Arbeidsmarktvertrouwen stabiel

Intelligence group

Arbeidsmarktvertrouwen stabiel in de eerste helft van 2005

Rotterdam, 2 augustus 2005 In de eerste zes maanden van 2005 is het arbeidsmarkt-vertrouwen gelijk gebleven. In vergelijking met dezelfde periode in 2004 is er sprake van een lichte daling. Dit blijkt uit de arbeidsmarktvertrouwensindex van Intelligence Group en SEO Economisch Onderzoek. Deze index is gebaseerd op gegevens uit het continu Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat tussen januari 2004 en juni 2005 onder 23.452 personen is gehouden. Deze steekproef is representatief voor de potentiële Nederlandse beroepsbevolking.

Arbeidsmarktvertrouwen daalt ten opzichte van zelfde periode 2004

Sinds 2004 wordt in het AGO de verwachte baanzoekduur gevraagd. Het afgelopen kwartaal is de verwachte zoekduur gelijk gebleven ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. De arbeidsmarktvertrouwensindex is daarmee onveranderd. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is de index met vier punten gedaald.
Arbeidsmarktvertrouwensindex

1e kwartaal 2004:100
2e kwartaal 2004:100
3e kwartaal 2004:103
4e kwartaal 2004:  97
1e kwartaal 2005:  96
2e kwartaal 2005:  97
De gemiddelde verwachte baanzoekduur in het tweede kwartaal van 2005 is 6,5 maanden. Hoe lang iemand denkt te moeten zoeken naar een baan op zijn niveau verschilt per situatie. De gemiddelde verwachte baanzoekduur onder werkenden die niet verwachten het komende jaar hun baan te verliezen (vrijwillige mobiliteit) is 5,9 maanden. Werkenden die wel verwachten hun baan te verliezen (gedwongen mobiliteit) verwachten gemiddeld bijna een maand langer te moeten zoeken (6,8 maanden). School-verlaters denken met 3,9 maanden veel korter te moeten zoeken. Overige niet-werkenden verwachten met 8,0 maanden het langst bezig te zijn met het vinden van een baan.

Samenwerking SEO Economisch Onderzoek en Intelligence Group

De arbeidsmarktvertrouwensindex is een gezamenlijk initiatief van de Intelligence Group en SEO Economisch Onderzoek. Anderhalf jaar lang is gewerkt aan de ontwikkeling van deze index op basis van de baanzoekduurgegevens uit het AGO. In het vervolg zal in de tweede week van elk nieuw kwartaal de geactualiseerde index naar buiten worden gebracht.

Technische toelichting arbeidsmarktvertrouwensindex

Het AGO is een continu onderzoek waarin elk kwartaal van circa 4 duizend respondenten het arbeidsmarktgedrag wordt onderzocht. Sinds het eerste kwartaal van 2004 wordt hen ook gevraagd hoe lang zij erover denken te doen een baan te vinden op hun niveau, als ze op het moment van ondervragen een baan zouden gaan zoeken. De beroepsbevolking kan grofweg in drie groepen worden ingedeeld: werkenden, schoolverlaters en de overige niet-werkenden. Deze groepen krijgen een aan hun situatie aangepaste vraag voorgelegd. Bij werkenden wordt onderscheid gemaakt tussen diegenen die verwachten binnen een jaar hun baan te verliezen en dus wel nieuw werk moeten zoeken (gedwongen mobiliteit) en diegenen die verwachten hun huidige baan (misschien) te behouden (vrijwillige mobiliteit). Beiden wordt gevraagd hoe lang zij verwachten te moeten zoeken als ze op zoek zouden gaan naar een baan. Aan schoolverlaters wordt gevraagd hoe lang zij verwachten te moeten zoeken naar een baan op hun niveau als ze op het moment van ondervragen klaar zouden zijn met hun opleiding. Schoolverlaters zijn die respondenten die aangeven binnen een jaar hun diploma te halen en die zich daarna op de arbeidsmarkt willen begeven.
Ten slotte wordt ook overige niet-werkenden, die aangeven (in de toekomst) betaald werk te willen verrichten, gevraagd naar de tijd die zij verwachten te moeten zoeken naar een baan op hun niveau.
In de arbeidsmarktvertrouwensindex is de gemiddelde verwachte baanzoekduur in het eerste kwartaal van 2004 als ijkpunt genomen. Door de gemiddelde verwachte baanzoekduren in andere kwartalen daaraan te relateren, kan in elk kwartaal de waarde van de index worden bepaald. Immers hoe langer men verwacht te moeten zoeken naar een baan, hoe lager het vertrouwen in de arbeidsmarkt.

Een uitgebreide technische toelichting is te downloaden op www.seo.nl of www.intelligence-group.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Intelligence Group SEO Economisch Onderzoek
Drs. L.Y. Stamet Drs. D. de Graaf

010 2809010020 5251636
yumi@intelligence-group.nl d.degraaf@seo.nl