zijn nieuw voor de Civic-reeks, de 1,8 liter benzine is zelfs geheel nieuw ontwikkeld en maakt gebruik van i-VTEC-technologie voor een lager brandstofverbruik.
De nieuwe Honda Civic is de eerste auto in het C-segment die alle uitvoeringen en motoren standaard combineert met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De benzinemotoren zijn optioneel ook leverbaar met een automatische zestraps transmissie.

* 1,4 i-DSI: De geheel nieuwe 1,4 liter i-DSI-motor (intelligent Dual & Sequential Ignition) overtuigt met een vermogen van 83 pk bij 5.700 t/min en een verbruik van 6,1l/100 km.
* 1,8 i-VTEC: Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden bij een brandstofverbruik van slechts 6,4 l/100 km voldoet de nieuwe 1,8 liter i-VTEC-motor ook aan de wensen van bestuurders met een voorliefde voor motoren met een grotere cilinderinhoud, die tegelijk toch punten scoren met een bescheiden brandstofverbruik.

* 2,2 i-CTDi : Door de alom geprezen 2,2 liter i-CTDi dieselmotor in te zetten bij de nieuwe Civic biedt Honda een buitengewoon aantrekkelijk dieselalternatief in het competitieve C-segment. De geheel uit aluminium vervaardigde i-CTDi-motor met een cilinderinhoud van 2.204 cm' levert 140 pk bij 4.000 t/min en een maximum koppel van 340 Nm bij slechts 2.000 t/min. Met een gecombineerd verbruik van maar liefst 5,1 liter en uitstekende prestaties zet de Civic 2,2 i-CTDi nieuwe maatstaven in dit segment.

Hoog veiligheidsniveau
Alle uitvoeringen van de Nieuwe Civic zijn voor het eerst standaard voorzien van VSA, de stabiliteitsregeling die de bestuurder tijdens het nemen van bochten ondersteunt, met name bij plotselinge uitwijkmanoeuvres. Verder zijn alle autoâs uitgerust met ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD).

Verwacht wordt dat bij de Euro NCAP-crashtest dat de Civic een score van 5 sterren voor de veiligheid bij aanrijdingen van voren en opzij, 3 sterren voor de voetgangersbescherming en 4 sterren voor de kinderveiligheid behaald wordt. Daarmee behoort de nieuwe Civic tot de veiligste autoâs in zijn klasse.

Met betrekking tot de passieve veiligheid is vooral aandacht besteed aan de stoelen en hoofdsteunen. De nieuwe stoelconstructie zorgt ervoor dat het lichaam bij een aanrijding van achteren gecontroleerd in de richting van de rugleuning beweegt, en bovendien de ondersteuning van het hoofd bevordert dankzij de nieuwe actieve hoofdsteun. Krachten die op de nek werken, worden hierdoor verminderd, waardoor ook de kans op letsel beduidend kleiner wordt.

Een andere nieuwe feature zorgt ervoor dat de bestuurder â bijvoorbeeld bij een uitstapje met meerdere personen â met één blik op het display ziet of alle inzittenden op de achterbank hun veiligheidsgordel hebben vastgemaakt. Automatische licht- en regensensoren zorgen dat de bestuurder meer oog heeft voor de weg.

De nieuwe Civic beleeft zijn wereldpremière op de IAA 2005 in Frankfurt en is vanaf begin 2006 leverbaar.