Nieuwsbank introduceert authenticatie persberichten

De kans op blunders in de Nederlandse journalistiek is vanaf vandaag weer een stukje kleiner geworden. Als eerste in Nederland heeft Nieuwsbank vandaag een authenticatie systeem online gezet. Dit systeem garandeert journalisten dat een verzonden persbericht daadwerkelijk afkomstig is van de erin vermelde afzender.

Aanleiding voor het invoeren van de Nieuwsbank authenticatieprocedure is de verspreiding van een, naar achteraf bleek, vals persbericht, dat op 14 juli 2005 door vrijwel alle gerenommeerde financiële persbureaus werd aangezien voor echt. Een onbekende verspreidde in naam van Versatel en Talpa een vals persbericht waarin stond dat beide bedrijven besprekingen begonnen waren met Deutsche Telekom AG. Zie www.opennieuwsbank.nl/inp/2005/07/14/f011.htm

"Een dergelijk vals bericht kan ernstige gevolgen hebben" vertelt directeur en oprichter van Nieuwsbank Jan Halkes. "Financiële schade bij beursgenoteerde bedrijven bijvoorbeeld. Paniek als gevolg van loze dreigementen, niet representatieve verkiezingsuitslagen enzovoorts. Persbureaus die valse berichten als echt verspreiden kunnen bovendien geconfronteerd worden met schadeclaims.

Zegel

De authentieke persberichten van Nieuwsbank zijn te herkennen aan het speciale zegel bovenaan de pagina. Voordat het zegel aan een persbericht wordt toegekend, vraagt Nieuwsbank de afzender om authenticatie. Als de afzender een vals e-mail adres opgeeft, kan het bericht niet geauthenticeerd worden en krijgt het dus geen zegel.

De authenticiteit van berichten die door Nieuwsbanks Razende Robot Reporter zijn verzameld, is overigens al jaren gewaarborgd. Deze berichten bevatten steeds een deeplink naar de oorspronkelijke bron. Zo'n persbericht kan alleen nog vals zijn als de uitgever zijn of haar website onvoldoende beveiligd heeft waardoor hackers dingen kunnen veranderen of toevoegen.

E-mail

Het authenticiteitszegel wordt niet meegestuurd met e-mail berichten. De herkomst van een bericht kan alleen op of via de Nieuwsbank website worden gecheckt. E-mail berichten kunnen immers op allerlei manieren vervalst zijn. In de van Nieuwsbank afkomstige emailberichten staat wel altijd een link naar hetzelfde bericht op de website. Halkes adviseert journalisten die link altijd even aan te klikken, ook al om zeker te weten dat men de laatste versie heeft.

Jan Halkes wijst erop dat authenticatie niet hetzelfde is als betrouwbaar. "Het enige dat de lezer nu zeker weet is dat zo'n bericht echt afkomstig is van de afzender. Of het wáár is wat in een bericht staat, dat is en blijft een taak van journalisten die ze zich niet door persbureaus uit handen moeten laten nemen."

"Ook voor persvoorlichters is het van groot belang dat media en nieuwsconsumenten kwalitatief houvast geboden wordt in het moeras van nieuws, roddels, laster en geruchten dat internet nu toch eigenlijk is", aldus Halkes. Met het authenticatiezegel hoopt Nieuwsbank een standaard te hebben ontwikkeld waarmee efficiënt kaf en koren gescheiden kunnen worden.

Bekijk hier het eerste bericht met zegel: www.opennieuwsbank.nl/inp/2005/07/27/t002.htm