Print
De nieuwe Civic: sportief, ruim en praktisch
(2-8-2005)
De naam Civic staat voor innovatieve technologieën en buitengewone
concepten. De achtste generatie van Hondaâs meest succesvolle model
wereldwijd is daarvan opnieuw het bewijs.
De nieuwe Civic is bijzonder sportief, beschikt over een royaal
bemeten interieur, welke gekenmerkt wordt door een flexibiliteit die
tot dusver onbekend was voor het
C-segment. Honda levert daarmee het bewijs dat sportiviteit niet
noodzakelijkerwijs ten koste gaat van de ruimte en functionaliteit van
een auto. De nieuwe Civic vormt de perfecte balans tussen emotionele
en rationele, innerlijke waarden.
Design
Dankzij zijn futuristische aangezicht en duidelijke wigvorm
onderscheidt de nieuwe Civic zich van de inmiddels bekende styling van
zijn concurrenten. Ook voor de vormgeving van de zijkant en
achterzijde besloten de designers van Honda een eigen, nieuwe richting
te kiezen.
Verborgen veelzijdigheid
Het geheim van de nieuwe Civic is het nieuwe interieur, welke ongekend
is voor een auto met een dergelijk sportief karakter. De sleutel tot
het nieuwe ontwerp is de innovatieve indeling. Het interieur is verder
naar de voorkant van de auto geplaatst, waarbij de brandstoftanks
onder de voorstoelen zijn gesitueerd. Honda heeft voor de achterbank
gebruik gemaakt van een uniek flexibel en veelzijdig systeem dat
ongekende opberg- en gebruiksmogelijkheden biedt.
Bovendien biedt de Civic talloze andere en zeer praktische
gebruiksmogelijkheden. De zittingen van de achterbank kunnen
bijvoorbeeld worden opgeklapt, waardoor achter de voorstoelen een
royale en tegelijk hoge ruimte ontstaat waarin zelfs een mountainbike
past. Daarnaast kan de achterbank ook worden neergeklapt, waarbij de
zitting en de achterleuning in de vloer worden weggeborgen, en een
vlakke laadvloer ontstaat.
Gebruiksgemak staat vanzelfsprekend voorop. Onhandig geplaatste
hendeltjes voor de achterbankleuning zijn verleden tijd. Met slechts
één enkele handgreep kan in een handomdraai de achterbank in de
desgewenste stand worden neergezet. Dankzij de grote portieropening en
de openingshoek van 80 graden biedt de Civic direct en gemakkelijk
toegang. Een andere praktische oplossing van de nieuwe Civic bevindt
zich in de eigenlijke bagageruimte: kleinere voorwerpen kunnen veilig
worden opgeborgen onder de afdekking van de laadvloer, die naar wens
ook volledig verzonken kan worden. De bagageruimte van de nieuwe Civic
meet een indrukwekkende en ongeëvenaarde 456 liter!
Doordacht interieur
Mede dankzij de duidelijk op de bestuurder georiënteerde cockpit oogt
het interieur van de nieuwe Civic als dat van een exclusieve
sportwagen. Het instrumentenpaneel is in een boog om de zitplaats van
de bestuurder gegroepeerd. Alle bedieningsorganen zijn hierin
functioneel en ergonomisch opgenomen en gemakkelijk en overzichtelijk
af te lezen. Het instrumentarium is in twee duidelijk zones verdeeld.
Het bovenste deel wordt gedomineerd door de centraal geplaatste
snelheidsmeter met digitaal display, net als bij de Honda S2000.
Doordat de meter ver naar voren is geplaatst, kan de bestuurder de
rijsnelheid aflezen zonder zijn blikveld te wijzigen. De uit de
racerij afkomstige lichtdiodes laten bovendien zien wanneer het
maximale toerental wordt genaderd. Tevens wordt de nieuwe Civic tot
leven gewekt door middel van een startknop.
In het onderste deel van het instrumentenpaneel bepaalt de centraal
geplaatste toerenteller met geïntegreerd boordcomputerdisplay het
beeld. Aluminiumaccenten op het driespaaks stuurwiel, de middenconsole
en de aluminium pedalen onderstrepen de uitgesproken, sportieve en
geslaagde nieuwe interpretatie van het interieur.
Dankzij het vernieuwende interieurconcept kon de zitpositie van de
bestuurder ter bevordering van de ergonomie iets worden verhoogd.
Behalve voor een groter comfort zorgt die positie ook voor meer
overzicht in complexe verkeerssituaties. Bovendien vergemakkelijkt het
de in- en uitstap.
Ook het glazen panoramadak, dat zich uitstrekt over de beide zitrijen,
is eveneens nieuw. Het oppervlak is in twee delen gesplitst door de
middenbalk van de dakconstructie, welke alleen van binnenuit zichtbaar
is. Een elektrisch zonnescherm voorkomt dat de inzittenden bij zeer
fel zonlicht verblind worden of het te warm krijgen.
Meer ruimte
Ondanks dat de nieuwe Civic ruimer is geworden is deze korter en lager
dan zijn voorganger. De totale lengte bedraagt 4.250 mm (35 mm korter)
en meet 1.460 mm in de hoogte (35 mm lager). De achtste generatie is
met een totale breedte van 1.760 mm 45 mm breder dan zijn voorganger.
Dankzij een grotere spoorbreedte (voor 1.504 mm (+32 mm), achter 1.510
mm (+21 mm)) beschikt de nieuwe Civic tevens over een betere
wegligging.
Nieuwe motoren voor nieuwe Civic
De nieuwe Civic is leverbaar met drie verschillende krachtbronnen: een
1,4 liter benzinemotor van 83 pk, een 1,8 liter benzineversie van 140
pk en een 2,2 liter diesel met eveneens 140 pk. Alle drie motoren zijn
nieuw voor de Civic-reeks, de 1,8 liter benzine is zelfs geheel nieuw
ontwikkeld en maakt gebruik van i-VTEC-technologie voor een lager
brandstofverbruik.
De nieuwe Honda Civic is de eerste auto in het C-segment die alle
uitvoeringen en motoren standaard combineert met een handgeschakelde
zesversnellingsbak. De benzinemotoren zijn optioneel ook leverbaar met
een automatische zestraps transmissie.
* 1,4 i-DSI: De geheel nieuwe 1,4 liter i-DSI-motor (intelligent
Dual & Sequential Ignition) overtuigt met een vermogen van 83 pk
bij 5.700 t/min en een verbruik van 6,1l/100 km.
* 1,8 i-VTEC: Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,6 seconden
bij een brandstofverbruik van slechts 6,4 l/100 km voldoet de
nieuwe 1,8 liter i-VTEC-motor ook aan de wensen van bestuurders
met een voorliefde voor motoren met een grotere cilinderinhoud,
die tegelijk toch punten scoren met een bescheiden
brandstofverbruik.
* 2,2 i-CTDi : Door de alom geprezen 2,2 liter i-CTDi dieselmotor in
te zetten bij de nieuwe Civic biedt Honda een buitengewoon
aantrekkelijk dieselalternatief in het competitieve C-segment. De
geheel uit aluminium vervaardigde i-CTDi-motor met een
cilinderinhoud van 2.204 cm' levert 140 pk bij 4.000 t/min en een
maximum koppel van 340 Nm bij slechts 2.000 t/min. Met een
gecombineerd verbruik van maar liefst 5,1 liter en uitstekende
prestaties zet de Civic 2,2 i-CTDi nieuwe maatstaven in dit
segment.
Hoog veiligheidsniveau
Alle uitvoeringen van de Nieuwe Civic zijn voor het eerst standaard
voorzien van VSA, de stabiliteitsregeling die de bestuurder tijdens
het nemen van bochten ondersteunt, met name bij plotselinge
uitwijkmanoeuvres. Verder zijn alle autoâs uitgerust met ABS en
elektronische remkrachtverdeling (EBD).
Verwacht wordt dat bij de Euro NCAP-crashtest dat de Civic een score
van 5 sterren voor de veiligheid bij aanrijdingen van voren en opzij,
3 sterren voor de voetgangersbescherming en 4 sterren voor de
kinderveiligheid behaald wordt. Daarmee behoort de nieuwe Civic tot de
veiligste autoâs in zijn klasse.
Met betrekking tot de passieve veiligheid is vooral aandacht besteed
aan de stoelen en hoofdsteunen. De nieuwe stoelconstructie zorgt
ervoor dat het lichaam bij een aanrijding van achteren gecontroleerd
in de richting van de rugleuning beweegt, en bovendien de
ondersteuning van het hoofd bevordert dankzij de nieuwe actieve
hoofdsteun. Krachten die op de nek werken, worden hierdoor verminderd,
waardoor ook de kans op letsel beduidend kleiner wordt.
Een andere nieuwe feature zorgt ervoor dat de bestuurder â
bijvoorbeeld bij een uitstapje met meerdere personen â met één blik
op het display ziet of alle inzittenden op de achterbank hun
veiligheidsgordel hebben vastgemaakt. Automatische licht- en
regensensoren zorgen dat de bestuurder meer oog heeft voor de weg.
De nieuwe Civic beleeft zijn wereldpremière op de IAA 2005 in
Frankfurt en is vanaf begin 2006 leverbaar.
AutoRai