Print
Fraai resultaat DaimlerChrysler in tweede kwartaal 2005
(2-8-2005)
DaimlerChrysler heeft een bedrijfswinst behaald van â¬1,7 miljard in
het tweede kwartaal van 2005, vergeleken met â¬2,1 miljard in dezelfde
periode vorig jaar. Dit resultaat is significant beter dan wat de
analisten hadden verwacht.
Zoals eerder aangekondigd, veroorzaakt de invoering van het nieuwe
smart businessmodel additionele kosten in het tweede kwartaal. Zonder
deze kosten bedraagt het groepsresultaat in het tweede kwartaal â¬2,0
miljard, wat dichtbij het niveau ligt van het tweede kwartaal van
2004.
Desondanks is de bedrijfswinst van de Group aanzienlijk gestegen van
â¬628 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar naar â¬1,7 miljard
in het tweede kwartaal.
Het nettoresultaat van â¬737 miljoen in het tweede kwartaal van 2005
is â¬160 miljoen hoger dan het resultaat in dezelfde periode vorig
jaar (+28%). De daling van de bedrijfswinst is meer dan gecompenseerd
door een verbeterd financieel resultaat en geringere belastingen. Het
resultaat per aandeel bedraagt â¬0,73 ten opzichte van â¬0,57 in het
tweede kwartaal van 2004.
De netto liquiditeit nam toe van â¬3,6 miljard aan het einde van het
eerste kwartaal van 2005 tot â¬5,5 miljard aan het einde van het
tweede kwartaal.
Toename in afzet voertuigen en omzet
In het tweede kwartaal van dit jaar heeft DaimlerChrysler de
wereldwijde afzet van voertuigen met 4% tot 1,3 miljoen stuks
verhoogd, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De omzet van DaimlerChrysler in het tweede kwartaal is toegenomen met
4% tot â¬38,4 miljard. Gecorrigeerd met wisselkoerseffecten en
veranderingen in de geconsolideerde Group, groeide de omzet met 6%.
Aan het eind van het tweede kwartaal van 2005 werkten er bij
DaimlerChrysler 388.758 medewerkers wereldwijd (+1%). Gecorrigeerd met
wijzigingen in de geconsolideerde Group steeg het aantal medewerkers
met 2%.
Vooruitblik naar het volledige jaar 2005
Het is waarschijnlijk dat de vraag in de auto-industrie ook in de
tweede helft van het jaar gematigd zal zijn. Hoewel de vraag naar
personenautoâs zal stijgen in de meeste nieuwe markten, verwacht
DaimlerChrysler in de drie belangrijkste markten - Noord-Amerika, de
Europese Unie en Japan - evenveel autoâs te verkopen als vorig jaar,
ondanks dat er sprake kan zijn van sterke schommelingen in de
seizoenen. De vraag naar bedrijfswagens zal op het huidige hoge niveau
blijven. Met het oog op een verdere afname van de lifecycleâs van de
modellen en een voortdurende overcapaciteit, verwacht de onderneming
voortzetting van de intensieve concurrentiedruk in de
automobielindustrie.
DaimlerChrysler verwacht in het volledige jaar 2005 een lichte groei
van het aantal te verkopen voertuigen in vergelijking tot 2004. Het
concern blijft voor dit jaar een hogere omzet verwachten dan in 2004.
Ondanks de recente stijging van de US dollar ten opzichte van de euro
zal de bedrijfswinst voor het volledige jaar 2005 beïnvloed worden
door de wisselkoersverhouding, die in vergelijking met vorig jaar
minder gunstig is. Ook de stijging van de materiaalprijzen gedurende
de rest van dit jaar, hebben invloed op de ontwikkeling van het
resultaat.
Met het verhogen van de winst van de Group in het tweede kwartaal met
meer dan oorspronkelijk aangenomen, verwacht DaimlerChrysler voor het
volledige jaar 2005 een geringe stijging in de bedrijfswinst in
vergelijking met het voorgaande jaar. Dit is exclusief de kosten
gerelateerd aan de invoering van het nieuwe smart business model.
De verwachting is dat het aantal medewerkers licht zal toenemen.
AutoRai