Ingezonden persbericht


Nijmeegse Orgelkring
Wedesteinbroek 11-40
6546 RG Nijmegen

Nijmegen 24 juli 2005

PERSBERICHT

Mystiek Messiaen

NIJMEGEN - Zevenentwintig jaar en dan al drie belangrijke nationale orgelconcoursprijzen in de wacht hebben gesleept en twee - in de landelijke pers veelbesproken - cd's op je naam hebben staan. Dat is Bert den Hertog. Op 2 augustus zal dit jonge Rotterdamse talent in de Nijmeegse Sint Stevenskerk een concert geven. Met een gedurfd programma waarin een centrale rol is weggelegd voor de Trois Pièces van Cesar Frank en het eerste meesterwerk voor orgel, 'l Ascension, van de bijzondere Franse componist Olivier Messiaen. Het concert begint om 20.30 uur. De toegang bedraagt respectievelijk ¤5,- en ¤ 4,- voor houders van 65+ pas, CJP en studentenkaart. De wekelijkse zomeravondconcerten van de Nijmeegse Orgelkring lopen tot en met 6 september.

Bert den Hertog specialiseert zich momenteel in de tweede fase van zijn orgelstudie aan het Rotterdams Conservatorium in de orgelwerken van Olivier Messiaen. In dit enige concert van de zomerserie waarin muziek van Messiaen te beluisteren is, speelt Den Hertog het eerste meesterwerk dat de bijzondere componist voor orgel heeft gecomponeerd: 'l Ascension. Messiaen heeft in zijn muziek de concertante Franse orgelkunst, waarin improvisatie, klankkleur en decoratieve lijnen een belangrijke rol spelen, kunstig verenigd met het liturgische meditatieve element. Door gebruik te maken van door hem zelf bedachte modi, ritmes uit de hindoe-muziek en vogelzang-motieven, geeft hij uiting aan zijn mystiek-religieuze levenshouding.

De componist noemt zijn eerste meesterwerk voor orgel 'l Ascension ook wel 'vier symfonische meditaties.' 'l Ascension was oorspronkelijk een vierdelig orkestwerk dat Messiaen enkele jaren later heeft herschreven voor orgel. Het derde deel is daarbij door een compleet nieuwe compositie vervangen. In een brede statige melodie schildert hij in het eerst deel de majesteit van Christus, vervolgens is het 'alleluia van een ziel die naar de hemel verlangt' een vrij, door heldere lichte akkoorden omspeelde, recitatiefvorm met aan het slot de Messiaen-eigen ongewone klankeffecten. Het derde deel, een virtuoos stuk met toccata-achtige figuraties, straalt de vreugde van de ziel over de glorie van Christus uit en de 'Prière du Christ montant vers son père', schept, evenals het eerste deel, een zeer mystieke sfeer en een indruk van tijdloosheid.

De muziek van Messiaen sluit zeer goed aan op de Trois Pièces, Fantaisie en la, Cantabile en Pièce Héroique van Cesar Franck. Franck is als voorganger van Messiaen immers dé meester van de Franse negentiende eeuwse orgelkunst en speelde als geen ander met klankkleuren, harmonieën en improvisatie. Cantabile mag gerekend worden tot het toppunt van Franck's orgelkunst. Pièce Héroique is een hevige onrustige strijd tussen aardse en hemelse machten dat met de zege uiteindelijk in een in een apotheose eindigt. Aansluitend op Messiaen klinkt diens invloed nog door in 'l Entrée sur les grands choeurs van de Nederlandse componist Daan Manneke, die onder meer bij Messiaen in de leer is geweest.
---

Noot voor de pers,