KPMG
Bedrijven hebben weinig grip op royalty's over online-content
2 augustus 2005
Bedrijven in de media- en entertainmentsector die via derden content
aanbieden via het Internet hebben weinig grip op de royalty's die
daarmee samenhangen. Zij controleren onvoldoende of de inkomsten waar
zij recht op hebben volledig aan hen worden afgedragen.
Niet meer dan 40% van de ondernemingen voert jaarlijks controles uit
op de volledigheid van de royalty afdracht. Slechts één op de vijf
bedrijven heeft het beheer en het incasseren van de royaltys
geautomatiseerd. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de wijze
waarop bedrijven erin slagen de rechten van hun producten op het
Internet te verzilveren. Meer dan de helft van de bedrijven verwacht
dat de inkomsten uit royaltys de komende twaalf maanden flink zullen
toenemen.
De bedrijven die op reguliere basis controles uitvoeren op de
afdracht, stellen vast of ze krijgen waar ze contractueel recht op
hebben. Volgens Bob Crouwel, partner bij KPMG Intellectual Property
Services, is dit in het algemeen slechts een administratieve check.
Crouwel: De bedrijven controleren bijvoorbeeld of de percentages die
in het contract worden genoemd correct worden toegepast. Slechts in
een enkel geval vindt controle plaats bij de partner waarmee het
contract is afgesloten. Vooral in de mediasector wordt het bewaken van
royaltys van groot belang, zeker gezien het feit dat de sector de
komende jaren in toenemende mate overgaat op het in grote volumes
verkopen van digitale informatie, waarbij betaling op basis van
gebruik plaatsvindt, zoals muziek, ringtones en games. De volledigheid
van de opbrengsten is voor deze ondernemingen van essentieel belang
voor hun voortbestaan.
De aandacht van de ondernemingen in deze sector ligt volgens Crouwel
primair bij het ontwikkelen van de markt en het genereren van content
en verschillende manieren om deze via portals aan de man te brengen.
Crouwel: Het op orde brengen van de administratieve systemen om de
volledigheid van de opbrengsten te waarborgen, krijgt hierdoor
relatief weinig aandacht. Aangezien het tot nu toe om relatief kleine
bedragen gaat en de aanbieders vaak nieuw en klein zijn, is dit
begrijpelijk. Het controleren van de contractspartijen wordt echter
steeds meer gemeengoed. De controle op bestaande contractrelaties zal
dan ook in een stroomversnelling komen.
Gezien de verwachte groei van de internetinkomsten is het volgens
Crouwel van groot belang dat de bedrijven niet alleen investeren in de
relatie met hun licentienemers, maar de verantwoordelijkheid voor de
inkomstenstroom ook op een duidelijke plek in de organisatie
onderbrengen. Crouwel: Bij veel bedrijven is deze functie niet belegd.
Door helder te maken waar de verantwoordelijkheid voor de
inkomstenstroom uit royaltys ligt, is het ook voor iedereen in het
bedrijf duidelijk wie de licentienemer moet aanspreken op het niet
voldoen aan zijn verplichtingen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.